راه اندازی فاز اول خدمات غیر حضوری نظام مهندسی ساختمان قم تا پایان سال جاری

راه اندازی فاز اول خدمات غیر حضوری نظام مهندسی ساختمان قم تا پایان سال جاری

http://www.bananews.ir/رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان قم از ارائه فاز اول خدمات غیر حضوری این سازمان تا پایان سال جاری خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندس امین مقومی در نشست خبری در جمع خبرنگاران که به مناسب فرا رسیدن روز مهندس در سالن جلسات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم برگزار شد ، تعامل سازمان نظام مهندسی قم با دستگاه های اجرایی استان را از سیاست های دوره پنجم هیئت مدیره این سازمان عنوان کرد و افزود: در این راستا تفاهم نامه ای با ستاد بازسازی عتبات عالیات به منظور ارائه خدمات فنی مهندسی و همچنین حمایت های مالی از پروژه های این ستاد در عراق امضا شد که طی آن مهندسان در بخش های مرمت و نظارت می توانند خدمات خود را ارائه کنند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به تشکیل اتاق فکر مشترک به دستور تولیت آستانه مقدسه قم اشاره کرد و افزود: سه کارگروه تخصصی مشترک در زمینه های تاسیسات ، معماری و شهرسازی در قالب این اتاق فکر تشکیل شد که نظارت های تخصصی و ارائه نظرات کارشناسی به پروژه های حرم مطهر حضرت معصومه (س) از جمله اهداف آن است.

مقومی افزود: تفاهم نامه ای پژوهشی با دانشگاه قم امضا و طی آن مقرر شد از طرح های پژوهشی مورد نیاز سازمان نظام مهندسی قم حمایت و رشته های تحصیلات تکمیلی مورد نیاز سازمان در این دانشگاه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان به زودی منعقد خواهد شد افزود: صنعت گردشگری در استان قم رشد خوبی خواهد داشت که ارائه آموزش های لازم و متقابل در خصوص ساخت هتل های چند ستاره و سایر مراکز گردشگری می تواند در این راستا موثر باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم همچنین به برنامه ، ارائه خدمات الکترونیکی سازمان نظام مهندسی ساختمان قم اشاره کرد و افزود: در ابتدای ۶ ماهه دوم سال جاری تصیم گرفته شد، تا کلیه خدمات در بخش بازرسی گاز به صورت الکترونیکی به شهروندان ارائه شود.

مقومی ادامه داد: فاز اول ارائه خدمات الکترونیکی بخش گاز در ۵ اسفند ماه سال جاری آغاز خواهد شد و از ابتدای سال ۹۱ نیز کلیه خدمات مربوط به بازرسی گاز از طریق اینترنت امکان پذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بعد از سفر رهبر معظم انقلاب به استان قم و تاکید ایشان بر موضوع معماری اسلامی ،کمیته معماری اسلامی در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم تشکیل شد افزود: قم در کشور باید در خصوص معماری اسلامی پیشتاز و الگو باشد .

مقومی افزود: توجه به مقوله اخلاق مهندسی از دیگر برنامه هایی است که سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در سال جاری با جدیت آن را دنبال کرده و در این راستا دبیرخانه دائمی کمیته اخلاق مهندسی نیز بر اساس یکی از بندهای مقرر شده در همایش اخلاق مهندسی که در سال گذشته و با حضور نمایندگان نظامات مهندسی کشور در قم برگزار شد فعالیت خود را آغاز کرد که مهندسان از سراسر کشور می توانند جهت برقراری ارتباط و ارائه نظرات خود در این زمینه با صندوق پستی قم ۱۴۸/۳۷۱۶۵ مکاتبه کنند.

وی عنوان کرد: در این راستا تعداد ۱۵۰ نفر از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم آمادگی خود را برای فعالیت در زمینه اخلاق مهندسی اعلام کردند که اولین نسشت اخلاق عمومی نیز با حضور این افراد به صورت تریبون آزاد برگزار و با استقبال خوب مهندسان مواجه شد که نشست تخصصی آن نیز به زودی برگزار می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم با بیان اینکه اخلاق مهندسی هنوز در کشور ما متولد نشده است افزود: محور فعالیت های اخلاق مهندسی باید در استان قم باشد چرا که در این استان ظرفیت های علمی حوزوی و دانشگاهی خوبی در زمینه های مباحث اخلاقی وجود دارد.

مقومی عنوان کرد: در آینده ای نزدیک هیئت بررسی کدهای اخلاقی کار خود را آغاز خواهد کرد که در این راستا مصادیق و مشکلات اخلاقی موجود در جامعه مهندسی به ترتیب اولویت و فراوانی آن بررسی خواهد شد.

وی ادامه داد : در کشورهای پیشرفته اصول و قواعدی در زمینه اخلاق مهندسی تدوین شده است که امیدواریم کدهای اخلاقی پس از ترجمه و تطابق با مبانی اسلامی ، این اصول تدوین و ارائه شود.

وی به برگزاری دو آزمون سراسری نظام مهندسی ساختمان در سال جاری اشاره کرد و ابراز داشت: آزمون پروانه اشتغال به کار مهندسی در آذر ماه سال جاری با حضور بیش ا ز هزار نفر از اعضای سازمان برگزار شد و در اسفند ماه نیز ۲۰ نفر از مهندسان در آزمون ماده ۲۷ با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم به بحث بیمه تامین اجتماعی اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد ۵۰۰ نفر از اعضای سازمان نظام مهندسی قم ، تحت پوشش هیچ بیمه ای نبوده و یا بیمه خویش فرما هستند که این امر در دست پیگیری است و به زودی اجرایی خواهد شد.

وی تقویت نظارت بر خدمات مهندسی را از برنامه های آتی سازمان نظام مهندسی ساختمان عنوان کرد و افزود: این امر با تشکیل کمیته نظارت در هر منطقه شهری با جدیت دنبال خواهد شد .

مقومی ادامه داد : دفاتر نظام مهندسی ساختمان در شهرهای استان قم به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد که در این راستا در برخی از شهرها نیز زمین برای احداث ساختمان واگذار شده است.

وی عنوان کرد: آسیب شناسی ساختار سازمان نظام مهندسی قم یکی از برنامه هایی است که به تصویب هیئت مدیره رسیده که این امر با انعقاد قرارداد با یکی از مجموعه های مشاور اجرایی خواهد شد و با توجه به ارائه طرح بهبود ساختار ، سند چشم انداز و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت سازمان تدون خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم از تدوین آئین نامه نظام پیشنهادات در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم خبر داد و اظهار داشت:با تشکیل کمیته نظام پیشنهادات در سازمان و استفاده از تجربیات سایر استانها در این زمینه، آئین نامه آن تدوین شد که بر اساس آن مهندسان عضو سازمان و همچنین عموم شهروندان می توانند نظرات و پیشنهادات خود را در راستای بهبود عملکرد سازمان نظام مهندسی ارائه دهند.

وی به ارائه خدمات رفاهی سازمان نظام مهندسی قم به اعضا نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری جشن های مختلف خانوادگی به مناسبت اعیاد اسلامی ، اجرای طرح پایش سلامت اعضای سازمان و فراهم آوردن شرایط اقامت مناسب در مشهد مقدس از جمله برنامه های رفاهی سازمان برای اعضا بوده است.

مقومی بر ضرورت تقویت مباحث آموزشی در سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد و افزود: برای اولین بار برنامه تقویم آموزشی سازمان تهیه شد و بازدیدهای علمی مختلف در داخل و خارج از استان نیز برای مهندسان رشته های مختلف در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: طرح نظام نامه آموزشی در سازمان تهیه و انجمن های گفتگو در سایت نظام مهندسی قم برای اولین بار و در کارگروه های مختلف راه اندازی شد که مشاوره هایی توسط متخصصین امر به مهندسان داده می شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختماناستان قم همچنین با اشاره به برگزاری همایش روز مهندس در قم عنوان کرد: این هماش با محوریت موضوع پدافند غیر عامل روز جمعه ۵ اسفند ماه و با سخنرانی سردار جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل وحجت الاسلام موسی پور استاندار قم در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار می شود.

 

 

 

    نظرات