نخستین ماهواره زلزله شناسی ایران ساخته می شود

نخستین ماهواره زلزله شناسی ایران ساخته می شود

http://www.bananews.ir/معاون سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران گفت : نخستین ماهواره زلزله شناسی کشور با نام آیات توسط محققان ایرانی طراحی و ساخته می شود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر محمد حسن انتظاری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این ماهواره ۵۰ تا ۷۰ کیلوگرمی در ارتفاع پایین قرار خواهد گرفت و ماموریت اصلی آن شناسایی سیگنال هایی است که قبل و بعد از وقوع زلزله از کره زمین متصاعد می شود.

معاون سازمان پژوهش های علمی و صنعتی خاطرنشان کرد: ماهواره آیات با پردازش اغتشاشات ایجاد شده قبل و بعد از وقوع زمین لرزه سهم عمده ای در پیش بینی زلزله خواهد داشت . این ماهواره پیش نشانگرهای زلزله را در سطح وسیعی از زمین آشکارسازی و اندازه گیری می کند.

انتظاری اظهار داشت: مطالعات اولیه این طرح انجام شده و قرار است بعد از تامین بودجه مرحله طراحی و ساخت این ماهواره آغاز شود .

به گفته وی براساس تفاهم نامه منعقد شده میان معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله قرار است این طرح با همکاری این دو نهاد انجام شود.

معاون سازمان پژوهش های علمی و صنعتی اظهار داشت: کشورها در زمینه ساخت ماهواره های زلزله شناسی در ابتدای راه هستند و هم اکنون کشورهای اندکی مانند فرانسه، چین و روسیه در این حوزه فعالیت می کنند.

 

    نظرات