دوراهی بازار آهن در پایان سال

دوراهی بازار آهن در پایان سال

http://www.bananews.ir/در حالی که معاملات بازار آهن دیروز را با ثبات نسبی قیمت‌ها آغاز کرد، اما معامله میلگرد بخش خصوصی در غیاب عرضه‌های ذوب آهن در بورس کالا رقابتی شد که بر اساس آن محصول ۱۴ تا ۲۵ فولاد کویر از ۱۰۸۳ تومان به ۱۱۱۶ تومان رشد کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اگرچه همچنان تقاضای زیادی به لحاظ حجمی ‌در بازار آزاد وجود نداشته و بازار کشش نرخ‌های بالاتر را ندارد، اما از سوی دیگر در صورتی که هزینه تولید در ماه‌های آینده آن طور که در ماه‌های اخیر رشد داشته همچنان صعودی باشد، برای فروشنده‌ها تعدیل قیمت بدون توجیه خواهد بود. از این‌رو معادله‌های زیادی در بازار مطرح می‌شود که معامله‌گران هریک بر اساس تحلیل خود نسبت به خرید یا عدم خرید اقدام می‌کنند.

البته دیروز بعضی از معامله‌گران معتقد بودند با توجه به نرخ‌های بازار آزاد،خرید کالا با این قیمت در بورس که با هزینه‌های جانبی برای خریداران بالاتر تمام می‌شود منطقی نیست.

از سوی دیگر برخی نیز معتقدند باید همه کالاها وارد رقابت شده و تقسیم به نسبت و محدودیت ۳ درصدی برای همه کالاها از بین برود تا بازار خود به تعادل برسد.برای مثال به بازار تیرآهن‌های سنگین اشاره می‌کنند که در طول چند ماه متوالی نرخ آن به شدت در بازار افزایشی شد، اما با واردات کالاهای مشابه، دو هفته‌ای است که روند آن نزولی شده و نرخ آن اصلاح شد.

دیروز در معاملات بورس کالا شمش فولاد خوزستان ۱۰ هزار تن با نرخ ثابت ۹۰۰ تومان برای ۲۹ اسفند معامله شد و این در حالی است که با توجه به غیر قابل پیش‌بینی بودن بازار سال آینده به خصوص دو ماه ابتدایی سال، این نرخ از نظر معامله‌گران منطقی و به صرفه است، اما در صورتی که همه عرضه‌های عمومی‌و خصوصی شمش در یک عرضه به صورت یکجا عرضه شود.

از سوی دیگر بازار داخلی آهن در دو روز اخیر تا حدودی از بازارهای جهانی متاثر شد و از آنجا که کاهش قیمت‌ها و تداوم آن می‌تواند بر نرخ شمش وارداتی تاثیر گذاشته و توان خریداران ایرانی را بالا ببرد در نتیجه این موضوع تا حدودی نگرانی از ملتهب شدن بیشتر بازار در سال جدید را کاهش داده است کما اینکه تمامی‌ این موارد به موضوع اعتبارات نیز ارتباط زیادی پیدا می‌کند. به عقیده معامله‌گران بازار شمش تنها در صورتی می‌تواند تعدیل شود که یا نقدینگی واردکننده‌ها بالا باشد یا اعتبار واردات در اختیارشان گذاشته شود.

اما در مورد معاملات بورس کالا یکی از مواردی که از نظر برخی از کارگزاران مطرح می‌شود عدم تعهد بعضی از فروشنده‌های خصوصی به تعهدات فروششان است که در ماه‌های اخیر عرضه در بورس داشته، اما کالا را به مشتری تحویل نداده‌اند.

به گفته این افراد این موضوع که تا کنون چندین مورد اتفاق افتاده باعث شده تا بخشی از خریداران محصولات خصوصی از بورس، اطمینان خود را از دست داده و تقاضایی برای خصوصی‌ها در سیستم ثبت نکنند.

در معاملات دیروز بورس کالا تیرآهن ۱۴ جهان فولاد غرب عرضه شد، اما معامله‌ای روی آن صورت نگرفت.

 

 

    نظرات