امکان الویت بندی پژوهشها با تدوین سند راهبردی برای صنعت تولید عایق‌های ساختمانی

امکان الویت بندی پژوهشها با تدوین سند راهبردی برای صنعت تولید عایق‌های ساختمانی

http://www.bananews.ir/دبیر دومین همایش سراسری عایق‌های ساختمانی سراسر کشور گفت: قصد داریم یک سند راهبردی برای صنعت تولید عایق‌های ساختمانی تدوین کرده و به این ترتیب پژوهش‌ها در این حوزه را اولویت‌بندی کنیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس جواد صمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قصد داریم یک سند راهبردی در حوزه صنعت عایق‌های ساختمانی سراسر کشور تدوین کنیم تا براین اساس پروژه‌های تحقیقاتی تعریف شود و پژوهشگران به سمت اولویت‌های مطرح شده در این پروژه‌ها پیش بروند و در نهایت به سوی کاربردی‌تر شدن پژوهش‌ها حرکت کنیم.

وی درباره استفاده از فناوری ‌نانو در این صنعت ابراز کرد: در حال حاضر شرکت‌هایی در این زمینه فعالیت می‌کنند که تنها وارد کننده و عرضه کننده محصولات تولید شده با این فناوری هستند ولی امیدواریم با پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه، این فراورده‌ها در داخل نیز تولید شوند.

دبیر دومین همایش سراسری عایقهای ساختمانی سراسر کشور با اشاره به حضور فعال واحدهای پژوهشی در این همایش اظهار کرد: بسیاری از دانشگاه‌ها و سازمان‌های پژوهشی نظیر سازمان ملی استاندارد، دانشگاه فردوسی، دانشگاه کاشان، دانشگاه قزوین، دانشگاه تهران و بسیاری دیگر از دانشگاه‌ها در این همایش حضور داشتند.

وی گفت: در حوزه عایق‌های رطوبتی تکنولوژی‌های جدیدی از قبیل استفاده از فناوری نانو در ساخت این عایق‌ها به وجود آمده است که خوشبختانه سازمان‌های پژوهشی نظیر سازمان استاندارد، پژوهشگاه صنعت نفت، دانشگاه فردوسی، دانشگاه پلیمر در این حوزه اقدامات خوبی را انجام داده‌ اند و استقبال از این مباحث بسیار خوب بوده و همه از سطح کیفی مقالات ارائه شده راضی بودند. امیدواریم با توجه به این مباحث جدید شاهد رشد کیفی عایق‌های رطوبتی و حرارتی باشیم.

صمدی با اشاره به محورهای اصلی همایش افزود: شاخص‌ترین مورد محورهای همایش فعلی، آشنایی شرکت‌های تولیدی با روش‌های جدید تولید عایق‌های رطوبتی و همچنین عایق‌های حرارتی پلی ‌استایرن است. اگرچه مقالاتی نیز درباره پلی اروتون و سایر فرآورده‌های از جمله آب بندها، زه‌کش‌ها که با روش‌های متفاوتی تولید می‌شوند، داشته‌ایم که با استقبال خوبی از سوی شرکت کنندگان مواجه شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه‌هایی در این حوزه‌ها اظهار کرد: کارگروه‌هایی تشکیل شده است تا به مشکلاتی که در صنعت تولید عایق‌های رطوبتی و صادرات آن پیش آمده پرداخته شود و از شش استان نمایندگان صنفی در این همایش حضور دارند.

صمدی درباره سابقه و هدف از برگزاری این همایش گفت: نخستین همایش در این زمینه، مهرماه ۱۳۸۰ برگزار شد با توجه به اینکه در آن زمان استانداردهای ملی تدوین شده بود، سعی داشتیم شرکت‌ها و واحدهای تولیدی را با مباحث استاندارد و کیفیت آشنا کنیم به علاوه قصدمان این بود که متخصصان و پژوهشگران را با حوزه صنعت آشنا کنیم و همچنین ارتباطی قوی بین صنعتگران با دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی برقرار کنیم که در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌ایم.

وی ادامه داد: از سال ۸۰ به بعد نیز سمینارهای آموزشی دیگری در تهران از سوی پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه پلیمر برگزار شد، ولی پس از آن سال همایش دیگری که با حضور متخصصان سراسر کشور باشد، تا امسال برگزار نشده بود.

صمدی درباره دلیل عدم برگزاری همایش سراسری در طول این ۱۰ سال اظهار کرد: به دلیل اینکه تغییرات و تحولاتی که فراخور برگزاری یک همایش کشوری باشد، صورت نگرفته بود، ‌این همایش تاکنون برگزار نشد، ولی در یک سال اخیر استانداردهای ملی را تجدید کردیم علاوه بر اینکه تحولات عمده‌ای در خصوص تکنولوژی تولید عایق‌های ساختمانی صورت گرفته است و جدیدا نیز بحث تولید عایق‌های حرارتی از قبیل عایق‌های پلی استایرن، پلی اروتون که در سقف و دیواره‌ها کاربرد دارد، مطرح شده است.

دبیر دومین همایش سراسری عایقهای ساختمانی سراسر کشور درباره ادامه فعالیت‌های این همایش گفت: قصد داریم دبیرخانه دائمی برای این همایش ایجاد کنیم همچنین در صورت حل مشکلات پیش آمده درباره صادرات عایق‌های رطوبتی دورنمای خوبی را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

 

 

    نظرات