صادرات سنگ ایران به ۶۰ کشور جهان

صادرات سنگ ایران به ۶۰ کشور جهان

http://www.bananews.irصنعت سنگ ایران در ۱۰ ماهه امسال محصولات تولیدی خود را به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر کرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) در حالی که کشورهای غربی طی چند هفته اخیر تحریمهای خود را علیه ایران با هدف محدودسازی روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تشدید کرده‌اند، آمار نشان می‌دهد که صنعت سنگ ایران طی ۱۰ ماهه سال ۱۳۹۰ انواع محصولات تولیدی خود را به بیش از ۶۰ کشور جهان صادر کرده است.

براین اساس در ۱۰ ماهه سال جاری ارزش صادرات انواع محصولات صنعت سنگ ایران شامل انواع سنگهای مرمر و تراورتن کار نشده، سنگهای تراش و ساختمان، خارا و رخام به حدود ۱۲۰ میلیون دلار رسید.

امسال بلاروس، مقدونیه، پاناما، چین، ژاپن، گرجستان، آذربایجان، آفریقای جنوبی، آلمان، اتریش، ارمنستان، اسپانیا، استرالیا، افغانستان، اکوادور، الجزایر، امارات، انگلستان، اندونزی، اوکراین، ایتالیا، برزیل، بلژیک، بلغارستان، بنگلادش، تاجیکستان، تایلند، تایوان، ترکمنستان، ترکیه، سوریه، کره جنوبی، جیبوتی، رومانی، سریلانکا، سنگاپور، سوئد، سوئیس، عراق، ارمنستان، عمان، عربستان، روسیه، فرانسه، فیلیپین، قبرس، قرقیزستان، قزاقستان، قطر، کانادا، کویت، لبنان، مالزی، مصر، مکزیک، مونته ‌نگرو، نروژ، نیجریه، نیوزلند، هلند، هنگ ‌کنگ، هند، ونزوئلا، ویتنام و یونان از جمله بازارهای صادراتی سنگ ایران بودند.

براساس بررسیهای انجام شده ایران چهارمین‌ تولیدکننده‌ بزرگ‌ سنگ‌ در جهان‌ محسوب‌ می‌شود و کارشناسان اعتقاد دارند در صورت حمایت دولت و برنامه‌ ریزی درست تولیدکنندگان سهم ایران از صادرات جهانی سنگ می‌تواند به رقم بسیار بیشتری از وضعیت کنونی برسد.

این در حالی است که سال گذشته وزارت صنایع و معادن وقت در مصوبه‌ای، بر صادرات سنگ‌های خام و فرآوری نشده تعرفه صادراتی ۷۰ درصدی وضع کرد که این اقدام به اعتراض شدید تولیدکنندگان سنگ کشور مواجه شده و عملا باعث راکد شدن صادرات سنگ ایران شد.

وزارت صنایع و معادن وقت دلیل این اقدام خود را جلوگیری از خام فروشی و حفظ ارزش افزوده فرآوری این مواد در داخل کشور عنوان کردند. با این حال به دنبال تشدید اعتراض برخی از معدنکاران و صادرکنندگان سنگ، مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و در نهایت این مصوبه لغو شد، اما ظاهرا هنوز اثرات آن بر بازارهای صادراتی سنگ خام ایران باقی مانده است. ایران با وجود تولید ۱۲ درصد از سنگ تزئینی جهان، سهم بسیار ناچیزی در تامین سنگ فرآوری شده بازارهای جهانی دارد.

محمدمهدی رئیس زاده - عضو کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران، شهریور امسال در اظهارات جالب توجهی گفت: از برخی دوستان حاضر در یک نمایشگاه شنیدم که وقتی وزارت صنایع و معادن سابق تصمیم به منع و جلوگیری از صادرات سنگهای قیمتی گرفت، ترکها از سر خوشحالی در آن نمایشگاه شیرینی و باقلوا پخش کردند.

استان لرستان از جمله مهمترین استانهای کشور در صنعت سنگ محسوب می‌شود. با توجه به منابع غنی سنگ به خصوص سنگهای تزئینی و نما، اغلب در زمینه سرمایه‌گذاری در راستای فرآوری انواع سنگهای تزئینی، ساختمانی و مواد کانی غیرفلزی استانی مستعد است. بیشتر معادن استان لرستان به سنگهای نما و تزئینی اختصاص دارد، به طوری که با داشتن حدود یک چهارم ذخایر سنگهای تزئینی کشور حائز رتبه اول در این زمینه است. تولیدات سنگ لرستان ۲۲ درصد تولیدات کشور و سه درصد تولید جهانی را شامل می‌شود. از انواع معادن این استان می‌توان به سنگ گچ، سنگ آهک، سنگ چینی، فروسیلیس، فلدسپات، تالک، نمک و سنگ لاشه پالون اشاره کرد.

هم‌اکنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ میزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه میلیون تن انواع سنگ تزئینی و ساختمانی از معادن این استان استخراج می‌شود که بخشی از آن در استان، بخشی در بازارهای داخلی و حدود ۲۰۰ هزار تن آن در بازارهای کشورهای حوزه خلیج فارس، اروپا و کشورهای آسیای جنوب شرق مصرف می‌شود.

آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده نشان می‌دهد که شرکتهای صنعتی ایران در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه را در خارج از ایران در دست اجرا داشته و این تعداد قرار است به ۴۰۰ پروژه هم افزایش پیدا کند.

وزارت صنعت‌ معدن و تجارت هم‌اکنون با بیش از ۱۲۰ کشور جهان ارتباط صنعتی و معدنی داشته و مسئولیت کمیسیون مشترک ۱۴ کشور به این وزارتخانه واگذار شده که کلیه پروژه‌های این کشورها را مدیریت می‌کند. ایران در ۳۵ کشور مختلف جهان نیز دارای پایگاه تولیدی است.

صادرات کالاهای صنعتی و معدنی به ۱۵۹ کشور دنیا انجام شده که از این میان عراق، چین، امارات متحده عربی، هند و کره جنوبی از سهم بیشتری نسبت به سایر کشورها برخوردارند. در همین حال کالاهای صنعتی و معدنی و خدمات فنی – مهندسی صنعت ایران نیز با استقبال بسیاری از سوی کشورهای مستقل جهان مواجه شده است.

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که خاورمیانه، آمریکای لاتین، کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز و آفریقا از اولویتهای صادراتی کشور در حوزه‌های صنعت و معدن محسوب می‌شوند.

 

 

    نظرات