رکود فعالیت ساختمانی باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش معدن شده است

رکود فعالیت ساختمانی باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش معدن شده است

http://www.bananews.ir/معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه درصد اکتشاف فلزات اساسی کمتر از پنج درصد است، گفت: به دلایل فنی و نیز کمبود ذخایر معدنی، آماری که منجر گواهی کشف شود، در همه جا اقتصادی نیست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) ابوالقاسم باقری در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان اینکه براساس آمار از هر ۱۰۰ تقاضا پروانه اکتشاف معدن، برای ۲۰ تقاضا پروانه اکتشاف صادر می‌شود، تصریح کرد: این آمار نشانگر آن است که ریسک اکتشاف بالاست.

وی گفت: سیل عظیم تقاضای پروانه اکتشاف در استان خراسان رضوی در سال به حدود ۱۵۰۰ تقاضا می‌رسد که کمتر از ۸۰ مورد از این میزان به گواهی کشف منجر می‌شود.

او به عملکرد اکتشاف معدن استان خراسان رضوی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: تعداد ۱۴۰۰ پروانه کشف در سال گذشته تقاضا شده که از این تعداد حدود ۱۴۷ پروانه صادر شده است و ۸۱ فقره گواهینامه کشف استخراج شده که میزان ذخیره این گواهینامه‌های کشف ۶۸ میلیون تن در سال گذشته است.

به گفته معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، هزینه‌های مربوطه به استخراج معدن پارسال در خراسان رضوی حدود یک میلیارد تومان بوده که بخش خصوصی متقبل آن شده است.

وی از ۴۵ ماده معدنی در حال بهره‌برداری در استان خبر داد و افزود: وجود این ۴۵ نوع ماده معدنی نشانگر تنوع اکتشافات موادمعدنی در سطح استان است.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: این معادن شامل انواع سنگ‌های تزئینی، گرانیک، نمک‌ها، گچ خاکی و غیره است که مهمترین آن‌ها معدن آهن است و بهترین معدن استان معدن سنگ آهن فلزات است که یکی از ذخایر این معدن بالغ بر ۶۰۰ میلیون تن است.

وی با اشاره به معدن طلای منطقه تربت‌حیدریه، گفت: از این معدن طلا روزانه دو کیلوگرم شمش طلا در روز استحصال می‌شود که سرمایه‌گذاری‌های لازم توسط بخش خصوصی انجام شده است.

باقری با بیان اینکه بخش معدن توانایی این را دارد که وجود فعالیت‌های دیگر اقتصادی را پر کند، تصریح کرد: باید در کنار بهره‌برداری از معادن، صنایع معدنی را نیز در کنار معدن استقرار دهیم، زیرا با افزایش سوخت، امکان هزینه حمل و نقل در انتقال معدن بهره‌برداری شده به مناطق دیگر برای فرآوری نیست.

وی اظهار داشت: این پتانسیل در بخش معدن وجود دارد که برای توسعه متوازن به عنوان یک اهرم مناسب مورد توجه مسوولان معدنی در استان قرار گیرد.

باقری با اشاره به میزان بهره‌برداری در معادن خراسان رضوی، تصریح کرد: در استان ۵۳۸ معدن با ذخیره دو میلیارد و ۶۷۰ تن و استخراج اسمی ۱۶ میلیون و ۶۸۰ هزار تن و سرمایه‌گذاری مستقیم ۶۶۶۳ نفر وجود دارد که در عمل بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم داریم.

وی با اشاره به معدن فیروزه نیشابور، بیان داشت: برخی از معادن مانند معدن فیروزه نیشابور در سطح کشور و حتی جهان منحصر به فرد است و به شکل مناسب استخراج و فرآوری می‌شود.

وی فرآوری معادن را یکی از ضمیمه‌های اقتصادی‌تر شدن فعالیت‌های معدنی دانست و افزود: خیلی از ذخایر معدنی اجازه سرمایه‌گذاری سنگین را نمی‌دهد.

به گفته معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در معدن سنگ آهن سنگان، بخش خصوصی ملزم شده که نسبت به تولید کنسانتره و کنتره اقدام کند.

وی با بیان اینکه رکود نسبی فعالیت‌های ساختمانی بر روند سرمایه‌گذاری در بخش معدن تاثیر گذار بوده است، تصریح کرد: رکود فعالیت ساختمانی باعث کاهش سرمایه گذاری در بخش معدن شده است.

باقری ۱۵ تا ۲۰ درصد معادن استان را غیر فعال دانست و تصریح کرد: برخی از این معادن غیر فعال به دلیل فصلی بودن معدن است؛ مانند معادن نمک و برخی دیگر از معادن به دلیل سازگار نبودن معادن با بازار مصرف، غیر فعال می‌شود.

وی افزود: اگر معدن نتواند خود را به بازار برساند، سلب صلاحیت می شود و از طریق مزایده واگذار می شود، اما حق و حقوق بهره بردار به رسمیت شناخته شده و بهره‌بردار بعدی مکلف است که حقوق بهره‌برداری قبلی را پرداخت کند.

معاون امور معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به مراحل مزایده گذاری معادن خاطرنشان کرد: به مزایده گذاشتن معادن غیر فعال رویه مناسبی نیست و باعث بلوکه شدن محدوده‌های معدنی شده است.

باقری با اشاره به مزایده‌های معدنی، افزود: در حال حاضر ۲۹۱ محدود به مزایده گذاشتیم که ۱۲۳ تقاضا واصل شده و کمتر از ۵۰ محدوده واگذار شده است که از این ۵۰ محدوده تعداد قابل ملاحضه‌ای پتانسیل اقتصادی دارد.

 

 

    نظرات