طراحی و نصب سیستم خنک‌کننده ترانسفورماتور در برق غرب

طراحی و نصب سیستم خنک‌کننده ترانسفورماتور در برق غرب

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "سیامک محمدی‌حسینی" گفت: با توجه به بروز حادثه و خروج ترانسفورماتور قدرت شماره یک پست 230.63 کیلوولت سرپل‌ذهاب، بار پست مذکور در حدود 80 مگاوات از طریق ترانسفورماتور قدرت شماره 2 تأمین شد که به‌دلیل بالا بودن بار منطقه و قدیمی بودن این ترانسفورماتور، برنامه‌ریزی‌های لازم جهت کاهش و جابجایی بار ترانس صورت پذیرفت.
وی افزود: در این راستا جابجایی بار خطوط سرپل‌ذهاب و قصرشیرین از روی باسبارهای 63 کیلوولت انجام و در حدود 30 مگاوات از بار منطقه سرپل‌ذهاب از طریق خطوط ارتباطی 63 کیلوولت با پست 230.63 کیلوولت اسلام‌آباد به‌صورت مستقیم تأمین شد.
حسینی با اشاره به اینکه حدود 50 مگاوات از بار منطقه قصرشیرین و گیلانغرب می‌بایست از طریق ترانس شماره 2 تأمین شود، خاطرنشان ساخت: به‌دلیل بالا بودن بار ترانس نسبت به حالت عادی و افزایش دمای آن به مرز حدود 90 درجه سانتیگراد و با وجود در مدار بودن فن‌های ترانس به‌صورت دائم می‌بایست تا راه‌اندازی ترانس جدید، تدابیری برای خنک‌سازی ترانس شماره 2 و پیشگیری از اعمال خاموشی در حدود 10 مگاوات در روز با توجه به گرمای شدید هوای منطقه اندیشیده و اجرا شود.
معاون بهره‌برداری برق غرب ابراز داشت: لذا طرح خنک‌سازی ترانس شماره 2 با استفاده از احداث حوضچه ذخیره آب و طراحی سیستم اتوماتیک پاششی آب به‌صورت اضطراری به این‌صورت که بر روی قسمت فوقانی تمام رادیاتورهای این ترانس، لوله‌کشی به‌صورت قطره بارانی نصب و در زیر رادیاتورها نیز حوضچه‌های فلزی طراحی، ساخته و اجرا شد.
وی افزود: سپس با نصب یک‌دستگاه کف‌کش در منبع آب نسبت به پمپاژ آب به داخل لوله‌ها و برگشت مجدد به‌صورت سیرکوله و پمپاژ آب برگشتی از هدر رفت آب جلوگیری به‌عمل آمد و همچنین یک‌عدد تانکر ذخیره آب برای مواقع اضطراری در مجاورت آن نصب شد.
مهندس حسینی در ادامه با اشاره به اینکه با راه‌اندازی این طرح دیگر احتیاجی به در مدار بودن دائم فن‌های ترانس نیست و فن‌ها به‌صورت نوبتی هر 6 ساعت یکبار در مدار قرار می‌گیرند، بیان داشت: دمای روغن ترانس و سیم‌پیچ آن نیز در حدود 15 درجه نسبت به حالت عادی ترانس کاهش یافت و با توجه به اینکه کاهش مناسبی در دمای روغن ترانس قدرت شماره 2 تا زمان بهره‌برداری از ترانس جدید داشتیم از اعمال هرگونه خاموشی اضطراری به مشترکین نیز پیشگیری به‌عمل آمد.
معاون بهره‌برداری شرکت برق منطقه‌ای غرب در پایان گفت: میزان صرفه‌جویی حاصل از اجرای این طرح جلوگیری از اعمال حدود 10 مگاوات خاموشی 20 کیلوولت در 14 ساعت از شبانه روز طی مدت 26 روز است که به‌عبارتی معادل صرفه‌جویی 3 هزار و 640 مگاوات‌ساعت انرژی تحویلی به مشترکین بوده و با اعتباری بالغ بر 350 میلیون ریال اجرا شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات