وزیرپیشین مسکن «خوش‌بینی به افت تقاضا در سال ۹۱» را رد کرد

وزیرپیشین مسکن «خوش‌بینی به افت تقاضا در سال ۹۱» را رد کرد

http://www.bananews.irوزیر پیشین مسکن از شکل‌گیری «گروه جدید تقاضا» در بازار مسکن خبر داده و پیش‌بینی‌ها درباره نزولی‌شدن منحنی تقاضای مسکن از سال آینده را مردود اعلام کرده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عباس آخوندی وزیر مسکن دهه۷۰ با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌های فعلی در بازار مسکن براساس سه گروه تقاضا به ترتیب شامل «ازدواج»، «مرگ‌ومیر» و «تخریب‌ونوسازی املاک قدیمی» تنظیم شده است، می‌گوید: در حال حاضر علاوه بر تقاضای ناشی از ازدواج – تشکیل خانوارهای دونفره- تقاضای جدیدتری در قالب «خانوارهای یک‌نفره»، عازم بازار خرید و اجاره مسکن است که چون این تقاضا تا به حال سابقه نداشته، برنامه‌ای برای پاسخ به آن نیز وجود ندارد.

آخوندی گروه جدید تقاضا در بازار مسکن را ناشی از رشد آمار طلاق‌ و افزایش سن مجردها عنوان می‌کند که باعث شده حجم کل تقاضای مسکن به جای اینکه از سال آینده رو به کاهش گذارد، مسیر افزایشی را در پیش‌ بگیرد.

کارشناسان جمعیتی، دوسال پیش با استناد به جهش در زاد‌و‌ولدهای دهه۶۰ پیش‌بینی کرده بودند: «میزان ازدواج در ۵سال منتهی به ۹۱ به اوج می‌رسد طوری که کل تقاضای سالانه در بازار مسکن در این مدت به مرز یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار خواهد رسید و بعد از آن با کاهش شدید مواجه می‌شود.»

اما مطابق تحلیل تازه عباس آخوندی، از سال آینده، معادل تعداد طلاق‌ها، به این عدد اضافه خواهد شد.

گفت‌وگو با عباس آخوندی را در زیر بخوانید:

منحنی تقاضای مسکن از سال آینده کاهش می‌یابد. آیا این اتفاق در کنار انبوه ساخت‌وسازها، می‌تواند از افزایش قیمت مسکن

جلوگیری کند؟

تقاضای مسکن کاسته نمی‌شود. ببینید آن انفجار جمعیتی که در دهه۶۰ به وجود آمد الان متولدان آن سال‌ها به مرحله تشکیل خانواده رسیده‌اند؛ به طوری که گفته می‌شود سالی ۸۰۰ هزار ازدواج در سطح کشور ثبت می‌شود.

این میزان تقاضا به علاوه انباشت تقاضای قبلی و نرخ استهلاک ۵/۱ درصد املاک و تخریب سالانه ۲۰۰ هزار واحد، به اضافه سیاست تشویقی اخیر دولت برای افزایش جمعیت نشان می‌دهد تقاضای مسکن رو به کاهش نیست. همچنین علامت دیگری هم در حال حاضر در بازار مسکن وجود دارد که نتیجه تغییر ساختار خانواده است.

متاسفانه به دلیل بالارفتن نرخ طلاق در ایران، تعداد خانواده‌های یک‌نفره در شهرهای بزرگ به عنوان تقاضای‌خاص مسکن، رو به افزایش است که این باعث متنوع شدن تقاضا در بازار مسکن شده است.

دولت معتقد است وام خرید برای بازار مسکن «سم» است. شما این تحلیل را تایید می‌کنید؟

بستگی دارد که در چه بستر اقتصادی، این وام عرضه شود. در کشوری که تولید مسکن از تقاضا بیشتر است و منابع بانکی کافی در آن وجود دارد، هر چه بیشتر وام خرید مسکن داده شود، خوب است. اما در جایی که عرضه مسکن پایین است، تسهیلات خرید فقط می‌تواند تورم ایجاد کند.

آمارها از خالی‌بودن ۱۵۰ هزار واحدمسکونی در تهران حکایت دارد. راهکار منطقی برای مقابله با معضل خانه‌خالی چیست؟

من شنیده‌ام برخی مسولان از احتکار مسکن در کشور سخن می‌گویند و خالی بودن خانه‌ها را ناشی از احتکار می‌دانند.

با فرض چنین وضعیتی، ریشه آن ناشی از تغییر مداوم سیاست‌هاست. وقتی کسی احتکار می‌کند به این دلیل است که انتظار دارد در آینده‌ای نزدیک اتفاق عجیبی در بازار مسکن رخ دهد و تصور می‌کند اگر بتواند ملک خود را حفظ کند در دوره بعدی با قیمت بیشتری آن را می‌فروشد. اما در یک بازار مسکن متعادل و منطقی، اساسا شرایط احتکار وجود ندارد؛ چون احتکار به معنی قدرت تعیین مقدار عرضه و قیمت از سوی محتکر است و چنین قدرتی به هیچ وجه در بازار مسکن وجود ندارد.

برخی برای برخورد با خانه‌های خالی و مهار اجاره‌بها، اجرای قانون تعزیرات را پیش کشیده‌اند. این راه جواب می‌دهد؟

شگفت است که راهکارهای شکست‌خورده به دلیل عدم رجوع به سوابق از سوی دست‌اندرکاران، باید چندین بار تجربه شود. استفاده از ابزار تعزیرات حکومتی در حوزه مسکن در اوایل دهه۶۰ رایج بود و در نهایت همه به اجماع رسیدند که این، سیاست شکست‌خورده‌ای است.

نظرتان درباره طرح واگذاری زمین‌های ۱۰۰۰ متری به هر خانوار چیست؟

نه تنها شدنی نیست که کاملا به لحاظ عملیاتی غیر قابل اجرا است و در حد طرح خام است. به نظرم چنین بحثی فعلا ضرورت ندارد.

 

 

 

    نظرات