بازار داغ خرید مسکن در «پرند»

بازار داغ خرید مسکن در «پرند»

http://www.bananews.ir/افزایش محسوس قیمت مسکن در تهران باعث شده پایتخت‌نشین‌ها برای صاحب خانه شدن، منطقه‌ای در اطراف تهران که بیشترین واحد مسکونی مهر در آن ساخته شده را انتخاب کنند. در شهر جدید پرند روزانه حدود ۷۰۰ قرارداد پیش فروش مسکن مهر برای متقاضیان واجد شرایط منعقد می‌شود و پیش‌بینی این است که همه ۹۵ هزار واحد مسکونی در پرند حداکثر تا بهار ۹۱ پیش خرید شود.مسکن مهر بر اساس قیمت تمام شده واگذار می‌شود؛ به طوری که قیمت این واحدها در پرند یک چهارم قیمت آپارتمان در تهران است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) «پایتخت» به‌رغم اصرار چندساله دولت، هنوز از تهران نقل مکان نکرده اما پایتخت‌نشینان در مواجهه با فشار قیمت مسکن که طی یکی دو ‌فصل اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده است، هم‌اکنون گزینه «انتقال به بزرگ‌ترین منطقه مسکونی مجاور تهران» را برگزیده‌اند.

متقاضیان مسکن برای صاحب‌خانه شدن، شهر جدید پرند را مناسب و سازگار با قدرت خرید، تشخیص داده‌اند به طوری که از ابتدای پاییز تاکنون تحت تاثیر هجوم ساکنان تهران به پرند، روزانه حداقل ۷۰۰ قرارداد پیش‌فروش مسکن‌مهر –برای تحویل در سال۹۱- بین وزارت راه‌وشهرسازی و خانوارهای تهرانی منعقد شده که پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌شدن به پایان سال پیش‌خرید واحدهای مسکونی‌مهر به مرز روزانه ۱۰۰۰ قرارداد نزدیک شود.

در پرند از ۹۵ هزار واحد مسکونی‌مهر در دست احداث، با استقبال اخیر پایتخت‌نشینان، تا پایان وقت اداری پنج‌شنبه گذشته حدود ۷۳ هزار واحد، به متقاضیان واجدشرایط پیش‌فروش شده است.مسوولان شهر جدید پرند با اشاره به رونق پیش‌خرید مسکن‌مهر، از پایان فروش همه آنچه در این شهر روی زمین‌های ۹۹ساله ساخته‌شده در حداکثر «پایان بهار۹۱» خبر می‌دهند.این در حالی است که اوایل امسال انبوه‌سازان مسکن‌مهر در پرند با نگرانی از تقاضای ضعیف برای خرید این واحدها، نگران «نبود مشتری و فروش نرفتن مسکن‌مهر» بودند اما حالا حداقل برای ۷۸ درصد این واحدها، خریدار ثبت‌نام کرده و برای مابقی نیز عملیات ثبت‌نام ادامه دارد.

شهر جدید پرند واقع در ۳۵کیلومتری جنوب‌غرب تهران – فاصله پرند تا مرکز تهران ۵۰ کیلومتر است- براساس مصوبه سال۸۸ دولت به عنوان شهر جایگزین پایتخت برای جذب جمعیت سرریز تهران، معرفی شد و وزارت مسکن وقت ۱۲۰۰ هکتار از زمین‌های این منطقه -نصف مساحت شهر- را به صورت اجاره ۹۹ساله برای ساخت ۱۰۰ هزار مسکن‌مهر اختصاص داد.

در طول سال۸۹ و نیمه‌اول سال۹۰، برای این واحدهای مسکونی ارزان‌قیمت، فقط ۴۰ هزار متقاضی ثبت‌نام کرده بودند اما در ماه‌های گذشته از نیمه‌دوم امسال حجم متقاضیان جدید به مرز ۳۵ هزار نفر رسیده است.

قیمت مسکن‌مهر یک‌چهارم تهران

تحلیل مسوولان دولتی از علت رونق پیش‌خرید مسکن‌مهر در شهر جدید پرند، بر «قیمت فروش مسکن‌مهر» و «تبعات نوسان قیمت مسکن در تهران» خلاصه می‌شود.

واحدهای مسکونی‌مهر بدون آنکه حباب قیمت و سلیقه سازنده‌ در تعیین قیمت فروش آن موثر باشد، براساس «قیمت‌ تمام‌شده» به متقاضیان فروخته می‌شود. حداکثر قیمت واگذاری مسکن‌مهر در شهر جدید پرند ۴۰ میلیون تومان اعلام شده که از این رقم، ۲۵ میلیون تومان تسهیلات بانکی است. به این ترتیب خانوارهای بدون مسکن ساکن در تهران با حداکثر ۱۵ میلیون تومان آورده‌نقدی می‌توانند یک واحد مسکونی‌مهر در پرند پیش‌خرید کنند.اما در تهران صرف‌نظر از رشد قیمت‌ها طی ماه‌های اخیر، قیمت مسکن آنچنان سنگین است که خانوارها با پس‌انداز میان‌مدت نیز قادر به خرید ملک نیستند.

مقایسه قیمت مسکن در تهران و پرند نشان می‌دهد قیمت خرید یک واحدمسکونی نوساز – با مساحت استاندارد ۷۰مترمربع- در داخل شهر تهران ۱۵۵ میلیون تومان است که حدود ۴ برابر قیمت واگذاری مسکن‌مهر است. ضمن اینکه برای خرید مسکن در تهران حداکثر تسهیلات بانکی قابل ارائه ۳۰ میلیون تومان است که ۲۰درصد قیمت خرید را پوشش می‌دهد این در حالی است که در شهر جدید پرند ۶۳ درصد از قیمت خرید مسکن‌مهر را تسهیلات بانکی شامل می‌شود.

زمان تحویل واحدها در پرند به ترتیب اولویت اسفند ۹۰، تیر ۹۱، پاییز۹۱ و اواخر زمستان۹۱ تعیین شده است.

نجات از تورم با مسکن‌مهر

علت سومی که برای استقبال تهرانی‌‌ها از مسکن‌مهر شهر جدید پرند مطرح می‌شود، به «ریسک نگهداری پول‌نقد» مربوط می‌شود. دارندگان سرمایه‌های نقدی خُرد که در گروه اجاره‌نشین‌ها –بدون‌خانه- قرار دارند هم‌اکنون به دنبال راهی برای تبدیل پول‌نقد به کالای قابل‌رقابت با تورم‌عمومی هستند و از آنجا که مسکن‌مهر در کوتاه‌مدت جنبه مصرفی و سکونت دارد و در درازمدت خاصیت سرمایه‌گذاری و سوددهی پیدا می‌کند، خرید آن را پیش از سال۹۱ آغاز کرده‌اند.

آماده پذیرش دستگاه‌های دولتی هستیم

مدیرعامل شهر جدید پرند درباره رونق پیش‌خرید واحدهای مسکونی‌مهر توسط متقاضیان واجد‌شرایط به «دنیای‌اقتصاد» گفت: متقاضیان به واسطه سطح پایین قیمت این واحدها و نزدیکی پرند به تهران، اقدام به پیش‌خرید مسکن‌مهر کرده‌اند.

سعید صابونی با اشاره به امکان توسعه شهر جدید پرند در قالب طرح توسعه مصوب این شهر گفت: به زودی پیشنهاد مکتوب پرند برای پذیرش دستگاه‌های اداری مستقر در تهران را به دولت ارائه می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در صورت انتقال دستگاه‌های دولتی به شهر جدید پرند، این شهر از حالت خوابگاهی خارج می‌شود.

سعید صابونی افزود: در پرند تاکنون کمتر از ۲ هزار واحد مسکونی‌مهر واگذار شده اما تا پایان امسال ۸ هزار واحد دیگر تحویل متقاضیان می‌شود و از سال آینده مابقی واحدها با حجم انبوه تکمیل می‌شود طوری که برنامه وزارت راه‌وشهرسازی بستن پرونده مسکن‌مهر در پرند تا پایان سال۹۱ است.

مدیر عامل پرند با بیان اینکه مجموعه ساخت‌وسازهای مسکن‌مهر در این شهر بین ۷۰ تا ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۷ هزار واحد از ۹۵ هزار واحد مسکونی‌مهر در پایان عملیات سفت‌کاری قرار دارند که ظرف سه تا ۵ ماه آینده با انجام عملیات نازک‌کاری آماده عرضه به متقاضیان می‌شود.

مزه تهران در آب پرند

مدیر عامل شهر جدید پرند در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد از رفع معضل دو ساله تامین آب مسکن‌مهر در این منطقه خبر داد و افزود: هم‌اکنون منبع تامین آب شرب پرند به رینگ تهران متصل شده و مشکلی بابت تامین و تزریق آب‌شهری به واحدهای مسکونی‌مهر وجود ندارد.

صابونی درباره احداث خط‌مترو نیز گفت: مترو شهر جدید پرند نیمه‌ سال۹۲ به خط یک مترو تهران متصل می‌شود.

ساخت ۸۰ واحد تجاری در محله‌های ۹۹ساله

اخیرا برنامه ساخت ۸۰ واحد تجاری در محله‌های مسکن‌مهر در قالب واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران نهایی شده و تقریبا معادل دو برابر این تعداد واحد، زمین در مرحله واگذاری قرار دارد.

مدیرعامل شهر جدید پرند: به‌زودی پیشنهاد انتقال دستگاه‌های اداری تهران را به دولت ارائه می‌دهیم

 

    نظرات