افتتاح نخستین پارکینگ طبقاتی در فرودگاه مشهد نیمه اول ۹۱

افتتاح نخستین پارکینگ طبقاتی در فرودگاه مشهد نیمه اول ۹۱

http://www.bananews.ir/مدیرکل فرودگاه مشهد با اشاره به افزایش تعداد پارکینگ‌های هواپیما به ۳۷ پارک‌پوزیشن گفت: پارکینگ طبقاتی پرواز‌های خارجی تا نیمه دوم سال ۹۱ به اتمام می‌رسد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سعید چلندری طی نشست خبری اظهار داشت: فرودگاه مشهد از ۵ سال گذشته تاکنون تحولات مطلوبی داشته و اقدامات عمرانی و زیرساختی زیادی در این فرودگاه انجام شده است.

وی ادامه داد:‌ تا چندی پیش تنها یک ترمینال ۲۲ هزار متری در این فرودگاه وجود داشت که همه پروازها از آن انجام می‌شد اما با پیگیری مدیران قبلی و فعلی این مجموعه برنامه بلندمدت برای فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد تدارک دیده شد و ترمینال‌ها توسعه یافت.

* ترمینال زیارتی ۱۰ هزار متر مربعی فرودگاه مشهد

مدیرکل فرودگاه مشهد با بیان اینکه ترمینال زیارتی فرودگاه مشهد ۱۰ هزار متر مربع است، خاطرنشان کرد: تمامی پروازهای حج از این ترمینال‌های زیارتی انجام می‌شود و دیگر نیازی به ترمینال‌های پروازهای داخلی نیست.

چلندری با اشاره به اینکه ترمینال‌‌ زیارتی فرودگاه مشهد ۱٫۵ سال پیش به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: در طول سال ۱۳۰ هزار نفر زائر در پیک سفر‌های حج از این ترمینال جابه‌جا می‌شوند.

* احداث ترمینال پرواز‌های خارجی مشهد به مساحت ۲۱ هزار متر مربع

مدیرکل فرودگاه مشهد ادامه داد: همچنین ترمینال پرواز‌‌های خارجی این فرودگاه نیز به مساحت ۲۱ هزار و ۸۰۰ متر مربع چندی پیش به بهره‌برداری رسیده است.

چلندری اضافه کرد: کلنگ عملیات اجرایی این ترمینال از حدود ۲۰ سال پیش به زمین خورده شد، اما اجرای آن با موانعی مواجه بود.

* احداث پارکینگ طبقاتی ترمینال پرواز‌های خارجی به مساحت ۳۸ هزار متر مربع

مدیرکل فرودگاه مشهد به احداث پارکینگ طبقاتی در کنار ترمینال پروازهای خارجی اشاره کرد و افزود: این پارکینگ طبقاتی به مساحت ۳۸ هزار متر مربع و ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ خودرو با هزینه ۹ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه اجرای این پارکینگ از برنامه زمانبندی عقب است، اظهار داشت: تکنولوژی اولیه اجرای این پارکینگ قدیمی شده بود، اما در طرح جدید که به تأیید مشاور پروژه رسیده است، سازه‌ها سبک می‌شود و پارکینگ آخرین استانداردهای نوین را خواهد داشت.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد با اشاره به پیشرفت ۱۵ درصدی این پروژه، خاطر نشان کرد: این پارکینگ طبقاتی در نیمه اول سال ۹۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه جمعاً ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به روش BOT توسط پیمانکار هزینه می‌شود.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد خاطرنشان کرد: پس از پارکینگ اول، دومین پارکینگ طبقاتی خودرو فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در قرینه پارکینگ اول ساخته می‌شود.

چلندری خاطرنشان کرد: هر دو پارکینگ طبقاتی اول و دوم، صرفاً برای پروازهای خارجی است و از زیرِ زمین به یکدیگر متصل می‌شوند.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد خاطرنشان کرد: همچنین ترمینال پروازهای حج، دارای پارکینگ مسطح است که ۳ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت دارد.

* افزایش تعداد پارک‌پوزیشن‌های فرودگاه مشهد از ۱۷ به ۳۷

چلندری با بیان اینکه روزانه ۲۰۰ سورتی پرواز از فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: این فرودگاه بِیس پروازی بسیاری از ایرلاین‌ها است.

وی با بیان اینکه به دلیل تردد زیاد مسافران به مشهد مقدس و استقبال فراوان از حمل و نقل هوایی، برای پارک‌پوزیشن هواپیماها مشکل داشتیم، اظهار داشت: پس از آغاز عملیات اجرایی ترمینال خارجی احداث اپرون ضلع غربی به مساحت ۱۰۷ هزار متر مربع آغاز شد و در قالب چهار فاز به صورت BLT سرمایه‌گذاری شد.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد ادامه داد: هزینه ساخت این اپرون ۱۵ میلیارد تومان است که پس از ساخت توسط پیمانکار به صورت قسط‌بندی توسط شرکت فرودگاه‌ها و فرودگاه مشهد پرداخت می‌شود.

چلندری خاطرنشان کرد:‌ از این ۱۱۰ هزار متر مربع ۲۵ هزار مترمربع آن ساخته نشده است و با اتمام این میزان باقی‌مانده، پروژه تا پایان خرداد سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد خاطرنشان کرد: با احداث این اپرون، تعداد ۱۷ پارک‌پوزیشن موجود به ۳۷ پارک‌پوزیشن افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد بِیس پروازی ایرلاین‌هایی نظیر ایرتور، آریا، آسمان و تابان است، گفت: در حال حاضر ایران‌ایرتور بخشی از تعمیرات خود را در این فرودگاه انجام می‌دهد.

مدیرکل فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد خاطرنشان کرد: همچنین ایرباس ماهان که چندی پیش چرخ‌های آن در این فرودگاه دچار مشکل شد، هم‌اکنون در حال تعمیرات است.

 

    نظرات