جمع‌آوری دکل‌های برق بزرگراه صدر، پاشنه آشیل پروژه صدر-نیایش بود

جمع‌آوری دکل‌های برق بزرگراه صدر، پاشنه آشیل پروژه صدر-نیایش بود

http://www.bananews.ir/معاون فنی عمرانی شهردار تهران از ساخت ۴۰ کیلومتر کابل در پروژه ساخت تونل تاسیساتی انتقال برق در بزرگراه صدر خبر داد که فناوری آن در اختیار سه یا چهار کشور دنیاست.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید مازیار حسینی در مراسم آغاز جمع‌آوری دکل‌های برق فشارقوی از رفیوژ میانی بزرگراه صدر، اظهار کرد: ششم فروردین‌ماه امسال شهردار تهران طی بازدیدی از پروژه صدرـ نیایش تاکید کرد که اگر این پروژه دو پاشنه آشیل داشته باشد، یکی از آنها جمع‌آوری دکل‌های برق فشارقوی است و ما را مکلف کرد که این موضوع را با جدیت پیگیری کنیم.

وی با بیان اینکه مشاور و پیمانکار پروژه ساخت تونل تاسیساتی برای انتقال کابل‌های برق فشارقوی یک شرکت بود، اظهار کرد: عملیات اجرایی این پروژه ۱۸ اردیبهشت‌ماه آغاز شد و کار ساخت تونل۲/۶ کیلومتری،‌ هشتم آبان‌ماه به اتمام رسید.

وی به مشکلاتی نظیر وجود قنات‌های متعدد و موقعیت توپوگرافی شمالی، جنوبی این پروژه اشاره کرد و گفت: به دلیل اهمیت این پروژه، تونل تاسیساتی باید به صورت آب‌بند احداث می‌شد که این مساله کار را دشوارتر کرده بود.

وی در ادامه با اشاره به تولید نوعی از کابل برای انتقال برق دکل‌های بزرگراه صدر به زیرزمین خاطرنشان کرد: این نوع کابل برای اولین‌بار در کشور ساخته می‌شود و تنها سه یا چهار کشور دنیا فناوری ساخت آن را در اختیار دارند.

به گفته حسینی ساخت ۴۰ کیلومتر از این نوع کابل توسط متخصصان داخلی و با حمایت وزارت نیرو و مدت زمان کوتاهی انجام شد.

وی همچنین با اشاره به اجرای کامل این پروژه توسط متخصصان داخلی یادآور شد: برای اجرای این پروژه نیازمند دو مشاور خارجی بودیم که بر عملکرد مهندسان داخلی نظارت کنند اما از آنجا که هر کار نو و جدیدی مشمول تحریم می‌شود، یکی از این افراد خارجی درخواست ما را نپذیرفت و دیگری نیز از میانه پروژه، کار را رها و کشور را ترک کرد.

به گفته معاون فنی عمرانی شهردار تهران اجرای کامل این پروژه هشت شرکت پیمانکار انجام شده است، به طوری که چهار پیمانکار ساخت تونل را بر عهده و دو پیمانکار مسئولیت ساخت کابل و انتقال برق به زیرزمین را بر عهده گرفتند و دو پیمانکار دیگر نیز هم‌اکنون مسئولیت جمع‌آوری دکل‌ها با رعایت امنیت کامل شهروندان را دنبال می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر یک متر کابل فشارقوی ۲۶کیلوگرم وزن دارد به دشواری‌های عملیات جمع‌آوری دکل‌ها اشاره کرد و گفت: پیمانکاران این پروژه در اسرع وقت و با رعایت کامل نکات فنی و ایمنی این اقدام را انجام می‌دهند.

حسینی در خاتمه با اشاره به اینکه گاهی برای عقد یک قرارداد، تنها انجام مذاکرات شش ماه به طول می‌انجامد خاطرنشان کرد: این در حالیست که با توجه به هماهنگی‌های انجام شده و همدلی میان بخش‌های مختلف، کل پروژه ساخت این تونل تاسیساتی ظرف شش ماه اجرا شد.

    نظرات