آغاز ساخت راه‌آهن برقی تهران – مشهد

آغاز ساخت راه‌آهن برقی تهران – مشهد

http://www.bananews.ir/ساخت طرح راه‌آهن برقی تهران – مشهد همزمان با آغاز دهه فجر با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل راه‌آهن جمهوری اسلامی در ایستگاه راه‌آهن فریمان آغاز شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) معاون وزیر راه و شهرسازی در رابطه با مشخصات این طرح گفت: طرح راه‌آهن برقی تهران - مشهد اولین طرح به روش ساخت، بهره‌برداری و انتقال(BOT) در شبکه ریلی کشور با طول مسیر ۹۲۶ کیلومتر و به صورت دو طرفه است که دوره ساخت فاز اول آن ۲۴ ماه و دوره ساخت فاز دوم آن ۳۶ ماه برآورد شده است.

عبدالعلی صاحب محمدی با اشاره به حجم سرمایه‌گذاری ۴۱ هزار میلیارد ریالی توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا در بخش زیرساخت و تامین ناوگان این طرح اظهار کرد: دوره بهره‌برداری ۳۹ سال است که در طول این مدت بهره‌برداری، جابه‌جایی مسافر و تعمیر و نگهداری بر عهده سرمایه‌گذار می‌باشد.

وی افزود: ظرفیت جابه‌جایی مسافر و حمل بار در سال اول بهره‌برداری به ترتیب ۲۰ میلیون نفر مسافر و ۵ میلیون تن بار است که در فاز دوم طرح به ۵۰ میلیون نفر و ۷/۱۱ میلیون تن خواهد رسید.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران این طرح را بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در صنعت ریلی توسط بخش خصوصی دانست و گفت: برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد نخستین تجربه واگذاری کامل بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری زیرساخت و ناوگان ریلی یک محور به بخش خصوصی است که برای اولین بار نیز از ظرفیت واقعی یک محور استفاده می‌شود.

صاحب محمدی ادامه داد: بومی سازی صنعت راه‌آهن برقی در کشور، عدم‌نیاز به موتورهای سنگین دیزلی، ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری در تامین ناوگان برقی توسط بخش خصوصی، استفاده از ناوگان کشنده با توان بالاتر، عدم‌افت توان کشنده برقی در ارتفاعات و نوسانات دما، امکان افزایش طول تونل‌ها و کاهش تلفات و صدمات جاده‌ای از اهداف کیفی طرح است.

وی در خصوص اهداف کمی طرح اظهار کرد: افزایش ظرفیت جابه‌جایی مسافر، کاهش ۸۵ درصدی مصرف سوخت، افزایش سرعت متوسط قطار به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت و کاهش زمان سفر به ۶ ساعت، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی به میزان ۵۹ درصد، افزایش ۱۵ درصدی آماده به‌کاری ناوگان ریلی، کاهش ۶۵ درصدی هزینه‌های بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری و همچنین کاهش تعداد لکوموتیوهای لازم به میزان ۴۸ درصد از مزایای قطار برقی تهران - مشهد است.

جانشین فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الاوصیا نیز این خط را مقدمه ای برای توسعه راه‌آهن کشور و تبدیل آن به راه‌آهنی مدرن، ایمن و باصرفه دانست و گفت: فرآیندهای زیرساختی این طرح طی ۲ سال در حالی انجام خواهد شد که راه‌آهن تهران – مشهد طی این مدت به کار خود ادامه می‌دهد.

علیزاده افزود: بیش از نیمی از انرژی برق لازم، توسط توربین‌های بادی و صفحات خورشیدی موجود در طول مسیر تهران – مشهد تامین می‌شود. وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه افتتاح این طرح و با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در عمران و آبادانی کشور گفت: در ۶ سال گذشته بالغ بر ۱۰ هزار کیلومتر خط ریلی در سطح کشور در دست ساخت بوده که ۲ هزار و ۷۰۷ کیلومتر آن در استان خراسان رضوی واقع شده است.

علی نیکزاد در پایان افزود: امید است روزی بتوانیم شمال و جنوب و همچنین شرق و غرب کشور را از طریق خطوط ریلی به یکدیگر متصل کرده و در تمام استان‌های کشور شبکه ریلی داشته باشیم.

 

 

    نظرات