35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور وجود دارد

35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور وجود دارد

35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور وجود دارد دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس مطالعات انجام شده حدود 35 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشور وجود دارد که با برنامه های گوناگون درصدد مدیریت و کنترل این مناطق هستیم.
به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان، علیمحمد طهماسبی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از تالاب های استان گلستان اظهارداشت: این مقدار هکتار اراضی غبارخیز  در 23 استان کشور وجود دارد که شدت و ضعف های گوناگونی دارد.

دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور بیان کرد: در این ستاد تاکنون چندین کار جدی انجام شده که در ابتدایی ترین قدم شناخت وضع موجود غبارخیزی در داخل و اطراف کشور است که در همین رابطه 120 هزار هکتار مناطق غبارخیز در استان شناسایی شده است.

وی افزود: در کشورهای ترکمنستان و ازبکستان واقع در همسایگی ما یکسری جریانات غبارخیز شناسایی شده که وضع موجود استان گلستان را تشدید می کند.

بیابان های قره قوم (شن سیاه) از بزرگترین کویرهای شنی جهان بوده که حدود 70 درصد از مساحت کشور ترکمنستان (350 هزار کیلومتر مربع) را شامل می شود.

افق 10 ساله در دستور کار قرار گرفت

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور در کشور در برش استانی فعالیتی در افق 10 ساله در دستور کار است که برای همه دستگاه های عضو این ستاد فعالیت هایی با اعتبار و منابع مشخص از نظر آموزش، اطلاع رسانی، جلوگیری، ترمیم، احیا و حتی فرهنگ سازی جوامع محلی برنامه ریزی شده است.

طهماسبی یادآور شد: این مجموعه تمام شرایط طبیعی و انسانی محدوده های غبارخیز در استان را مورد تحلیل قرار داد که در همین راستا تمام اسناد بالادستی مرتبط بررسی شد که میزان و نوع فعالیت های نهادهای مربوطه نظیر رسانه ها به منظور ایجاد فضای فرهنگ سازی در جوامع محلی و یا جهاد کشاورزی برای ساخت بادشکن ها در اطراف مزارع و بوته کاری و نهال کاری از سوی منابع طبیعی یا تامین آب به منظور بهبود شرایط آبی تالاب ها که یکی از منابع اصلی ایجاد ریزگردهاست از جمله برنامه ریزی های انجام شده است.

دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در همین زمینه استان های شرقی نسبت به دیگر مناطق از شرایط بحرانی تری برخوردار هستند که عوامل انسانی و طبیعی در این موضوع دخیل بوده اند.

وی اضافه کرد: طی چهارسال گذشته اعتباری بالغ بر 370 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی اعتبار دریافت شد و حدود 2.5 میلیون هکتار از اراضی غبارخیز را تحت کنترل و مدیریت قرار دادیم که به همین وسیله 18 استان از مجموع 23 استان شرایط بهتری را بدست آورده اند.

وجود 300 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در کشورهای همسایه

طهماسبی اظهارداشت: براساس طرحی دیگر شناخت کشورهای همسایه که پدیده ریزگرد و غبار را به سوی ایران گسیل می کنند آغاز شد که در گام ابتدایی ترکمنستان، ازبکستان، افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه، عربستان، قطر، یمن و دیگر کشورهای مستعد مورد بررسی نوع و میزان ایجاد آلودگی قرار گرفتند که مشخص شد بیش از 300 میلیون هکتار اراضی غبارخیز در این مناطق وجود دارد که شرایط موجود کشور را تشدید می کنند.

دبیر ستاد ملی هماهنگی، مدیریت و مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: در این راستا یک برنامه عملی برون مرزی تدوین شده که استان های گلستان، خراسان شمالی، بخش هایی از خراسان جنوبی و رضوی و استان های جنوبی و غربی را در این زمینه بصورت ویژه امدادرسانی کنیم.




لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات