28 محدوده استان هرمزگان دارای بیلان منفی آب است

28 محدوده استان هرمزگان دارای بیلان منفی آب است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "عبدالحمید کمالی" با بیان اینکه بیلان تفاوت ورودی‌ها و خروجی‌ها به یک سفره آب زیر زمینی را نشان می‌دهد، اظهار کرد: ورودی‌ها به دشت شامل بارندگی، رواناب سطحی و رواناب ورودی از دشت‌های همجوار است و خروجی دشت‌ها شامل برداشت توسط چاه‌ها، چشمه‌ها، قنات‌ها، خروجی به صورت روان‌آب به دشت‌های همجوار یا دریاها و دریاچه‌ها و تبخیر از دشت را شامل می‌شود.
وی با اشاره به اثرات برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی بر افزایش هزینه کشاورزان، اظهار داشت: در اثر برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی، چاره‌ای جز کف‌شکنی و یا جابجایی چاه، آن هم به عنوان یک راه حل کوتاه مدت و تسکین دهنده وجود ندارد که تمام این اقدامات بار مالی زیادی را بر دوش کشاورز خواهد گذاشت.
کمالی ادامه داد: با افزایش عمق چاه نیاز است که بهره‌برداران، تجهیزات قوی‌تر، برق با سوخت بیشتر استفاده کنند و از طرفی حفاری عمق‌های بیشتر هزینه‌های بیشتری را نیز به همراه دارد.
وی اظهار کرد: در اثر برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی، این منابع حیاتی در بسیاری از دشت‌ها با حرکت آب سفره‌های شور به سمت سفره‌های شیرین در معرض نابودی قرار گرفته‌اند.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه آب شور سنگین‌تر است و در بخش عمیق‌تری قرار دارد، تشریح کرد: در مناطقی که همجوار دریا یا رودخانه‌های شور هستند، با برداشت اضافه، آب شور به داخل دشت حرکت می‌کند و باعث شور شدن آب چاه‌های موجود در آن دشت می‌شود.
کمالی افزود: شور شدن دشت کهورستان نمونه این اتفاق در استان هرمزگان است که باید با مدیریت مصرف، از بروز چنین نتایجی جلوگیری شود.
وی با اشاره به لزوم کشت گیاهان کم آب‌بر، خاطرنشان کرد: بهره‌برداران باید خود را با شرایط منابع آبی تطبیق دهند و به سوی سازگاری با کم آبی گام بردارند؛ در این راه استفاده از روش‌های آبیاری‌ نوین از جمله قطره‌ای می‌تواند در کنار دیگر اقدامات راهگشا باشد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات