نقشه راه اداره پایتخت

نقشه راه اداره پایتخت

http://www.bananews.ir/طرح‌تفصیلی تهران بعد از یک‌سال ابهام بر سر اجرای آن، دوشنبه گذشته در کمیسیون ماده۵ شورای‌عالی ‌شهرسازی - مرکب از نمایندگان دولت‌ و ‌شهرداری- به تصویب نهایی رسید. با این تاییدیه‌، طرح تفصیلی از ابتدای سال۹۱، مبنای اداره پایتخت و صدور انواع مجوز ساخت‌وساز و همچنین مرجع هر نوع تصمیم‌گیری در کلانشهر تهران می‌شود. مدیرکل دفتر شهرسازی شهرداری‌تهران با تاکید بر پایان «شهرسازی به روش چانه‌زنی» گفت: افزایش عرصه‌های عمومی و پهنه‌های‌سبز، گام جدید برای الکترونیکی‌شدن شهر و حذف سفرهای زاید درون‌شهری و در نتیجه کاهش آلودگی هوا، بخشی از نتایج اجرای طرح تفصیلی خواهد بود.

همه آنچه را که مدیریت شهری تهران از دو سال پیش برای نحوه اداره پایتخت در قالب طرح‌تفصیلی نوشته بود، سرانجام به تصویب نهایی رسید و مجوز لازم برای اجرای این طرح صادر شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) اعضای کمیسیون ماده۵ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مرکب از نمایندگان دولت و شهرداری، صبح دوشنبه گذشته متن پیش‌نویس طرح تفصیلی تهران را بعد از چند ماه بررسی مورد تایید و در نهایت تصویب قرار دادند.این طرح بیش از یک‌سال است که نوشته شده، اما برسر اجرای آن و مبنا قرار دادنش برای برنامه‌ریزی در تهران، اما و اگرهای فراوانی وجود داشت از جمله اینکه گفته می‌شد بین طرح تفصیلی تهران و طرح جامع به عنوان سند بالادستی، مغایرت‌هایی وجود دارد که باید رفع شود.این مغایرت‌ها هم‌اکنون رفع شده و با مصوبه دوشنبه‌ کمیسیون ماده۵، شهرداری تهران در نظر دارد در یک اقدام فشرده، فرآیند ابلاغ طرح تفصیلی جدید را ظرف یک‌ماه آینده به اجرا دربیاورد.مهم‌ترین ویژگی طرح‌ تفصیلی‌تهران که پایتخت را از وضعیت کنونی متمایز می‌کند، تقسیم این کلانشهر به چهار پهنه مسکونی، کاروفعالیت، مختلط و سبز است، به طوری که در هر کدام از پهنه‌های فوق، ساخت‌وسازها فقط باید بر اساس ضوابط هر یک از پهنه‌ها صورت گیرد.در پهنه مسکونی مجوز ساخت واحدهای مسکونی و خدمات پشتیبان سکونت داده خواهد شد و در سه پهنه دیگر نیز بسته به ضوابط خاص همان پهنه مجوزهای اداری و تجاری و... صادر خواهد شد.این در حالی است که تاکنون مجوز ساخت تا حدی مبتنی بر تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و مقررات موردی صادر می‌شده است.مدیرکل دفتر شهرسازی و طرح‌های شهری حوزه معاونت شهرسازی شهرداری‌تهران روز گذشته درباره تصویب نهایی طرح تفصیلی جدید تهران به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در یک ماه آینده مرحله فرآیند ابلاغ طرح تفصیلی آغاز می‌شود و امیدواریم از ابتدای سال۹۱ طرح اجرایی شود.مجید پاکساز با بیان اینکه با مصوبه دو روز پیش کمیسیون ماده۵ شهر تهران، چیزی به عنوان تصویب دوباره در شورای عالی شهرسازی و معماری وجود ندارد، گفت: در مرحله ابلاغ طرح، یکسری مراحل موردی برای تایید به شورا ارائه خواهد شد، اما به نظر می‌رسد هم‌اکنون نکته‌ای که مانع ابلاغ طرح شود، وجود ندارد.پاکساز در مورد برخی ویژگی‌های طرح تفصیلی جدید تهران تاکید کرد: در این طرح ضوابط و مقررات برای ارائه تسهیلات بیشتر در بافت‌فرسوده، پیش‌بینی شده است و همچنین برای ساماندهی فضاهای سبز و گذرگاه‌ها و پارکینگ‌ها اولویت‌هایی درنظر گرفته شده است.مدیرکل شهرسازی شهرداری تهران تصریح کرد: با اجرای طرح تفصیلی جدید تهران، «شهرسازی به روش چانه‌زنی و اداره سلیقه‌ای تهران» به اتمام خواهد رسید.

پاکساز با بیان اینکه این طرح سه اثر کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت در تهران خواهد گذاشت، گفت: در کوتاه‌مدت تهران با یک گام جدی به سمت الکترونیکی شدن خواهد رفت و مردم برای گرفتن پروانه و مجوز ساخت سهولت پیدا می‌کنند. پایتخت نیز نسبت به وضع موجود فعال‌تر خواهد شد. همچنین پهنه کار و فعالیت در تهران به رسمیت شناخته می‌شود و در محله‌ای همچون خیابان ولیعصر که تا الان عملا مسکونی بوده، کار و فعالیت نمود بیشتری پیدا می‌کند. تحت تاثیر طرح تفصیلی، در کوتا‌ه‌مدت عرصه‌های عمومی همچون مجتمع‌های خدماتی و پارک‌ها و پهنه‌های سبز و گردشگری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: در میان‌مدت نیز گستره‌ها و عرصه‌های مختلف شهر ساماندهی می‌شود طوری که از سفرهای بی‌خود و زائد و بی‌جهت در سطح شهر جلوگیری می‌شود و در نتیجه بخشی از آلودگی هوای تهران که به این موضوع مربوط می‌شود کاهش می‌یابد.پاکساز تصریح کرد: در بلندمدت نیز سرانه‌های خدماتی در شهر افزایش یافته و ساکنان تهران در مقیاس محله‌ای و منطقه‌ای با خدمات بیشتری مواجه خواهند شد.

 

 

    نظرات