معاون وزیر راه و شهرسازی:سن ناوگان متناسب با هدف کاهش نیافته ‌است

معاون وزیر راه و شهرسازی:سن ناوگان متناسب با هدف کاهش نیافته ‌است

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که برای افزایش استقبال از حمل و نقل ریلی باید خطوط ریلی و درپی آن ناوگان توسعه یابد، گفت: آنچه درباره کاهش سن ناوگان هدفگذاری کرده‌ بودیم اتفاق نیفتاده ‌است زیرا ورود ناوگان جدید باید توسط بخش خصوصی انجام شود، این در حالی‌ است که بخش خصوصی متقاضی مجوز برای ورود واگن دست دوم است ولی او معتقد است که ورود واگن نو به صرفه نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس عبدالعلی صاحب‌محمدی- مدیرعامل راه‌آهن - در گفت و گو با ایسنا درباره چگونگی استقبال از حمل و نقل ریلی پس از هدفمندسازی یارانه‌ها اظهار کرد: شبکه ریلی مانند بخش جاد‌ه‌ای کامل و فراگیر نیست و گزینه‌های مختلفی برای انتخاب مسیر در آن وجود ندارد این درحالی ‌است که در بخش جاده‌ای گزینه‌های متعددی برای انتخاب مسیر سفر وجود دارد به علاوه در برخی موارد طول مسیر در حمل و نقل جاده‌ای نسبت به حمل و نقل ریلی ‌کوتاهتر است.

وی با بیان این‌که برای افزایش استقبال از حمل و نقل ریلی باید خطوط ریلی را توسعه دهیم تا در پی آن حق انتخاب بالا برود، گفت: برای حل این مشکل در گام اول باید بتوانیم سالانه هزار کیلومتر خط ریلی احداث کنیم تا شبکه فراگیر شود همچنین باید خطوط موجود را دو خطه کنیم تا ظرفیت افزایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره ضرورت توسعه حمل و نقل ترکیبی تصریح ‌کرد: دوخطه‌ شدن تزرج- بندعباس در سال جاری آغاز شده و تا پایان سال به اتمام می‌رسد که امری بی‌سابقه است.

صاحب‌محمدی ادامه ‌داد: در جنوب و مناطق مرکزی کشور که بیشترین حجم بار معادن را داریم هزار کیلومتر مسیر دوخطه تعریف کرده‌ایم که امیدواریم عملیات آن تا پایان سال آینده شروع شود.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان این‌که درپی این اقدامات ناوگان نیز توسعه و در نتیجه ظرفیت‌ها نیز افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: علائمی‌ کردن مسیرهای ریلی نیز نقش مهمی در افزایش ظرفیت‌ دارد به‌عنوان مثال با انجام عملیات تراک‌بندی در مسیر تهران- مشهد ایستگاه‌های مجازی ایجاد و در نتیجه تعداد بیشتری قطار در مسیر تردد می‌کنند و کمتر منتظر عبور قطار قبلی می‌شوند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با ابراز تاسف از اینکه آن‌چه درباره کاهش سن ناوگان هدفگذاری کرده‌ بودیم اتفاق نیفتاده است، اضافه ‌کرد: هدف تعیین شده ۱۵ سال شدن متوسط سن ناوگان بود اما علاوه بر بالا بودن هدف، منابع موردنیاز نیز تامین نبوده است.

وی با بیان این‌که ورود ناوگان جدید باید توسط بخش خصوصی انجام شود، گفت: بخش خصوصی زمانی اقدام به وارد کردن ناوگان می‌کند که صرفه اقتصادی داشته باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: اکنون بخش خصوصی متقاضی مجوز برای ورود واگن دست دوم است و اعتقاد دارد که ورود واگن نو به صرفه نیست؛ از سوی دیگر تسهیلات کافی پرداخت نمی‌شود، بنابراین در چنین شرایطی کاهش سن ناوگان با توجه به اهداف برنامه انجام نمی‌شود اما سن ناوگان همواره رو به کاهش است.

 

 

    نظرات