بررسی استفاده از انرژی خورشید برای شیرین کردن آب‌های شور

بررسی استفاده از انرژی خورشید برای شیرین کردن آب‌های شور

http://www.bananews.ir/مدیر عامل آبفای سیستان و بلوچستان از مطالعه و بررسی بکارگیری انرژی خورشیدی به منظور شیرین کردن آبهای شور خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمدرضا کرمی‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در این رابطه گفت: شرکت آبفای استان در نظر دارد تا در صورت موفقیت این طرح از انرژی لایزال خورشید به منظور شیرین کردن آبهای دریای عمان در استان استفاده کند.

وی با بیان اینکه این پروژه تحقیقاتی در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته است، ادامه داد: در حال حاضر در دنیا با روش نمک‌زدایی از آبهای شور به منظور دستیابی به آب شیرین استفاده می‌شود که این روش نیاز به مصرف انرژی بسیار زیاد و استفاده از سوختهای فسیلی یا برق دارد.

کرمی‌نژاد گفت: با استفاده از روش تقطیر بر اثر تبخیر آب توسط انرژی خورشید می‌توان به آب آشامیدنی با کیفیتی بسیار مطلوب دست یافت که در استان سیستان و بلوچستان به دلیل کثرت روزهای آفتابی و انرژی خورشیدی رایگان این طرح در حال مطالعه و بررسی است.

وی گفت: با پایان یافتن این پروژه و در صورت حصول نتیجه و همچنین مقایسه اقتصادی روشهای استحصال آب این طرح در آینده‌ای نزدیک وارد مدار اجرایی خواهد شد.

وی کیفیت آب استحصال شده در این طرح را نسبت به سایر طرحهای مشابه بسیار مطلوب توصیف کرد و افزود: هدایت و کنترل سیستمها و همچنین عدم نیاز به پیش‌ تصفیه برای آب ورودی یکی دیگر از مزیتهای این طرح است.

 

 

    نظرات