یک سوم ترانس‌های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از 30 سال دارند/ شناسایی حادترین عیوب ترانس‌های نصب شده در شبکه قدرت ایران

یک سوم ترانس‌های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از 30 سال دارند/ شناسایی حادترین عیوب ترانس‌های نصب شده در شبکه قدرت ایران

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "مصطفی رجبی مشهدی" در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور با بیان اینکه
مجموع کل ظرفیت نصب شده ترانس‌های سطح 400 و 230 کیلوولت کشور هم اکنون 195 هزار مگاولت آمپر است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های برق منطقه‌ای تهران، فارس و آب و برق خوزستان از بیشترین میزان ظرفیت نصب شده ترانس در کشور برخوردار هستند.
وی با اشاره به اینکه ترانسفورماتورهای نصب شده در شبکه انتقال برق کشور از حدود 63 شرکت معتبر خریداری شده است، یاداور شد: در این رده بندی، بیشترین میزان ترانس‌های خریداری شده به ترانس سازان داخلی اختصاص دارد.
مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص آخرین وضعیت ترانس‌های نصب شده در شبکه برق گفت: در حدود یک سوم ترانس‌های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از 30 سال دارند که نیازمند پایش منظم، نظارت بیشتر و انجام آزمایشات کامل‌تر است.
رجبی مشهدی با اشاره به اینکه میانگین عمر ترانس‌های منصوبه در شبکه برق ایران نزدیک به 23 سال است، افزود: شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در فاصله زمانی پیک سال 1399 تا پیک 1400 اقدام به بررسی وضعیت 1200 دستگاه ترانسفورماتور و راکتور و دسته‌بندی آنها کرد که بر این اساس پیری عایقی، عیوب حرارتی و عیوب الکتریکی به عنوان حادترین عیوب در بهره‌برداری از ترانسفورماتورهای شبکه قدرت مورد شناسایی قرار گرفت.
وی با بیان این که در راستای رفع نیاز به نظام‌نامه‌ای مدون و با دیدگاهی یکسان برای بهره‌برداری، نگهداری و تست و راه‌اندازی ترانسفورماتورهای قدرت، اقدام به تهیه نظامنامه شده، یادآور شد: نظام‌نامه فعلی ترانسفورماتور در مدت بیش از دوسال با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان خبره صنعت برق کشور تهیه و در شهریورماه سال جاری جهت اجرا به تمامی ذی‌نفعان آن در صنعت برق ابلاغ شد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات