خانه هایی از چوب و سنگ/ باد کاشانه روستائیان چین را خراب می کند

خانه هایی از چوب و سنگ/ باد کاشانه روستائیان چین را خراب می کند

www.BanaNews.irخانه های روستائیان چین در چهارمحال و بختیاری به خاطر استفاده از چوب و سنگ در اثر وزیدن بادهای شدید و بارش در حال خراب شدن است و این موضوع جان ساکنان را به خطر انداخته است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روستای چین جزو دهستان موگویی شهرستان کوهرنگ است و در حدود بیش از ۱۰۰ کیلومتر تا شهرکرد مرکز استان چهار محال و بختیاری فاصله دارد.

در این روستا افزون بر ۲۵۰ مرد و زن سختکوش ساکن هستند که در میان رشته کوههای زاگرس در استان چهارمحال و بختیاری در میان برف با ارتفاعی بیش از دو متر به سختی زندگی می کنند.

خانه های این روستا از مواد طبیعی (خاک، سنگ، چوب) درست شده و در حال حاضر با وجود بارندگی های زیاد و برف خیز بودن منطقه وشرایط آب و هوایی منطقه به تهدیدی برای ساکنین این روستا تبدیل شده است.

عضو شورای اسلامی روستای چین در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خانه های روستای چین ازسنگ، گل و چوب جنگلی ساخته شده، اظهار داشت: وزیدن باد شدید در حال تخریب خانه هاست وبه خطری برای سلامتی مردم و کودکان تبدیل شده است.

سید حسینعلی درخشان با بیان اینکه در ساخت خانه ها از مصالح ساختمانی محکم مانند سیمان استفاده نشده، بیان داشت: درآمد کم مردم موجب شده که مردم از مصالح مناسب برای ساختن خانه استفاده نکنند و موادطبیعی را به کار ببرند.

جاده ای که برای نابودی طبیعت ساخته شد

وی با بیان اینکه سه سال پیش راهی از طرف لرستان برای دهستان موگویی و این روستا ساختند، بیان داشت: این راه در حالی که با هدف توسعه روستا و ... ساخته شد به راهی برای نابوی طبیعت و درختان بلوط کوهستانهای روستای چین تبدیل شد.

وی تصریح کرد: اگرچه ساخت همین جاده نیز نابودی بسیاری از درختان بلوط را رقم زد اما در حال حاضر این جاده به یکی عوامل اصلی در نابودی درختان بلوط این منطقه تبدیل شده است.

درخشان تاکید کرد: هم اکنون سوء استفاده گران از استان لرستان به راحتی با ماشین به اینجا می آیند و درختان بلوط را برای تهیه زغال و ... قطع می کنند.

عضو شورای اسلامی روستای چین با بیان اینکه تاکنون بیش از صدها اصله درخت تر توسط سوءاستفاده گران قطع شده، عنوان کرد: عدم وجود پاسگاه و بازرسی توسط ادارات مربوطه موجب شده این افراد به راحتی درختان بلوط را قطع کنند وطبیعت را نابود می کنند.

نابودی دو سوم رویشگاه کرفس کوهی در منطقه/ عدم وجود ایستگاه بازرسی در فصل بهار

وی با بیان اینکه یکی از گیاهان گران قیمت این منطقه کرفس است و این منطقه یکی از رویشگاه اصلی کرفس کوهی است، بیان داشت: کرفس کوهی یکی از گیاهان گران کشور است در حدود کیلویی ۲۵ هزارتومان به فروش می رسد.

عضو شورای اسلامی روستای چین با بیان اینکه هم اکنون دو سوم رویشگاه کرفس کوهی به علت برداشت نامناسب توسط سوء استفاده گران نابود شده است، عنوان کرد: در سالهایی که جاده نبود، سوء استفاده گران با چهار پایان می آمدند و برداشت کرفس می کردند و این در حالی بود که تخریب آنها بسیار کمتر بود.

درخشان یادآور شد: در حال حاضر به راحتی سوء استفاده گرها با خودرو وارد منطقه می شوند و گیاه کرفس را از ریشه قطع می کنند ونابودی یکباره آن را سبب می شوند.

روستای چین در حال حاضر بدون پوشش شبکه های تلویزیون، ارتباط مخابراتی(ثابت، همراه) است و مشکلات بسیار زیادی دربخشهای درمانی، آب شرب، آموزش و ...دارد.

ضرورت دارد مشکلات این روستا و روستاهای دهستان موگویی به صورت جدی توسط مسئولان این استان مورد توجه قرار گیرد و در جهت رفع مشکلات تلاش شود.

 

 

    نظرات