ثبت رکورد مصرف گاز در هفته‌ گذشته

ثبت رکورد مصرف گاز در هفته‌ گذشته

http://www.bananews.ir/با توجه به ورود توده هوای سرد در هفته گذشته، میزان مصرف گاز کشور به بالاترین حد خود در ۳۰ سال اخیر رسید.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) روز شانزدهم بهمن‌ماه مصرف گاز کشور به ۵۵۶ میلیون مترمکعب رسید که این رقم به نوعی رکورد مصرف گاز در ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

از این مصرف حدود ۴۴۰ میلیون مترمکعب از گاز کشور در بخش خانگی مورد استفاده قرار گرفته و به‌طور کلی می‌توان گفت ۸۰ درصد از مصرف گاز کشور مربوط به این بخش بوده است.

البته در هفته جاری با عبور از اوج سرما، مصرف گاز حالت عادی پیدا کرده و روز گذشته، مصرف گاز به حدود ۵۴۳ میلیون مترمکعب رسیده است که از این رقم ۴۱۰ میلیون مترمکعب (۷۵ درصد از کل مصرف) مربوط به بخش خانگی، ۴۸ میلیون مترمکعب (حدود ۹ درصد) مربوط به نیروگاه‌ها و ۸۵ میلیون مترمکعب (حدود ۱۶ درصد) مربوط به صنایع عمده بوده است.

البته در چنین شرایطی که کشور با سرمای بی‌سابقه مواجه شده، تولید روزانه گاز هم نسبت به پارسال ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش یافته و به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است. با این وجود مشترکان می‌توانند با رعایت الگو‌های مصرف کمک بسزایی در گازرسانی پایدار و منظم کشور داشته باشند.

به‌طور مثال اگر ادارات و اماکن عمومی وسائل گرمایی خود را یک ساعت قبل از خروج کارمندان خاموش کرده و روز بعد یک ساعت قبل از حضور افراد آنها را مجددا روشن کنند، حدود ۸۰ میلیون مترمکعب صرفه‌جویی صورت خواهد گرفت که این رقم بخش مهمی از مصرف کشور را شامل می‌شود.

همچنین هرچه میزان مصرف بخش خانگی کمتر شود، توان بیشتری برای تزریق به نیروگاه‌ها وجود خواهد داشت و با افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها هم میزان مصرف سوخت مایع در این بخش کاهش یافته و در نتیجه نیاز کمتری به واردات گازوئیل خواهد بود.

 

 

    نظرات