تامین نیاز آبی تالاب‌ها، ضرورتی انکار ناپذیر

تامین نیاز آبی تالاب‌ها، ضرورتی انکار ناپذیر

تامین نیاز آبی تالاب‌ها، ضرورتی انکار ناپذیر

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست تامین نیاز آبی تالاب ها به منظور حفظ پایداری، امکان ارائه خدمات اکوسیستمی توسط تالاب‌ها و نیز پیشگیری از اثرات سوء ناشی از خشک شدن آنها را ضرورتی انکار ناپذیر دانست.
به گزارش «پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان خفاظت محیط زیست، آرزو اشرفی زاده مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به تغییر ساختاری در بخش مدیریت آب وزارت نیرو و استقرار مدیریت حوضه آبریز برای 9 رودخانه اصلی، همچنین اهمیت تأمین حق آبه تالاب‌ها، تا کنون سه جلسه با مدیران حوضه آبریزهای دریاچه ارومیه، رودخانه کرخه و فلات مرکزی و زاینده رود به منظور پیگیری نحوه تأمین نیاز آبی محیط زیستی تالاب‌ها تشکیل شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: این جلسات به منظور بررسی و ارائه راهکارهای اجرایی نحوه تأمین نیاز آبی محیط زیستی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن، تالاب های استان خوزستان با تاکید بر تالاب هورالعظیم و تالاب های استان فارس برگزار شد.

اشرفی زاده با یادآوری این موضوع که بر اساس ماده 2 قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌های کشور، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نیاز آبی زیست محیطی تالاب‌ها را تعیین کند، تصریح کرد: بر اساس همان ماده قانونی، وزارت نیرو نیز مکلف است ضمن تدوین و اجرای برنامه مدون در این خصوص، نسبت به تخصیص و تامین آن اقدام نماید.

وی افزود: همچنین وزارت نیرو به موجب ماده 4 آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب‌ها مکلف است سهم حقابه تالاب‌ها را با کمیت و کیفیت مناسب و متناسب با شرایط اقلیمی مختلف با توزیع زمانی معین و در اولویت دوم پس از تامین آب شرب تخصیص دهد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: جلسات برگزار شده در راستای پیگیری و نظارت بر تامین نیاز آبی محیط زیستی تالاب ها، راهکارهای اجرایی نحوه تأمین نیاز آبی تالاب‌ها و همچنین چگونگی رفع مشکلات و چالش های موجود در حوضه های آبخیز تالاب‌ها بود.

اشرفی زاده ضمن یادآوری این موضوع که تدوین و اجرای صحیح برنامه‌ های تامین حقابه تالاب ها به منظور حفظ پایداری، امکان ارائه خدمات اکوسیستمی توسط تالاب‌ها و نیز پیشگیری از اثرات سوء ناشی از خشک شدن آنها، ضرورتی انکار ناپذیر است، گفت: این موضوع به ویژه در خصوص تالاب‌های واقع در حوضه‌های آبخیز مرکزی و جنوبی کشور، بدلیل مسائلی چون محدودیت‌ های منابع آبی، برداشت های مستمر آب کشاورزی و مسائل اجتماعی متاثر از تواتر خشکسالی‌ها، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات