اقدامات لازم برای توسعه ترانزیت

http://www.bananews.ir/معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که برنامه جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیون تن کالا تا پایان سال جاری است، تصریح‌کرد: ظرفیت جابه‌جایی کالا در کشور زیاد است اما وجود ظرفیت به تنهایی کافی نخواهد بود و باید با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان روابط ایجاد کرده و حجم تبادلات تجاری را افزایش دهیم.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) دکتر شهریار افندی‌زاده- رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- در گفت‌وگو با ایسنا ضمن بیان این‌که آمار ترانزیت در ۱۱ ماهه سال جاری حدود ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است، اظهار کرد: حدود ۱۱٫۷ درصد در جاده و در مجموع نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵٫۲ درصد رشد داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که برنامه، جابه‌جایی بیش از ۱۰ میلیون تن کالا تا پیش از پایان سال ۹۰ است، گفت: با تحقق این روال بیش از ۲۵ درصد نسبت به قانون برنامه پنجم در سال اول رشد خواهیم داشت زیرا با توجه به قانون برنامه پنجم در سال اول، هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تن کالا باید از طریق ترانزیت جابه‌جا می‌شد.

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان این‌که هدف کارگروه ترانزیت جابه‌جایی ۱۲ میلیون تن کالا بوده است، تصریح کرد:با توجه به جابه‌جایی‌ها کالا در کشورهای همجوار و به ویژه کاهش جابه‌جایی برخی کالاها مانند پنبه توسط حمل و نقل ریلی که ۹ درصد کل جابه‌جایی‌ها را به عهده داشته‌است آنچه کارگروه ترانزیت در نظر گرفته بود محقق نشده است.

وی در ادامه هدف سال آینده را جابه‌جایی حداقل ۱۴ میلیون تن کالا اعلام و اضافه کرد: بنا به قانون باید میزان جابه‌جایی کالا به ۱۰ میلیون تن برسد اما معمولا سعی می‌کنیم که بیش از ۲۵ درصد از هدف تعیین شده رشد داشته باشیم.

افندی‌زاده با اشاره به این که ظرفیت جابه‌جایی کالا در کشور زیاد است اما وجود ظرفیت به تنهایی کافی نخواهد بود، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تجار و شرکت‌های دست اندرکار بار بیشتری را ازکشور عبور دهند و در این راستا سعی کرده‌ایم با کشورهای دیگر به ویژه همسایگان روابط ایجاد کرده و حجم تبادلات تجاری را افزایش دهیم.

وی به مذاکره برای افزایش حجم کالاهای کشورهای CIS که از طریق ایران به ترکیه و سپس اروپا منتقل می‌شود اشاره واضافه کرد:در سال جاری برای فعال شدن کریدور شمال-جنوب تلاش کردیم و در این راستا حدود یک ماه و نیم گذشته اجلاسی در هندوستان برگزار شد.

افندی‌زاده ادامه داد: دراین اجلاس بنا شد کریدور شمال جنوب که موسس آن کشورهای ایران، هند و روسیه هستند و ۱۵ کشور عضو دارد فعالیتش را مجددا از سر بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که فعالیت این کریدور از سال ۸۶ کاهش یافته بود، تصریح کرد:‌بنا شده در اردیبهشت‌ماه سال آینده اجلاس دیگری در هندوستان با حضور کارشناسان مربوطه و تجار کشورهای عضو برگزار شود تا مشکلات و راهکارهای موثر ارائه شود.

وی ادامه داد: ایران به عنوان کشور امین بین سه کشور موسس مطرح است و دعوت‌نامه‌ای را تهیه کرده تا اجلاس اصلی در شهریور ماه در یکی از کشورهای آذربایجان و یا ارمنستان برگزار شود.

افندی‌زاده با تاکید براین‌که فعال شدن این کریدور کمک زیادی به افزایش حجم ترانزیت کالا از کشور می‌کند، خاطرنشان کرد: فعال شدن کریدورهای موازی در محور شرق کشور نیز تاثیر بسیاری در توسعه ترانزیت وافزایش درآمدهای آن خواهد داشت.

رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به موافقت نامه‌ای برای فعال شدن کریدرو شرق کشور، که کشورهای عمان وترکمنستان می تواند ازآن استفاده کنند اشاره و اضافه کرد:مصوبه لازم در این راستا در مجلس در حال تصویب است و تفاهم‌نامه چند جانبه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی افزود:سعی داریم این تفاهم‌نامه در مجلس فعلی به امضا برسد آنگاه در شرق کشور که از بندر چابهار به سرخس و مشهد متصل می‌شود ترانزیت انجام خواهد شد.

افندی‌زاده با بیان این‌که به دنبال ایجاد کریدوری از هندوستان به پاکستان، ایران وترکیه هستیم، گفت: همچنین تلاش می‌کنیم شاخه جنوبی تراسیکا که از ایران عبور می‌کند بین کشورهای آسیایی شرقی، CIS، ایران، ترکیه و قاره اروپا ایجاد شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی به فعالیت‌های وزارت امورخارجه برای افزایش ترانزیت اشاره و اضافه کرد:‌در این راستا به برگزاری اجلاس‌های دو جانبه و چند جانبه و همچنین به حضور بخش خصوصی نیاز است.

وی با بیان این‌که باید زمان توقف وسایل نقلیه سنگین در پایانه‌ها کاهش یابد،گفت:‌در این راستا افزایش ساعت کار، سرعت بخشیدن به فعالیت‌های گمرکی و تخلیه کالا با استفاده از فن‌آوری‌های جدید و همچنین توسعه شبکه‌های ریلی می‌تواند کمک بسیاری به استقرار کالای ترانزیتی کند به ویژه پروژه راه آهن قزوین، رشت، انزلی ، آستارا که ۱۰ کیلومتر از آن در کشور آذربایجان واقع شده و در صورت تکمیل کمک بسیاری به توسعه ترانزیت می‌کند.

رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به هماهنگی بین ارگان‌های مختلف اشاره و خاطرنشان‌ کرد: باید برای روان‌سازی امور کالا اقدام شود و در صورتی‌ که پتانسیل‌ها مورد استفاده قرار گیرد تا پایان برنامه ظرفیت ترانزیت ۴۰ میلیون تن کالا را خواهیم داشت.

 

 

    نظرات