ساخت سیستم هوشمند قرائت و کنترل از راه دور کنتورهای آب، برق و گاز

ساخت سیستم هوشمند قرائت و کنترل از راه دور کنتورهای آب، برق و گاز

http://www.bananews.ir/سیستم هوشمند قرائت و کنترل از راه دور کنتورهای آب، برق و گاز با تلاش دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی یزد طراحی و ساخته شد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) محمود فرات، دانشجوی رشته مهندسی برق قدرت دانشگاه آزاد اسلامی یزد گفت: حضور گسترده نیروهای انسانی به منظور قرائت کنتورهای گاز، برق و آب دارای هزینه بسیار زیادی بوده و گاهی نیز باعث بروز معضلات اجتماعی می‌شود که جمیع این مسائل باعث شد که تصمیم به ساخت دستگاهی برای قرائت کنتور گاز از راه دور بگیرم.

وی ادامه داد: کشورهای مختلف و پیشرفته یک قدم از حضور کارمند شرکت در محل نصب کنتور پیش‌تر رفته‌اند و کنتورها از طریق سیستم RF خوانده می‌شود که یک روش رادیوفرکانسی بوده و در نهایت تا ۳۰ متر برد دارد که آن هم علاوه بر خطاهای بسیار، کارمند شرکت مربوطه مجبور است تا نزدیکی کنتور در شعاع ۳۰ متری حضور داشته باشد.

فرات با بیان این که حدود سه سال برای ساخت سیستم هوشمند قرائت و کنترل از راه دور با استفاده از سیستم GSM/GPRS کار کرده، تصریح کرد: سیستم هوشمند قرائت از راه دور این قابلیت را دارد که میزان مصرفی کنتور هر یک از مشترکان خانگی یا صنعتی را به صورت on line در اختیار اداره مربوطه قرار دهد. همچنین این دستگاه قابلیت قطع انشعاب در زمان زلزله و یا دستکاری کنتور از سوی افراد غیرمسوول را از راه دور دارد.

سیستم هوشمند قرائت از راه دور کنتورهای آب، برق و گاز در اداره ثبت اختراعات و مالکیت صنعتی به ثبت رسیده و نمونه اولیه به واحد پژوهش شرکت گاز یزد ارائه و پس از تائید شورای فنی برای اجرای پایلوت، به صورت آزمایشی تعدادی تولید و با موفقیت تست شد و پس از آن، مورد تائید کامل رئیس اندازه‌گیری و توزیع گاز استان یزد قرار گرفت. این سیستم در حال حاضر به طور صنعتی تولید و بر روی کنتورهای مشترکان عمده (G100) در استان نصب شده و مورد بهره‌برداری شرکت گاز استان یزد قرار گرفته است.

ایسنا

 

    نظرات