ریزش سقف بازارهای تاریخی

ریزش سقف بازارهای تاریخی

http://www.bananews.ir/مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درحالی از ساخت ۲۰ گنبد جدید همانند گنبد بازار تاریخی عودلاجان در محله پامنار خبر داده که بسیاری از گنبدهای موجود در این راسته از بافت تاریخی و گذرهای تهران قدیم درحال تخریب و ریزش هستند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) گذرها و بازارچه های بسیاری در بافت تاریخی تهران از جمله امیرکبیر، امین اقدس، تکیه، تیموری، - جلیلی، چهل‌تن، حاج ملاعلی کنی، فتاح، قیصر، ناصری، وزیری، وهابیه، یزدی‌ها تهران وجود دارد که عدم رسیدگی به مرمت و حفاظت از آنها موجب شده یا توسط سودجویان تخریب شوند و یا در معرض نابودی قرار گیرند.

همانطور که مدتی پیش بخشهای عمده ای از سرای دلگشا در محدوده بازار قدیم تهران به دلیل سود تجاری حاصل از تخریب آن، از بین رفت. این اتفاق به شکلی دیگر در هفته گذشته برای بازارچه عودلاجان افتاد و بخشی از سقف بازارچه به دلیل بارندگی های مداوم و مرمت نشدن این سقف از بازارچه قدیمی تهران فرو ریخت.

این درحالی بود که محله عودلاجان یکی از ۵ محله قدیمی تهران قدیم بوده است. اولین بانک و صرافی تهران، مقبره پیر عطا، کنیسه و کاروانسراهای قاجاری و نزدیکی به بازار تهران و داشتن خروجی های مهم به خیابانهای اصلی شاخصه های مهم و تاریخی بافت تاریخی عودلاجان است.

بی توجهی به این بازارچه ها و بافت های تاریخی باعث نارضایتی اهالی محله های قدیمی شده است. به گونه ای که قبل از تخریب سقف بازارچه عودلاجان بارها کسبه محله درخواست هایشان را به سازمان میراث فرهنگی و شهرداری و امور بافت های تاریخی منطقه ۱۲ فرستاده بودند اما هر بار پاسخی دریافت نمی کردند.

دراین باره، نصرالله حدادی، کارشناس میراث فرهنگی در تهران به خبرنگار مهر گفت: تا به حال چندین بار در محل بازارچه عودلاجان آتش سوزی رخ داده است این اتفاق را می توان از سیاهی باقی مانده در دیوارها و سقف بازارچه مشاهده کرد چون شبها این بازارچه محل بیتوته معتادان است.

وی ادامه داد: آتش سوزی باعث می شود تا پایه ها و دیوار پوک شود پس این عامل بیشتر از بارندگی مخرب است.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه هنوز نمی دانیم متولی مرمت بازارچه های تهران شهرداری است یا میراث فرهنگی گفت: گذر خولی، پاچنار یا لوطی صالح تهران اگر چه به شکل اول در نیامد اما به خوبی بازسازی شد. این نشان می دهد که هر گاه مرمت بازارچه ای در دستور کار قرار گرفته توانسته اند ازعهده آن برآیند با این حال اما گذر مستوفی در نزدیکی گذر خولی و گذر وزیر هم درحال ریزش است.

حدادی گفت: سقف بازارها غیر از چهارسوق بزرگ در بازار تهران مورد بی مهری قرار دارند درحالی که بازارهای تهران با سقف ضربی اش مشهور است.

نارضایتی مردم از وضعیت نابه سامان گنبد بازارچه های تاریخی به دلیل مرمت نشدن آنها و از سوی دیگر در خطر بودن بسیاری از این گذرها و بازارچه ها درحالی است که مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران به تازگی از ساخت ۲۰ گنبد جدید همانند گنبد بازار تاریخی عودلاجان در محله پامنار خبر داده است.

محمدحسین فراهانی، در اظهارنظری گفته است که به منظور حفظ فضای سنتی بازار تهران با تامین اعتبار به صورت مشارکتی ۲۰ سازه جدید همانند گنبد بازار عودلاجان ساخته خواهد شد.

به گفته این مقام مسوول، اقدامات مطالعاتی و تحقیقاتی این طرح در حال انجام است و بلافاصله پس از تامین اعتبارات اجرایی عملیات ساخت۲۰ گنبد به سبک عهد قجری در محدوده خیابان‌های پامنار، سیروس، چراغ برق و ابوذر انجام می‌شود.

در این میان به نظر می رسد رسیدگی به آثار به جا مانده از گنبدها و گذرهای تاریخی تهران و اختصاص اعتبار مرمتی به آنها ارجح تر از ساخت گنبد و سقف بازارچه جدید باشد.

 

 

    نظرات