آخرین جزئیات پیشرفت تونل زیرزمینی راه‌‌آهن در تهران

آخرین جزئیات پیشرفت تونل زیرزمینی راه‌‌آهن در تهران

http://www.bananews.irمعاون وزیر راه و شهرسازی ضمن بیان اینکه تا پایان امسال جمعاً ۱۶۰ میلیارد تومان در پروژه انتقال خط‌آهن تهران-تبریز به زیر زمین در مناطق ۱۷ و ۱۸ هزینه می‌شود، گفت: این تونل تا پایان سال ۹۱ به اتمام می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) عبدالعلی صاحب‌محمدی در گفت‌وگو با فارس در خصوص میزان پیشرفت پروژه انتقال خط آهن تهران ـ تبریز در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران به زیر زمین اظهار داشت: این پروژه یکی از پروژه‌های بزرگ و مهم شهری است که براساس دستور رئیس‌جمهور در پاسخ به درخواست مردم ساکن این مناطق اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: به دلیل عبور خط آهن و تردد قطارها در مناطق ۱۷ و ۱۸، مردم ساکن این منطقه با مشکلاتی مواجه بودند؛ آلودگی‌های صوتی، آلودگی‌های بصری، ترافیک بین دو منطقه، وجود خیابان‌های کم‌عرض و آلودگی‌های زیست‌محیطی از دلایلی بود که موجب شد شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تصمیم بگیرد، مسیر قطار در این دو منطقه را به زیر زمین منتقل کند.

* مشخصات فنی تونل زیرزمینی راه‌آهن در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر شامل دو کیلومتر رمپ در ابتدا و انتها و ۸ کیلومتر تونل است، گفت: این پروژه به روش پوش و کن اجرا می‌شود بدین ترتیب که پس از آنکه شمع‌گذاری انجام شد، سقف ایجاد می‌شود و پس از ساخت سقف‌ها زیر آنها خالی می‌شود.

مدیرعامل راه‌‌‌آهن توضیح داد: نصب سقف‌ها به پوش و خالی کردن زیر سقف‌ها به کن تعبیر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه این پروژه طوری طراحی شده است که از لحاظ مشخصات فنی می‌تواند چهار خط قطار از خود عبور دهد، اضافه کرد: مسیر از نظر اندازه ابعاد (طول، عرض و ارتفاع) طوری طراحی شده است که هم برای قطارهای معمولی و هم برای قطارهای برقی قابلیت استفاده را دارد.

صاحب‌محمدی با بیان اینکه شیب این تونل طبق آخرین استانداردهای جهانی ساخته شده است، اظهار داشت: تجهیزات تهویه نوینی که برای تونل مذکور در نظر گرفته‌‌ایم به خوبی عملیات تهویه را انجام می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در این پروژه عملیات عایق‌سازی، بتون‌ریزی و خاکبرداری به صورت تخصصی در سطح عالی اجرا شد، خاطرنشان کرد: این پروژه تنها ۳٫۵ میلیون متر مکعب (سه میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب) خاکبرداری دارد ضمن آنکه ۵۳۰ هزار متر مکعب نیز بتون‌ریزی در این پرژه صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت راه‌‌‌‌آهن ادامه داد: جدارهای تونل دیوار نمایی است و کف تونل یک دال ۵۰ سانتی‌متری اجرا می‌شود که مقاومت لازم را برای عبور قطارها ایجاد می‌کند.

صاحب‌محمدی خاطرنشان کرد: همچنین سیستم‌های اضطراری مربوط به آتش‌سوزی، تهویه، پلکان اضطراری و از این قبیل در این تونل مطابق با استانداردهای روز تعبیه شده است.

* نصب ۸ هزار و ۸۰۰ شمع ۲۰ متری در تونل زیرزمینی ۱۰ متری‌

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این پروژه ۸ هزار و ۸۰۰ شمع (که به صورت درجا و در یک حفاری نصب و بتون‌ریزی می‌شود) به ارتفاع ۲۰ متر نصب شده است، البته از این ارتفاع، مقداری از آن داخل زمین است که این کار برای ایجاد پایداری و مقاومت انجام می‌شود؛ اجرای این قسمت از پروژه فعالیت بسیار عظیمی بود‌.

مدیرعامل راه‌‌‌‌آهن با بیان اینکه این پروژه با معارضان فراوانی مواجه بود، خاطرنشان کرد: وجود خطوط برق، مخابرات، لوله‌های گاز، فاضلاب، لوله‌های آب آشامیدنی و از این قبیل اجرای این پروژه را تا حدی زمان‌بر کرده بود اما برای اجرای این پروژه مسایل فنی خاصی در نظر گرفته شد و رفع معارضان تا حدی صورت گرفت.

* آزاد‌شدن ۳۰ هکتار ‌زمین پس از زیرزمین رفتن راه‌آهن

صاحب‌محمدی اضافه کرد: پس از اتمام این پروژه فضای بالای تونل به مساحت ۳۰ هکتار آزاد می‌شود که آماده کاربری‌های شهری است بدین ترتیب که جایی که مسیر عبور و حرکت قطارها بود با هدایت ریل به زیرزمین، آزاد می‌شود.

* مالکیت اراضی آزاد‌شده در اختیار راه‌آهن است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۳۰ هکتار آزادشده متعلق به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است، اظهار داشت: در این راستا پیشنهادی به شهرداری تهران ارائه دادیم بدین ترتیب که مشاور کاربری‌های قسمت آزادشده را تعیین کرده و متناسب با نیاز منطقه، مواردی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت راه‌‌‌‌آهن ادامه داد: در این راستا لازم است با شهرداری موارد مورد بررسی قرار گیرد تا در قالب طرحی مشارکتی قسمت آزادشده توسعه یابد.

* اختصاص منطقه آزاد شده به فضاهای درمانی، تجاری و تفریحی

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: این منطقه ۳۰ هکتاری آزاد‌شده برای ایجاد فضای سبز، فضای ورزشی، مجموعه‌های تجاری، مجموعه‌های بهداشت و درمان و از این قبیل آماده خواهد شد.

صاحب‌محمدی ادامه داد: ‌این مسیر از بازار مبل یافت‌آباد و بازار آهن و آلومینیوم عبور می‌کند و موقعیت تجاری مناسبی دارد که مزایای مناسبی برای مردم منطقه ۱۷ و ۱۸ خواهد داشت.

مدیرعامل راه‌‌‌‌آهن با بیان اینکه پس از آزادسازی اراضی تردد مردم منطقه قسمت شمالی و جنوبی تسهیل می‌شود، یادآور شد: با ایجاد فضاهای عمومی شرایط زیست‌محیطی منطقه بسیار مناسب شده ضمن آنکه فضای تفریحات سالم و اوقات فراغت فراهم می‌شود.

* هزینه‌کرد۱۶۰ میلیارد تومان برای پروژه تا پایان امسال

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در سال جاری حدود ۸۱ میلیارد تومان و در سال گذشته حدود ۳۵ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یافت.

صاحب‌محمدی تصریح کرد: در کل تا پایان سال جاری با توجه به منابع دراختیار و هزینه‌های انجام شده حدود ۱۶۰ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه می‌شود.

* اتمام پروژه تا پایان سال آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امید است با تلاش مطلوب و فعالیت مناسب این پروژه در پایان سال ۹۱ آماده بهره‌برداری باشد.

 

    نظرات