مرمت مسجد کریم خان تبریز آغاز شد

مرمت مسجد کریم خان تبریز آغاز شد

http://www.bananews.irمرمت مسجد تاریخی کریم خان با حضور وزیر راه و شهرسازی، استاندار آذربایجان شرقی و برخی از مدیران ارشد کشوری و استانی در تبریز آغاز شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با اشاره به رشد چشمگیر روند مرمتی آثار ثبتی استانها خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه ای به مرمت آثار تاریخی به ویژه مساجد در استانهای مختلف دارد.

علی نیکزاد اظهار داشت: آذربایجان شرقی نیز یکی از اصلی ترین و قدیمی ترین مناطق کشور در دین مداری و فراوانی ساخت مساجد بوده که نمود آن را در تعداد و عظمت مساجد تاریخی این منطقه به ویژه تبریز می توان مشاهده کرد.

وی اظهار امیدواری کرد: با ثبت ملی و مرمت این مساجد علاوه بر توجه به اصلی ترین پایگاههای تجمع و اتحاد مردم مسلمان کشورمان، هویت دینی و اسلامی مناطق کشور نیز حفظ می شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز در این مراسم با اشاره به ویژگیهای مسجد کریمخان تصریح کرد: این مسجد از یک گنبدخانه مرکزی و ۱۵ گنبد و چندین ستون و یک محراب سنگی با شکوه تشکیل شده است.

تراب محمدی خاطرنشان کرد: این مسجد بخشی از مجموعه میدان های محله ای شامل حمام، مسجد و یخچال بوده که بقایای تخریب شده آب انبار یا همان یخچال در اطراف مسجد کریمخان پیدا شده است.

وی اضافه کرد: طی تحقیقات انجام گرفته اثری از حمام این مجموعه دیده نشده که به احتمال بسیار قوی به طور کلی تخریب شده است.

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی و فرهنگی استان با اشاره به جدول مرمتی مسجد کریمخان اظهار داشت: لایه برداری و تعویض پوشش بدنه، حذف الحاقات اضافی مسجد، و تعویض بافت های پوسیده با آغاز عملیات مرمتی در این مسجد انجام می شود.

محمدی تشریح کرد: بندکشی، نماسازی و اجرای قاب بندی، تعویض درب و پنجره های فلزی با چوبی، پوشش آجری پشت بام و حذف سنگ مرمر اضافه شده به ستون ها و مرمت آنها با آجر از دیگر اقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی برای مرمت این مسجد به شمار می رود.

وی تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن مسجد کریمخان در بافت تاریخی شهر، پس از اتمام عملیات مرمتی این مسجد در میان میدان قرار گرفته و زیبایی و شکوه ویژه ای به آن خواهد بخشید.

محمدی یادآور شد: مسجد کریمخان در سال ۸۳ به شماره ۱۱۱۵۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این مسجد متعلق به دوره قاجاریه بوده و در بافت قدیمی خیابان شهید بهشتی تبریز واقع شده است.

 

 

    نظرات