آخرین اخبار از قطار سریع‌السیر قم ـ اصفهان

آخرین اخبار از قطار سریع‌السیر قم ـ اصفهان

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای انجام عملیات قطار سریع‌السیر تهران ـ مشهد، بخش خصوصی به‌دنبال دریافت مجوزها از وزارت امور اقتصادی و دارایی است، اظهار کرد: دولت می‌تواند تسهیلات ارزان قیمت و تضمین‌های لازم را بدهد تا بخش خصوصی سرمایه‌اش را وارد این حوزه کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس احمد صادقی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا درباره توسعه حمل ونقل ریلی مسافری اظهار کرد: توسعه مسافرت‌ها با قطار برعهده شرکت راه‌آهن است و ما وظیفه ساخت را داشته و اعتقاد داریم که توجیه اصلی راه آهن در حمل بار است.

وی با بیان این‌که پروژه‌های بسیاری را شروع کرده‌ایم، تصریح کرد: حدود ۲۵ مرکز استان را به شبکه ریلی متصل کردیم و تلاش داریم همان طور که در برنامه پنجم دیده شده است، شبکه ریلی را توسعه دهیم.

صادقی با بیان این‌که از منابع حاصل از فروش اوراق مشارکت، فاینانس و بودجه دولتی برای اجرای پروژه‌ها استفاده می‌شود، تصریح کرد: قطار برقی تهران ـ مشهد کلنگ‌زنی شد و اجرای قطار سریع‌السیر قم ـ اصفهان نیز آغاز و حدود ۷۰ درصد از عملیات زیرسازی انجام شده است اما با یک کنسرسیوم تفاهم کرده‌ایم تا مابقی زیرسازی، روسازی، احداث ایستگاه و تهیه ناوگان را به صورت BOT انجام دهد.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه منعقد شده و بخش خصوصی به دنبال دریافت مجوزهای قانونی از وزارت امور اقتصادی و دارایی است که به محض اینکه مجوزها را دریافت کنند قرارداد را منعقد می‌کنیم.

صادقی با بیان این‌که اعتقاد داریم دولت نمی‌تواند راه‌آهن بسازد، تصریح کرد: باید تلاش کنیم از بخش خصوصی کمک بگیریم و به این منظور بسته‌های مناسبی را در اختیار آنها قرار دهیم تا برای سرمایه‌گذاری تشویق شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که چرا موارد مختلف سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود اما منجر به عقد قرارداد نمی‌شوند؟ گفت:‌ باید سود بخش خصوصی را تامین کنیم و فرهنگ‌سازی را برای پرداخت عوارض انجام دهیم بنابراین باید شرایط را مناسب کنیم.

وی افزود: ‌کسی که از زیر بنا استفاده می‌کند باید هزینه‌اش را پرداخت کند اگر این فرهنگ شود سرمایه‌گذاری در بخش راه به میزان قابل توجهی سودآور خواهد بود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: قانون اجازه نمی‌دهد که سرمایه‌گذار به غیر از آزادراه‌ها و راه‌آهن‌ها در بخش‌های دیگر سرمایه‌گذاری کند و این امر به حمایت بیشتر دولت و مردم نیاز دارد.

 

 

    نظرات