ارقام بودجه عمرانی واقعی نیست

ارقام بودجه عمرانی واقعی نیست

http://www.bananews.ir/عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه ارقام بودجه عمرانی سال ۹۱ غیر واقعی نیست، گفت: دولت با استفاده صحیح از اوراق مشارکت پروژه‌های عمرانی را نجات دهد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهرداد لاهوتی در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به وضعیت لایحه بودجه ۹۱ در بخش عمرانی گفت: بودجه عمرانی ۹۱ حدود ۳۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که به نظر می‌ر‌‌سد رقمی واهی است.

وی افزود: بودجه عمرانی سال جاری ۳۴ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت ۲۴ هزار میلیارد آن محقق می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به لزوم واقعی شدن ارقام در لایحه بودجه گفت: از نکات مثبت بودجه ۹۱کاهش ردیف‌های متفرقه در بودجه است.

لاهوتی محقق نشدن درآمدهای دولت و همچنین انحرافات دولت در بودجه را از جمله عوامل دست نیافتن به رقم‌های پیش‌بینی شده در بودجه عنوان کرد.

وی ادامه داد: دولت اوراق مشارکت زیادی در لایحه بودجه پیش‌بینی کرده است که اگر بتواند آنها به درستی استفاده کند، راه نجات فعالیت‌های عمرانی است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه واگذاری اوراق مشارکت نباید بدون برنامه‌ریزی باشد، تصریح کرد: دولت رقم بالایی را در بودجه به این مورد اختصاص داده است.

وی گفت: در بهترین وضعیت می‌توان حدود ۸ هزار میلیارد تومان بودجه به بخش حمل و نقل کشور اختصاص داد که در مقابل حجم وسیع پروژه‌های عمرانی ناچیز است.

لاهوتی در ادامه با اشاره به حجم وسیع پروژه حرم تا حرم و همچنین آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: این پروژه‌ها با پول دولت به سرانجام نمی‌رسد و باید از اوراق مشارکت استفاده کرد.

عضو کمیسیون عمران ابراز داشت: دولت در بودجه ۴۷ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پیش‌بینی کرده اما سودی که برای آن پیش‌بینی کرده کمتر از سال گذشته است و این نشان‌دهنده این است که عزم دولت در استفاده از اوراق مشارکت جدی نیست.

وی ضمن انتقاد از نحوه برداشت دولت از صندوق توسعه ملی گفت: دولت می‌خواهد با مجوز دولت بخش‌هایی از منابع صندوق را به بخش نفت و گاز، آب و فاضلاب و کشاورزی و غیره اختصاص دهد که تبدیل این حجم ارز به ریال تورم‌زا است؛ ضمن اینکه تصمیم گیری در خصوص جزئیات نحوه هزینه منابع صندوق توسعه ملی بر عهده هیئت امنا است.

لاهوتی افزود: دولت مکلف است قانون هدفمندی یارانه‌ها را در ۴ ردیف مشخص بودجه بگنجاند اما این موضوع در لایحه بودجه سال ۹۱ نیامده است.

 

    نظرات