کاهش مصرف انرژی در ساتکاب با نصب نرم افزار و کنتورهای هوشمند

کاهش مصرف انرژی در ساتکاب با نصب نرم افزار و کنتورهای هوشمند

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، مصرف بهینه انرژی در سازمان‌های دولتی و خصوصی یکی از نکاتی است که به‌ویژه در سال جاری بر آن تاکید شده است.
این امر علاوه بر کاهش هزینه‌های جاری سازمان‌ها، موجب مصرف بهینه انرژی نیز شده است که با توجه به کمبود انرژی در سال جاری بر آن اهتمام جدی ورزیده شده و سازمان‌های خصوصی و دولتی، راهکارهای مختلفی برای مواجهه با این مشکل ارائه کردند.
عدم اطلاع از میزان مصرف آب و برق در ادارات دولتی و ساختمان‌های عمومی منجر به هدررفتِ مصرفِ انرژی شده که در تضاد با اِعمالِ سیاست مبتنی با مصرف بهینه انرژی و توصیه به کاهش مصرف انرژی به ویژه برق در این مکان‌ها است.
کاهش ساعات کاری ادارات دولتی از جمله اقداماتی محسوب می‌شود که به طور کلی در سازمان‌ها صورت گرفت و  در این راستا بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، اقدام به تشدید نظارت‌ها جهت ممانعت از هدررفت برق در ادارات کردند.
شرکت مادر تخصصی ساتکاب، از جمله ساختمان‌های عمومی و زیرمجموعه وزارت نیرو است که با استفاده از نرم افزار تحت وب، در صدد مدیریت مصرف برق دستگاه خود برآمده تا با سیستمی هوشمند، کاهش مصرف برق و هزینه‌های ناشی از آن را محقق کند.
بر اساس این گزارش، با نصب این نرم افرار، امکانِ رصدِ میزان مصرفِ برق برای مسئولان ذیربط فراهم شده تا بتوانند با مدیریت مطلوب، از شدتِ بالای مصرف برق در ساعت پیک مصرف کاسته و همچنین به حفظ شاخص‌های زیست محیطی نیز کمک کنند.
نصب کنتورهای هوشمند برای مشاهده و نظارت میزان مصرفِ برق در بخش‌های مختلف اداره، احتمال روشن ماندن دستگاه‌های سرمایشی و یا گرمایشی را حذف خواهد کرد.
این گزارش حاکی است، نصبِ تجهیزات اندازه‌گیری فرعی، قرائت‌گر هوشمند و همچنین نرم‌افزار تحت وب توسط شرکت دانش بنیان برونتاب انرژی و نصب تجهیزات اندازه‌گیری فرعی روی سرخط‌‌های مختلف ساختمان مرکزی ساتکاب، توانسته مقدار مصرف تجهیزات را به صورت خودکار اندازه‌گیری و روی نرم‌افزار تحت‌وب امکان پایش (مونیتورینگ) آن را فراهم کند.
با نصب «دستگاه کنترل‌گر مصرف انرژی»، طرحِ کنترل و رصد میزان مصرف انرژی به‌ویژه برقِ تجهیزات سرمایشی و گرمایشی در شرکت مادر تخصصی ساتکاب به صورت پایلوت اجرایی شده و امید است پس از مشاهده نتایج از آن، شرایط برای توسعه بهره وری از آن در سطح وسیع‌تر، با هدف کاهش مصرف انرژی در شرایط بحرانی فعلی فراهم آید.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات