پیشرفت 90 درصدی بدنه سد نرماب مینودشت/ افزایش 8 برابری اعتبارات آبرسانی در گلستان

پیشرفت 90 درصدی بدنه سد نرماب مینودشت/ افزایش 8 برابری اعتبارات آبرسانی در گلستان

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "حمیدرضا جانباز" در بازدید از سد نرماب چهل چای مینودشت و بررسی مسائل آبرسانی شرق گلستان اظهار داشت: سرعت پیشرفت این پروژه در مقایسه با بازدید حدود یک سال قبل بسیار مطلوب است و امیدواریم با ادامه این روند در یک برش کوتاه مدت بتوان بخشی از آب این سد را برای مصارف شرب و اضطراری مناطق پایین دست اختصاص داد.
وی افزود: در استان گلستان طرح‌های بلند مدت تامین آب برنامه ریزی شده که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبار، نسبت به اجرای آن اقدام کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان نیز گفت: ۶ طرح از طرح‌های آبرسانی استان توسط شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به شرکت آب منطقه‌ای محول شده و در حال انجام آنها هستیم.
"سید محسن حسینی" اظهارداشت: با تخصیص اعتبارات سال جاری، اجرای پروژه‌ها هم در بحث حفر چاه‌ها، احداث مخازن و خطوط انتقال آب در استان سرعت پیدا می‌کند.
وی گفت: احداث سد نرماب در یک سال اخیر سرعت بیشتری یافته و بدنه این سد نزدیک به ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم تا تابستان سال آینده ساخت کل بدنه این سد به پایان برسد.
به گفته وی تاکنون حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت سد نرماب هزینه شده و حدود ۱۶ هزار میلیارد ریال دیگر برای تکمیل آن نیاز است.

افتتاح یک حلقه چاه شرب شهر آزادشهر با دبی 25 لیتر بر ثانیه
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین، در مراسم افتتاح یک حلقه چاه شرب در شهرستان آزادشهر گفت: افتتاح یک حلقه چاه شرب با دبی 25 لیتر بر ثانیه توسط شرکت آب منطقه ای گلستان در زمان کمتراز دو ماه ، علیرغم مشکلات فراوان به سرانجام رسیده است. این چاه مشکل آب حدود ۱۰ هزار نفر را حل می کند و اجرای طرح های کوچک آبرسانی هم عرض اجرای طرح های بزرگ تر انجام می‌شود.
جانباز اظهار داشت: وزارت نیرو همچنین در برنامه میان مدت خود با حفر و تجهیز چاه‌، بخشی دیگری از نیاز آب شرب مردم این شهرستان را تامین خواهد کرد.
وی بااشاره به افتتاح چاه آب شماره ۶ آزادشهر افزود: این چاه با دبی آب ۲۵ لیتر در ثانیه، آب مورد نیاز جمعیتی در حدود ۱۰ هزار نفر را تامین می‌کند ضمن اینکه احداث مخزن ۲ هزار متر مکعبی این شهر و خطوط انتقال آن هم انجام خواهد شد تا همه مشترکان شهری تا تابستان سال آینده از آب یکنواخت برخوردار شده و مشکلی نداشته باشند.
جانباز ادامه داد: امسال بودجه تامین آب شرب مناطق روستایی گلستان با هشت برابر افزایش از هزار میلیارد ریال به حدود هشت هزار میلیارد ریال افزایش یافته که با تخصیص آن و تکمیل طرح های در دست اقدام، بخشی از مشکلات آب شرب روستاهای استان بر طرف می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان نیز در این مراسم گفت که حفر و تجهیز چاه شماره ۶ آزادشهر به عمق ۲۰۰ متر و دبی ۲۵ لیتر در ثانیه ظرف ۲ ماه به اتمام رسیده او به شبکه شرب شهرستان متصل شده است، ضمن اینکه حدود یک ماه پیش نیز یک حلقه چاه شرب موسوم به چاه شماره ۳ با دبی ۷ لیتر در ثانیه به مدار بهره برداری این شهر رسید.

استفاده از چشمه‌های کبودوال برای تامین شرب شهرستان علی آبادکتول
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در ادامه، در بازدید از شهرستان علی‌آبادکتول با اشاره به اینکه در تصمیم گیری‌های گذشته قرار بر این بود که از برخی سرچشمه‌های حوضه زرینگل علی آبادکتول، بخشی از آب آشامیدنی استان سمنان تامین شود، اظهار داشت: این طرح منتفی شد و قرار شد به جای آن، حفر چاه‌های آهکی جایگزین این منابع شود.
‏ جانباز درباره تامین اعتبار مورد نیاز برای شبکه قره سو - زرین‌گل از بانک توسعه اسلامی گفت: در چند سال گذشته با توجه به بروکراسی بانک مرکزی، در مبادلات مالی کاهش سرعت داشتیم که منجر به اخلال در برخی جبهه های کاری شده است که گزارش مفصلی از گردش اعتبارات و نحوه تامین تقدیم وزارت نیرو می شود و راهکاری رفع موانع آن بررسی شود.
‏مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درباره مشکل آب آشامیدنی روستاهای این شهرستان هم تصریح کرد: در استان گلستان با توجه به مشکلات جدی کم بارشی و اتکای تعداد زیادی از روستاها به چشمه ها و چاه های مشکلات جدی داشتیم، با برنامه‌ریزی‌ها اعتبارات بخش آب در استان 8 برابر افزایش داشته است.
وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای استان برنامه‌های متعددی برای تنوع بخشیدن به نحوه انتقال آب دارد که از جمله می توان حفر چاه برای میان مدت، استفاده از چشمه‌های کبودوال برای تامین شرب شهرستان علی آبادکتول و تامین آّب از سد نرماب و شیرین سازی آب دریا برای بخش‌هایی از استان را نام برد.
سید محسن حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان نیز در این جلسه با تشریح طرح احداث شبکه آبیاری و زهکشی قره‌سو- زرینگل و مشکلات پیش آمده برای آن، اظهار کرد: استفاده از آب‌های سطحی در بحث تامین شرب یکی از راهکارهای ما است، از جمله  استفاده از بخشی از چشمه‌های کبودوال برای آب شرب و مطالعه و احداث تصفیه خانه که مراحل تصویب آن را پیش خواهیم برد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات