نگاهی به کارنامه بازسازی بافت فرسوده در سال نخست برنامه پنجم

نگاهی به کارنامه بازسازی بافت فرسوده در سال نخست برنامه پنجم

http://www.bananews.ir/در مجموع پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از محدوده‌ بافت‌های فرسوده بازسازی شده‌اند و همزمان با آغاز سال اول برنامه پنجم بود حدود ۹۰۰ تا هزار هکتار بافت فرسوده بازسازی شد این در حالی ‌است که برای رسیدن به آنچه قانون‌گذار تعیین کرده باید سالانه ۱۰درصد معادل شش هزار و ۵۰۰ هکتار را نوسازی کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مجید کیان‌پور - مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری - اظهار کرد: تا پیش از سال ۸۴ نوسازی کمتر از هزار هکتار از محدوده‌های بافت فرسوده انجام شده و این مسئله کمتر مورد توجه قرار گرفته‌ است اما طی برنامه چهارم توسعه، نوسازی حدود سه هزار و ۵۰۰ هکتار انجام شد و طی ۹ ماه ابتدایی سال جاری که همزمان با آغاز سال اول برنامه پنجم بود حدود ۹۰۰ تا هزار هکتار بافت فرسوده بازسازی شد.

وی با بیان این‌که در مجموع پنج هزار و ۴۰۰ هکتار از این محدوده‌ها بازسازی شده‌اند، تصریح ‌کرد: برای رسیدن به آنچه قانون‌گذار تعیین کرده باید سالانه ۱۰درصد معادل شش هزار و ۵۰۰ هکتار را نوسازی کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به‌ازای نوسازی هر هکتار ۶۰ واحد ایجاد می‌شود، خاطرنشان‌ کرد: سالانه باید ۴۰۰ تا ۴۲۰ هزار واحد در این محدوده‌ها ساخته‌ شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری خاطرنشان کرد: بنا به قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت راه و شهرسازى و شهردارى‌ها باید با اعمال سیاست‌های تشویقی زمینه مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران بخش خصوصى را برای نوسازى و بهسازى بافت‌های فرسوده شهری فراهم کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه انجام مطالعات تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده از اهمیت بسیاری برخوردار است، گفت: تاکنون طرح‌هاى مطالعاتى بهسازى و نوسازى ۳۳ هزار و ۷۹۰ هکتار بافت فرسوده شهری در ۹۱ شهر تهیه و در کمیسیون‌هاى ماده پنج استان مصوب شده یا در حال تصویب است.

کیان‌پور با بیان اینکه طرح بهسازی ۱۰هزار و ۷۱۲ هکتار از بافت فرسوده در ۷۴ شهر در دست تهیه است، افزود: طبق برنامه اجرایی سال جاری اقدامات لازم برای انتخاب مشاور به‌منظور تهیه طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده در ۲۶ شهر صورت گرفته و قراردادهای مربوطه در حال انعقاد است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به پرداخت کمک ودیعه اسکان موقت، گفت: از سال ۸۹ تاکنون به ۳۵۵پلاک مسکونی با اعتباری بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت پرداخت شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تدوین پیش‌نویس سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری (موضوع ماده ۱۶ قانون حمایت از احیا و بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری) با هدف وحدت رویه و ایجاد مدیریت یکپارچه در خصوص بافت‌های فرسوده شهری را از دیگر اقدامات مهم شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اعلام کرد.

وی همچنین جلب مشارکت حداکثری مردم در نوسازی بافت‌های فرسوده را از جمله سیاست‌های و خط مشی‌های شرکت عمران و بهسازی اعلام و تصریح ‌کرد: برای تحقق این امر و به استناد ماده ۴۲ فصل هشتم آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن این شرکت با همکاری وزارت کشور آئین‌نامه تشکیل دفاتر خدمات نوسازی محلات را تدوین و برای اجرا به شهرداران ابلاغ کرده ‌است.

 

 

    نظرات