وقوع زلزله در حوالی تهران تاثیری روی گسل های این شهر نداشته است

وقوع زلزله در حوالی تهران تاثیری روی گسل های این شهر نداشته است

http://www.bananews.ir/معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: وقوع زمین لرزه در اطراف تهران تاثیری بر روی گسل های این شهر نداشته است اما این زلزله یک هشدار و یادآوری برای مردم بود.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهدی زارع  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: این گونه زلزله ها وقتی در محدوده شهری پر جمعیت مانند تهران رخ می دهند ، تعداد زیادی از افراد آن را احساس می کنند که این خود بهترین هشدار برای وقوع احتمالی زلزله است.

زلزله ای به قدرت ۷/ ۴ در مقیاس ریشتر در ساعت ۱۲ و ۲۹ دقیقه و ۳۸ ثانیه ۲۱ بهمن ماه امسال شرق استان تهران را لرزاند .

وی اظهارداشت: برآوردها نشان می دهد که حدود دو میلیون نفر وقوع زلزله اخیر را احساس کرده اند ولی این زلزله تاثیری بر روی گسل های تهران نداشته است .

معاون پژوهشی پژوهشگاه زلزله شناسی ادامه داد: اما زلزله اخیر با بزرگای ۷/ ۴ در مقیاس ریشتر که در ۴۰کیلومتری گرمسار و ۸۰ کیلومتری شرق ورامین رخ داده است ، نشان می دهد که منطقه جنوب البرز و جنوب شرق تهران جزو مناطق فعال از نظر زلزله شناسی است.

وی تاکید کرد: زلزله هایی با بزرگای کمتر از ۵ ریشتر زلزله های کوچک محسوب می شوند اما چون جمعیت زیادی آن را احساس می کنند از این رو وقوع آنها باعث بالا رفتن هوشیاری عمومی می شود.

زارع گفت: البته اگر این زلزله با بزرگای هفت ریشتر هم بود آسیبی به تهران وارد نمی کرد زیرا فاصله آن تا تهران حدود ۱۰۰ کیلومتر بود .

وی اظهارداشت: اهالی روستاهایی که اطراف کانون زلزله بودند دچار هراس شدند و مردمان شهرهایی مانند سمنان ، فیروزکوه ، گرمسار ، ایوانکی ، ورامین ، تهران و دماوند آن را حس کردند.

زارع یادآور شد : این زلزله ، گسل های تهران را تکان نداده است اما نشان می دهد که منطقه تهران از نظر زلزله شناسی یک منطقه فعال است. هم اکنون درحال مطالعه بر روی این زلزله هستیم تا اطلاعات تفصیلی آن به دست آید.

زارع درمورد ارتباط وقوع زلزله و فعال شدن آتشفشان دماوند اظهار داشت: در مناطقی که آتشفشان های انفجاری دارند مانند ایتالیا ، ژاپن و هاوایی می توان وقوع زلزله را با فعال شدن آتشقشان مرتبط دانست اما این فرضیه در مورد آتشفشان دماوند که آتشفشانی خاموش است و فقط از آن بخارات و آب های گرم خارج می شود، صدق نمی کند.

به گفته وی آتشفشان دماوند در مرحله انفجار نیست از این رو وقوع زمین لرزه هایی با بزرگای کمتر از ۵ ریشتر تاثیری دراین آتشفشان ندارد.

 

 

    نظرات