ایجاد سازمان عمران حوضه دریاچه ارومیه تنها راه نجات آن است

ایجاد سازمان عمران حوضه دریاچه ارومیه تنها راه نجات آن است

http://www.bananews.ir/رییس هیات مدیره انجمن ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: ایجاد سازمان عمران حوضه دریاچه ارومیه تنها راه نجات این دریاچه است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) حسین قنبری، در گفت‌وگو با ایسنا افزود: حل بحران دریاچه ارومیه در گرو ایجاد سازمان عمران حوضه دریاچه ارومیه با اختیارات تفویض شده و مستقر در محل میان‌گذر این دریاچه است تا راهکارها و برنامه‌های مورد نظر برای نجات آن را با جدیت پیگیری کند.

وی با اعتقاد بر این که ساختار کنونی کمیته ملی احیای دریاچه ارومیه که با ریاست معاون اول رییس جمهور تشکیل می‌شود، به هیچ وجه نیاز اجرایی حل مشکل این دریاچه نیست، اظهار کرد: با توجه به وسعت منطقه و شرایط بحرانی آن و استقرار کمیته مذکور در تهران که از نزدیک در جریان آخرین تغییر و تحولات آن نیست، این کمیته نمی‌تواند گره‌گشای حل مشکل این دریاچه باشد.

وی تاکید کرد: دستگاههای اجرایی در این کمیته عضویت دارند که اگر خودشان به موقع برای پیگیری از وضعیت کنونی حساس بودند، هم اکنون شاهد پیامدهای فعلی نبودیم. بنابراین نیاز است تا برای نجات این دریاچه یک سازمان عمران ویژه ایجاد شود.

رییس هیات مدیره انجمن ملی نجات دریاچه ارومیه با اعلام اینکه برای تشکیل این سازمان عمرانی، نامه‌ای به استاندار آذربایجان شرقی ارائه کردیم، خاطرنشان کرد: تاکنون جواب عملی از این نامه گرفته نشده است، اما تکاپوهای اندکی در دستگاههای اجرای ذی‌ربط ایجاد شده است. با این وجود امیدواریم هرچه سریعتر ایجاد این سازمان عملی شود.

قنبری در ادامه در اولویت قرار دادن انتقال آب از دریاچه خزر و عدم تمرکز در مورد استفاده از ظرفیتهای سایر مناطق برای نجات دریاچه ارومیه را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: تغییر الگوی کشت، صرفه‌جویی در مصرف آب و حتی بارور کردن ابرها با اینکه قابل چشم‌پوشی نیست، ولی به تنهایی قادر به نجات دریاچه نیستند. بنابراین انتقال آب از دریای خزر تنها چاره اساسی و مهمترین راهی است که برای نجات دریاچه ارومیه باید مورد اجرا گذاشته شود.

وی مرگ دریاچه ارومیه را با روند کنونی قطعی دانست و گفت: نجات دریاچه از این مرگ ممکن است، اما برای آن به یک عزم ملی واقعی نیاز است. تدبیر، مدیریت، برنامه ریزی، مشارکت مردمی، سرعت عمل در اجرای برنامه‌ها و اتحاد و همکاری بین ذی‌نفعان از جمله چیزی‌هایی است که هم اکنون برای احیای دریاچه ارومیه مورد نیاز است.

 

 

    نظرات