اطلاعیه شماره 6 شرایط خاص آلودگی هوا ( یکشنبه 14 آذر ماه 1400 )

اطلاعیه شماره 6 شرایط خاص آلودگی هوا ( یکشنبه 14 آذر ماه 1400 )

اطلاعیه شماره 6 شرایط خاص آلودگی هوا ( یکشنبه 14 آذر ماه )

به گزارش «پارما» از دبیرخانه کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای اصفهان، با توجه به پیش بینی هواشناسی استان مبنی بر حاکم شدن سامانه جوی پایدار بر استان و افزایش پتانسیل آلودگی هوا جلسه کارگروه اضطرای آلودگی هوا در ساعت 20 روز یکشنبه مورخ 14 آذر ماه در محل استانداری تشکیل گردید. بر اساس گزارش ارایه شده، پایداری نسبی هوا طی روز یکشنبه 14 آذر ماه شروع و کمابیش تا ساعات میانی روز دوشنبه 15 آذر ماه ادامه خواهد داشت و پس از آن مجددا طی روز های سه شنبه تا پنجشنبه پایداری و سکون هوا در منطقه حاکم خواهد بود که شدت آن در اواخر روز سه شنبه 16 آذر ماه تا ساعات میانی روز چهارشنبه 17 آذر ماه ادامه خواهد داشت که منجر به افزایش غلظت آلاینده ها در کلان شهر اصفهان و سایر مراکز پرجمعیت و صنعتی استان خواهد شد. لذا نظر به بررسی شرایط اعلام شده کماکان مطابق با دستورالعمل اجرایی تبصره 3 ماده 3 قانون هوای پاک اجرای تمهیدات و اقدامات مربوط به وضعیت هشدار و عندالزوم اضطرار (مبنی بر تشدید اعمال قانون با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی، برخورد قانونی با واحدهای آلاینده و کاهش فعالیت واحدهای تولیدی وصنعتی بالقوه آلاینده و....) توسط دستگاههای اجرایی ذیربط لازم الاجرا می باشد. همچنین جهت به حداقل رساندن تهدیدات بهداشتی و کاهش مواجه در شرایط یاد شده بر رعایت جدی توصیه های اعلام شده توسط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به شرح ذیل تأکید می گردد.

1. شهروندان محترم تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی مورد در معابر شهری خودداری فرمایند.

2. بیماران قلبی و ریوی و مبتلایان به آسم، در فضاهای باز فعالیت ننمایند و تا حد امکان از حضور در سطح شهر خودداری نموده و در منزل استراحت نمایند.

3. کلیه ورزشکاران و شهروندان از هرگونه فعالیت فیزیکی و ورزشی از جمله دویدن و پیاده روی در این شرایط در هوای باز خودداری نمایند.

4. نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا نه تنها باعث شستشوی دستگاه گوارش می شود بلکه عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می برد. از طرفی با نوشیدن آب و فعالیت دستگاه گوارش، بخشی از آلودگی های وارد شده به بدن توسط ادرار دفع می شود.

5. افرادی که مبتلا به سرماخوردگی (زکام همراه با حساسیت) و یا مشکلات تنفسی هستند و افراد مبتلا به آسم بدون علامت، در زمره گروه های آسیب پذیر می باشند. بنابراین به گروه های آسیب پذیر ذکر شده توصیه می شود از تردد در محیط های باز خودداری نمایند.

6. ماندن در ترافیک و استنشاق هوای آلوده، سرعت ابتلا به اسم را در کودکان افزایش می دهد. آلاینده های موجود در هوای خیابان های پر رفت و آمد موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود. بنابراین حتی المقدور در شرایط آلودگی هوا، کودکان را در منزل نگه دارند و ضمن نگهداری کودکان در منزل، درها پنجره ها را بسته نگاه دارند و در صورت امکان در اماکن دارای سیستم تهویه مطبوع بمانند.

7. هنگام آلودگی هوا، از میوه ها و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنند. آنتی اکسیدان های (ترکیبات ضد سرطان) موجود در میوه ها و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه ها و کاهش اثرات آلاینده های هوا دارند.

8. ماسک های کاغذی معمولی و دستمال نمی توانند مانع ورود آلاینده های هوا به سیستم تنفسی شوند. بنابراین استفاده از آن ها توصیه نمی شود. لذا ماسک های ویژه (ترجیحا بدون سوپاپ به دلیل شیوع کرونا) که در داروخانه ها عرضه می شود برای این شرایط استفاده شود.

ایرج حشمتی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان

و دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا

یکشنبه 14 آذر ماه 1400

لینک اصل خبر در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    منبع خبر

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان

    اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات