اتمام مرمت بناهای تاریخی زنجان

اتمام مرمت بناهای تاریخی زنجان

http://www.bananews.ir/سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اعلام اینکه ۹۰ درصد مرمت بناهای تاریخی استان رو به اتمام است، گفت: امسال از کل بناهای استان ۱۲ بنا مرمت و بازسازی شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) یحیی نقی‌زاده محجوب، که در حاشیه افتتاح نمایشگاه «اسناد خانگی - هویت ملی» و «کشفیات آثار تاریخی» زنجان سخن می‌گفت، با اشاره به ثبت ۶۶ بنای تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور اظهار کرد: تاکنون از استان زنجان۷۰۰ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و این روند ادامه دارد.

وی از ادامه کاوش در معدن چهره آباد خدابنده با حضور پژوهشگران خارجی خبر داد و یادآور شد: ادامه این تحقیق و پژوهش منجر به برگزاری همایش ملی با حضور باستان شناسان داخلی و خارجی با موضوع «باستان شناختی معادن نمک» در مهر ماه سال ۹۱ به میزبانی زنجان خواهد شد. نقی‌زاده همچنین آغاز مرحله جدید کاوش در تپه علیورد خرمدره و تپه قلعه ابهر را از دیگر اقدامات میراث فرهنگی استان عنوان کرد و گفت: پژوهشگران آلمانی تمایل دارند در این زمینه تحقیقات بیشتری را انجام دهند.

رونمایی اولین کتاب میراث معنوی کشور در زنجان

نقی‌زاده در ادامه از رونمایی اولین مجموعه کتاب میراث معنوی استان که در قالب مجموعه آیین‌ها، شیوه‌های زندگی، آداب و سنن جشن‌ها و سوگواری‌ها تدوین شده است، خبر داد و افزود: این اثر فاخر ملی با همکاری پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث فرهنگی استان تهیه شده و مراحل ویرایش و چاپ را طی می‌کند. به گفته نقی‌زاده، این اثر ماندگار به زودی رونمایی خواهد شد.

دارایی بهترین نقطه برای فعالان صنایع دستی

نقی‌زاده در ادامه با اشاره به محل برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی با حضور فعالان عرصه صنایع دستی استان در محل ساختمان دارایی زنجان افزود: این بنا در بهترین نقطه بافت شهری قرار گرفته و فضای مناسبی به لحاظ نورپردازی و موقعیت برای ارائه توانمندی‌های صنعتگران است. به گفته وی، زنجان جزو ۵ استان برتر کشور در عرصه صنایع دستی به لحاظ تنوع محصولات رنگ آمیزی و ایجاد کارآفرینی و اشتغالزایی است.

موزه‌های تخصصی افزایش می‌یابد

وی افزایش موزه‌های تخصصی را از برنامه‌های اولویت دار میراث فرهنگی عنوان و ابراز کرد: با احداث این موزه‌ها زمینه ارتباط دوسویه میراث با مردم و پژوهشگران عرصه هنر پر رنگ شده که ماحصل آن ارتقای سطح دانش و آگاهی از صنایع دستی و بناهای تاریخی استان خواهد بود. سرپرست میراث فرهنگی استان، اعتبار تخصیص یافته برای مرمت بنای دارایی زنجان را ۵۰۰ میلیون تومان برآورد کرد و با اشاره به اعتبار تخصیص یافته برای بناهای استان گفت: اعتبار مصوب بناهای تاریخی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است و امیدواریم تا انتهای سال کار مرمت را به اتمام برسانیم.

ساماندهی قسمتی از گنبد سلطانیه

نقی‌زاده با اعلام اینکه اعتبار تخصیص یافته برای مرمت بناهای استان جدای از گنبد سلطانیه است، در پاسخ به پرسشی در مورد آخرین وضعیت مرمت و بازسازی این بنای جهانی افزود: مطالعات ساماندهی و مبلمان قسمتی از محوطه گنبد انجام شده و اتمام پژوهش و باستان‌شناسی مرحله به مرحله را دنبال می‌کنیم. به گفته وی، برنامه مرمت این بنا به تایید یونسکو و امور پایگاه‌های جهانی رسیده و در حال حاضر مرمت تزئینات داخلی گنبد را اجرا می‌کنیم. سرپرست میراث فرهنگی استان با اعلام اینکه ورودی ضلع شمالی گنبد کلنگ‌زنی شده و آماده بهره‌برداری است، افزود: ضلع شمالی گنبد در مسیر ورود گردشگران قرار دارد و در صورت تکمیل آن نمای خوبی به ورودی گنبد خواهد بخشید. وی با اشاره به قرار گرفتن عمارت دارایی زنجان در طرح جامع سبزه میدان ابراز کرد: ساماندهی محوطه به نورپردازی فضای اطراف دارایی بستگی دارد و ما امیدواریم در سال آینده شاهد ساماندهی در این محدوده باشیم.

 

 

 

    نظرات