آمادگی ایران و آذربایجان برای توسعه روابط در حوزه آب و انرژی/ تاکید محرابیان بر سنکرون شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه

آمادگی ایران و آذربایجان برای توسعه روابط در حوزه آب و انرژی/ تاکید محرابیان بر سنکرون شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه

به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، "علی اکبر محرابیان"، با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و آذربایجان در زمینه آب و انرژی افزود: دو کشور اشتراکات فراوانی در زمینه آب‌های مرزی دارند که باید با گفت‌و‌گوی مستمر بتوانیم از ظرفیت‌های مشترک حداکثر بهره را ببریم.
وی به روابط طولانی دو کشور در زمینه برق و انرژی اشاره کرد و گفت: جمهوری آذربایجان در زمینه انرژی، فعالیت‌های بسیار خوبی را در سال‌های گذشته از جمله استخراج گاز و تولید برق داشته که قابل تحسین است.
وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت گسترش روابط تهران- باکو حول محور آب و انرژی، اظهار کرد: امکان افزایش میزان مبادلات اقتصادی بین دو کشور وجود دارد؛ از جمله اینکه در موضوع رودخانه ارس، کارهای مشترکی انجام شده که لازم است در قالب همکاری مشترک، این فعالیت‌ها دنبال شده و به نتیجه برسند.
وی با اشاره به صرفه بالای اقتصادی تولید انرژی برق‌آبی، بر لزوم تکمیل بخش نیروگاه‌های برق‌آبی سدهای قیزقلعه‌سی و خداآفرین روی رودخانه ارس تاکید کرد.
محرابیان ادامه داد: اصل سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام و سد ساخته شده، اما نیروگاه برق‌آبی آن هنوز نصب نشده است. طبق گزارش پیمانکار نیز بخشی از تجهیزات، خریداری و به محل سد منتقل شده است.
وزیر نیرو با تاکید بر آمادگی برای توسعه و تداوم تبادل برق بین ایران و آذربایجان افزود: مطالعاتی در راستای همکاری ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه برق انجام شده و این آمادگی از سوی ایران برای آغاز همکاری درخصوص سنکرون شبکه‌های برق این کشورها وجود دارد.
وی با ابراز تمایل برای افزایش مبادلات کشورهای مذکور در زمینه برق، افزود: با توجه به متفاوت بودن زمان پیک مصرف این کشورها در تابستان و زمستان، افزایش ترانزیت برق به صورت متناوب امکان‌پذیر بوده تا در کنار تامین نیازهای برق، درآمدی برای کشورهای مذکور باشد.
محرابیان افزود: در تلاش هستیم کمیسیون فنی مشترک دو کشور را سریعا تشکیل داده و نماینده ایران در این کمیسیون را معرفی ‌کنیم. این کمیسیون باید برای بررسی مسائل و همکاری‌های مشترک به صورت دائمی برگزار شود.

برای توسعه روابط با ایران مصمم هستیم
"علی علیزاده"، سفیر جمهوری آذربایجان در ایران نیز در این دیدار با تاکید بر این‌که در توسعه روابط با ایران مصمم هستیم، اظهار کرد: در راستای همکاری‌های دو کشور در حوزه نیرو، سدهای خداآفرین و قیز قلعه سی را به اتمام می‌رسانیم، البته در این حوزه بین دو کشور کمیسیون فنی مشترک و جلساتی نیز برگزار شده است.
سفیر جمهوری آذربایجان در ایران با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ دو کشور در حوزه نیرو، افزود: تمایل داریم تمامی کارهای عقب مانده در این حوزه را جبران کنیم.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات