ایران پذیرش هرگونه تعهدی را مشروط به رفع همه تحریم‌ها می‌داند

ایران پذیرش هرگونه تعهدی را مشروط به رفع همه تحریم‌ها می‌داند

ایران پذیرش هرگونه تعهدی را مشروط به رفع همه تحریم‌ها می‌داند رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص وضعیت تعهدات ایران به پیمان اقلیمی پاریس تصریح کرد که جمهوری اسلامی پذیرش هرگونه تعهدی را مشروط به رفع همه تحریم ها می‌داند.
به گزارش«پارما» از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در حاشیه بیست و ششمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که امسال در شهر گلاسکوی انگلیس در حال برگزاری است، علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست و نماینده ایران در این نشست در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ایرنا شرکت کرد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت موضوع محیط زیست وگرمایش زمین برای ایران و به ویژه دولت سیزدهم خاطرنشان کرد که شخص رئیس جمهوری از جمله هوادارن سرسخت مسائل محیط زیستی بوده و سابقه روشنی از این علاقه و اهتمام از دوران ریاست قوه قضائیه تا کنون در کارنامه ایشان دیده می شود که می توان از آن جمله به برخورد با کارخانه ها و صنایع آلاینده اشاره کرد.

سلاجقه بیان داشت که یکی از شعار های آقای رئیسی همیشه این است بوده که «توسعه فرع و محیط زیست اصل است» و همچنین ایشان بارها تاکید کرده اند که محیط زیست جزو«حقوق عامه» است.

به گفته وی، رئیس جمهوری با توجه به علاقه ای که به این موضوع دارد مایل بود که شخصاً در این کنفرانس شرکت کند. با این حال آغاز به کار دولت و زیادی مشغله های روزهای آغازین دولت جدید وقت زیادی برای ایشان به منظور شرکت در این کنفرانس باقی نگذاشت.

سلاجقه گفت با این همه و با توجه به اینکه به جز چند کشور، باقی کشورها در سطح وزیر در کنفرانس شرکت کرده اند، شرکت ایران در سطح معاون رئیس جمهور، پاسخی شایسته و نشان دهنده اهمیت این رویداد برای ایران است.

وی در ادامه این گفتگو تاکید کرد که رویکردهای ایران نسبت به محیط زیست مبتنی بر آموزه های دینی و فرهنگ سنتی این کشور بوده و در بین مردم عرق خاصی نسبت به آب و خاک و محیط زیست دیده می شود که ریشه در فرهنگ سنتی ایرانیان دارد. وی گفت بدین ترتیب ایران با جامعه بین الملل در موضوع محیط زیست همراه و همگام است.

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه خاطرنشان کرد که سه اصل حکمت، عزت و مصلحت اساس سیاست خارجی ایران را تشکیل داده و در همه همکاری های بین المللی این سه اصل باید مورد توجه قرار گیرد. به گفته وی ایران جزو اولین کشورهایی بود که به کنوانسیون پاریس پیوست و علاوه یکی از مترقی ترین قوانین اساسی دنیا را داراست که در اصل 5 آن به وضوح به این مساله تاکید شده است. وی گفت این اهمیت در رهکرد های پانزده گانه مقام معظم رهبری نیز به خوبی دیده می شود که در آنجا نیز روی توسعه بر اساس حفظ محیط زیست و کاهش گازهای گلخانه ای تاکید شده است. وی همچنین توضیح داد که در برنامه توسعه اقتصادی پنج ساله کشور نیز همواره اینگونه مسائل مرود توجه قرار گرفته است.

به گفته سلاجقه ایران حتی قبل از کنوانسیون پاریس و به طور داوطلبانه برخی از اقدامات مانند مقابله با جنگل تراشی، ایجاد مناطق جنگلی، ایجاد پوشش گیاهی و حتی همکاری با کشورهای همسایه در این زمینه ها را در دستور کار خود داشت. به گفته وی ایران یکی از درخشان ترین کارنامه ها در موضوع بیابان زدایی را در اختیار دارد. وی در ادامه گفت اهمیت انرژی های نو برای ما به حدی است که کمیته امداد با قرار دادن صفحه های خورشیدی در اختیار مددجویان برای آنها اشتغال زایی کرده و برق تولید آنها را دولت خریداری می کند.

در خصوص توافق پاریس و چگونگی حضور ایران در این توافقنامه وی از کشورهای توسعه یافته به دلیل عدم پایبندی به تعهدات خود در زمینه کمک های مالی و فنی به کشورهای در حال توسعه انتقاد کرد. وی گفت کشورهای ثروتمند که خود با بهره کشی از محیط زیست ثروتمند شده اند اکنون به کشورهای فقر فشار وارد می کنند. به گفته وی کشورهای ثروتمند در واقع می خواهند هزینه نابودی محیط زیست را کشورهای فقیر بپردازند.

وی در این زمینه به روحیه استعماری و استثماری کشورهای ثروتمند اشاره کرد که با رویکردی استعماری در حالی که خود مسئول آلودگی محیط زیست هستند از سایر کشورها می خواهند منابع خدادادی خود را تعطیل کرده و مولدهای انرژی پاک را از آنان خریداری کنند.

وی در ادمه تاکید کرد که هرگونه اجرای تعهدات توافقنامه پاریس از سوی ایران مشروط به برداشته شدن همه تحریم هاست.

وی توضیح داد که پیش شرط رفع تحریم ها حتی در پیشنویس امضا شده توسط ایران نیز مندرج شده و ما تعهد کرده ایم فقط در صورت برچیده شدن همه تحریم ها، 4 درصد از گازهای گلخانه ای بکاهیم که این 4 درصد چیزی حدود 56 میلیارد دلار برای ما هزینه خواهد داشت. وی در ادامه باز هم از بدقولی کشورهای ثروتمند انتقاد کرد که به تعهد خود مبنی بر کمک 100 میلیارد دلاری به سایر کشورها هرگز عمل نکردند.

وی در ادامه اضافه کرد ایران هنوز تعهدی نداده و این توافق هنوز در مجلس به تصویب نرسیده است. با این حال تاکید کرد که این به معنی بی توجهی ایران به مسائل محیط زیستی نیست، چرا که ما حتی قبل از 1994 مسائل محیط زیستی را وارد سیاستهای اجرایی کشور کرده ایم. وی در ادامه گفت دولت جدید نسبت به مجامع بین المللی و کنواسیونهایی که به آنها پیوسته ایم بسیار جدی و فعال است. به همین دلیل در کنفرانس فعلی نیز در سطح معاون رئیس جمهور که نشان دهنده اهمیت این موضوع است شرکت کرده ایم.

وی در ادامه گفت ایران با کشورهای عضو« گروه 77 » و از جمله چین در زمینه محیط زیست تفاهم وهمکاری های خوبی دارد.

علی سلاجقه، نماینده ایران در کنفرانس اقلیمی گلاسکو در ادامه به خبرنگار ما گفت «برای امضا و تعهد ایران، اولین شرط این است که تحریم های ظالمانه باید حذف شوند».

به گفته وی کشور ما اکنون با تروریسم اقتصادی روبرو است و حتی ازنظر دارو و مسائل درمانی در تحریم هستیم که در قضیه کووید19 شاهد عوارض آن بودیم. وی گفت با این حال خدا را شاکریم که با توجه به توانمندی های داخلی توانستیم بسیاری از مخاطرات را مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست سپس به عضویت ایران در GEF که یک سازمان بین المللی محیط زیستی با عضویت 184 کشور است اشاره کرد و گفت با وجود رضایت «جِف» از عملکرد ما، اما به دلیل قرار داشتن مقر آن در واشنگتن از سال 2014 تا کنون ایران نتوانسته فعالیتی با این سازمان داشته باشد.

وی در ادامه این مصاحبه گفت موضوعات محیط زیستی بسیار جدی و مهم مورد علاقه ماست و همه مسائل سیاس و اقتصادی در سطح جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. وی گفت با این حال ما موافق نیستیم که روح حاکم بر این مسائل سیاسی باشد.

سلاجقه تاکید کرد بر خلاف آنکه کشورهایی با روحیه استعماری ما متهم می کنند به عدم همکاری، واقعیت این است که همکاری ما با «گروه 77» شاهدی بر جدی بودن ما در این قضیه است.

در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید پذیرفتن تعهدات محیط زیستی در مجامع بین المللی چه تاثیری می تواند روی زندگی و وضعیت اقتصادی تک تک شهروندان ایرانی داشته باشد گفت: « (کنوانسیون پاریس) برای اینکه در مجلس و دولت به تصویب برسد، همه جوانب آن در نظر گرفته می شود. ما بعضاً متاسفانه در امضا کردن جزو اولین کشورها هستیم. ولی دیگر ایران به عنوان یک کشور متمدن اینگونه وارد تعهدهای بین المللی نمی شود. بلکه باید با در نظر گرفتن منافع و تعامل با دنیا وارد این بحث ها شویم».

وی گفت در وضعیت فعلی حتی اگر ما کاملاً هم وارد این قرارداد شویم، نخواهیم توانست از منافع آن استفاده کنیم، زیرا مانع اصلی تحریم ها هستند که اجازه نمی دهند. وی گفت وقتی ما نمی توانیم از ظرفیت های یک پیمان بین المللی استفاده کنیم، چطور خودمان را متعهد کنیم که داشته های فعلی که زندگی ما را تضمین می کنند رها کنیم، در حالی که منافعی عاید کشور ما نمی شود.

وی در پایان تاکید کرد «پیام اصلی ما در این اجلاس این است که کشورها باید متعهد شوند که اولین بحث دراین زمینه باید رفع تحریم های جمهوری اسلامی ایران باشد».
لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات