رشد منفی چشمگیر اقتصاد تایلند بر اثر وقوع سیل

رشد منفی چشمگیر اقتصاد تایلند بر اثر وقوع سیل

http://www.bananews.ir/اقتصاد تایلند پس از وقوع بدترین سیل نیم قرن گذشته در این کشور، در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۰٫۷ درصد کوچک شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کمیسیون توسعه اقتصادی و اجتماعی ملی تایلند اعلام کرد: تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ به میزان ۱۰٫۷ درصد نسبت به سه ماهه قبلی و ۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه در سال ۲۰۱۰ کوچک شده است.

به گفته مقامات این سازمان، این شدیدترین کاهش ثبت شده در یک سه ماهه از زمان آغاز ثبت آمار در سال ۱۹۹۳ بوده است.

این کشور در جریان بحران مالی آسیا در سال‌های ۱۹۹۸-۱۹۹۷، شاهد کاهش سه ماهه کوچک‌تری در طی یک مدت طولانی‌تر بود.

وقوع سیل چند ماهه تایلند در سال گذشته، صدها کشته بر جای گذاشت و موجب تعطیلی موقت کارخانه‌های زیادی در این کشور شد.

اقتصاد تایلند که در سال ۲۰۱۰ به میزان ۷ .۸ درصد توسعه یافته بود، در سال ۲۰۱۱ تنها ۰٫۱ درصد رشد کرد اما دولت و تحلیلگران نسبت به چشم اندازهای احیا خوش بین هستند و وزیر دارایی این کشور پیش بینی کرده است اقتصاد متکی به صادرات تایلند ممکن است به میزان هفت درصد در سال ۲۰۱۲ رشد کند.

پس از عملیات پاکسازی که در پایان سال گذشته آغاز شد، بسیاری از شرکت‌هایی که لطمه شدیدی از سیل دیده بودند، اعلام کردند حداقل چند ماه طول می کشد تا فعالیت‌هایشان به وضع عادی بازگردد.

شرکت ژاپنی هوندا فعالیت‌هایش را از اوایل اکتبر در کارخانه خود در آیوتایا که مجبور شد بیش از هزار خودروی به زیر آب رفته آن را نابود کند، متوقف کرده است.

بانک مرکزی تایلند در ماه ژانویه نرخ بهره مبنای خود را برای دومین بار در سه ماه گذشته کاهش داد و به سه درصد رساند تا به رشد اقتصاد ضعیف این کشور کمک کند.

 

    نظرات