زیان ۷ میلیارد دلاری صنعت کشتیرانی جهان از دزدی دریایی در ۲۰۱۱

زیان ۷ میلیارد دلاری صنعت کشتیرانی جهان از دزدی دریایی در ۲۰۱۱

http://www.bananews.ir/یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد دزدان دریایی سومالی سال گذشته ۵ میلیون دلار باج گرفتند و در مجموع ۷ میلیارد دلار به صنعت کشتی‌رانی جهان زیان زدند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) موسسه « وان ارث فیوچر» هزینه دزدان دریایی برای صنعت کشتی‌رانی و دولت‌ها در سال گذشته را برابر با ۶٫۹ میلیارد دلار اعلام کرد.

همچنین به طور متوسط باج پرداختی برای آزادی اسرا و کشتی‌های دزده شده ۲۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش بلومبرگ، کشتی‌ها به علت حرکت با سرعت بالاتر در این منطقه، ۲٫۷ میلیارد دلار بیشتر برای سوخت می‌پردازند چراکه هیچ کشتی با سرعت ۱۸ کیلونات (واحد سرعت دریایی) یا سریع‌تر به دست دزدان دریایی نیفتاده است. دولت‌ها ۱٫۲۷ میلیارد دلار برای عملیات‌های نظامی شامل گشت‌زنی ناوهای جنگی هزینه می‌کنند و صاحبان کشتی‌ها نیز ۱٫۱۶ میلیارد دلار برای محافظان نظامی مسلح و تجهیزات امنیتی می‌پردازند.

بر اساس آمار کمیته دریانوردی بین‌المللی، حملات در خلیج عدن، دریای سرخ و سواحل سومالی در ۵ سال گذشته ۵ برابر شده است و به رکورد ۲۳۶ مورد رسیده است. حدود ۲۰ درصد تجارت جهانی از خلیج عدن میان یمن و سومالی عبور می‌کند . این مسیر سریع‌ترین مسیر از اقیانوس اطلس به اقیانوس هند است.

آنا بودن نویسنده گزارش موسسه «موسسه وان ارث فیوچر» گفت: هزینه‌های انسانی دزدی دریایی با اصطلاحات اقتصادی قابل توضیح نیست. تعداد چشم‌گیری مرگ، گروگان‌گیری و مجروع شدن دریانوردان در حملات نظامی در سال ۲۰۱۱ وجود داشته است.

بر اساس آمار موسسه « وان ارث فیوچر»، حملات در سواحل کشورهای شرق آفریقا در سال گذشته به ۱۱۱۸ گروگانگیری و ۲۴ کشته منجر شده است. ۳۱ بار باج پرداخته شده است که ۲۵ درصد افزایش داشته و به ۵ میلیون دلار رسیده است.

کشتی‌هایی که تغییر مسیر می‌دهند نیز ۶۸۰ میلیون دلار به هزینه‌های کشتی‌رانی آنها افزوده می‌شود و صاحبان کشتی نیز به بیمه ۶۳۵ میلیون دلار می‌پردازند. برخی از دریانوردان نیز ۲ برابر دستمزد برای سفر در دریا دریافت می‌کنند و این هزینه نیز ۱۹۵ میلیون دلار بر دیگر هزینه‌ها می‌افزاید.

به گفته این موسسه، تمامی این هزینه‌ها به علاوه ۳۸ میلیون دلار هزینه تعقیب و زندانی کردن دزدان دریایی و ساخت ظرفیت‌های لازم برای مبارزه با دزدان دریایی است.

 

    نظرات