اعلام برنده مزایده اپراتور دوم بزرگترین بندرتجاری کشوردرآینده نزدیک

اعلام برنده مزایده اپراتور دوم بزرگترین بندرتجاری کشوردرآینده نزدیک

http://www.bananews.ir/مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور از اتمام کار کمیته بررسی حادثه غرق شدن یک فروند اتوبوس دریایی در آب‌های بندرعباس و اعلام نتایج آن در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) سید عطاالله صدر در حاشیه بازدید از بندر مسافری شهیدحقانی بندرعباس در جمع خبرنگاران با تاکید بر توسعه ناوگان حمل و نقل دریایی کشور، بیان کرد: در حال حاضر اقدامات مقدماتی در کنترل تردد و ایمن‌سازی شناورها، آماده‌سازی سایت، ارائه هشدارهای ایمنی، تهیه جلیقه‌نجات برای شناورها، استانداردسازی شناورها، تامین امکانات گشت هوایی و همچنین آماده سازی شناورهای ناجی برای مسافرت‌های دریایی ایام نوروز در کشور انجام شده است.

تهیه شناورهای بزرگ با ایمنی بالاتر برای ایام نوروز

وی با اشاره به بالا بودن تقاضای مسافرت‌های دریایی کشور به خصوص در مسیر دریایی بندرعباس به جزیره قشم ادامه داد: تعدادی شناور چارتر نیز برای ایام نوروز در نظر گرفته شده است تا پس از این ایام شناورهای مجهز موردنیاز وارد ناوگان شوند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به خارج شدن شناورهای مسافری غیر استاندارد از مسیرهای دریایی کشور، اظهار کرد: در حال حاضر شناورهای مسافری مدرن جایگزین شناورهای غیراستاندار شده که در آینده نزدیک این شناورها از حالت اجاره‌ای به حالت دائمی در خواهند آمد.

ناخدای اتوبوس‌دریایی هنوز در بازداشت است

صدر در ادامه به حادثه غرق شدن یک اتوبوس دریایی در مسیر جزیره هرمز به بندرعباس اشاره کرد و افزود: پس از این حادثه تلخ که موجب مرگ ۱۷ نفر از هموطنانمان شد، گروه بررسی سوانح سازمان بنادر و دریانوردی فعالیت خود را برای دست‌یابی به علل حادثه آغاز کرد و طبق بررسی‌های اولیه صورت گرفته ناخدای شناور به علت تخلف بازداشت شد و هنوز نیز در بازداشت به سر می‌برد.

وی عنوان‌کرد: معمولا مشخص‌شدن نتایج علل یک حادثه دریایی، حدود یک ماه طول می‌کشد و کمیته بررسی سوانح دریایی کشور هنوز به نتایج قطعی در خصوص دلایل رخ دادن حادثه دریایی در مسیر هرمز به بندرعباس نرسیده و در آینده نتیجه بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

جابجایی بیش از دو میلیون و ۳۰۰هزار مسافر در بنادر شهید حقانی و باهنر

همچنین مجید امینی مدیر بندر شهید باهنر بندرعباس در جریان بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از بنادر شهید باهنر و شهید حقانی بندرعباس، بیان کرد: در ۱۱ ماه گذشته بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار مسافر در بنادر شهید باهنر و شهید حقانی بندرعباس تردد کرده اند.

وی افزود: همچنین میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید باهنر بیش از یک میلیون و۳۰۰ هزار تن بوده که این کالاها شامل تره بار، کود شیمیایی، خودرو، گوگرد و دیگر کالاها بوده است.

آغاز ساخت بندر چند منظوره نخل ناخدا در فروردین ۹۱

در ادامه نیز مدیر کل بنادرو دریانوردی استان هرمزگان از آغاز عملیات اجرایی ساخت بندر چند منظوره نخل ناخدا در ۱۵ فروردین سال آینده خبر داد.

علی اکبر صفایی در جریان بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از پرو‌ژه بندرگاه چند منظور نخل ناخدا گفت: زمین فاز اول این پروژه در تاریخ ۱۵ بهمن ماه سال جاری تحویل پیمانکار شد و بلافاصله پس از آن اقدامات اولیه مربوط به آن شروع شد.

وی افزود: زمین مربوط به فاز اول این پروژه در ساحل واقع است که برای اجرای آن ۷۰۰۰ متر زمین استحصال شده است.

صفایی خاطر نشان کرد: پس از آن تجهیز معدن برای تهیه سنگ مورد نیاز انجام شد که حجم سنگ مورد نیاز این پروژه در فاز اول ۶۵۰ هزار متر مکعب است .

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه زمان ساخت این بندر ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است اضافه کرد: مبلغ پیمان این پروژه حدود ۱۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است.

وی خاطر نشان کرد: طبق برنامه زمان بندی پیمانکار سه ماه برای تجهیز و آغاز عملیات اجرایی ساخت بندرچند منظوره نخل ناخدا فرصت دارد که بر این اساس عملیات اجرایی باید از ۱۵ فروردین ماه سال ۹۱ شروع شود.

صفایی گفت: عملیات اجرایی ساخت این بندر شامل تجهیز کارگاه، استخراج سنگ، حمل و استقرار مصالح سنگی، اجرای زیرسازی، روسازی و تاسیسات روشنایی است.

به گفته وی طول بازوهای این پروژه ۴ هزار و۲۰۰ متر است.

صفایی با اشاره به سایر ویژگی‌های بندر چند منظوره نخل ناخدا گفت: اجرای اساس و زیر اساس بندر گاه چند منظوره نخل ناخدا شامل ۲۱ هزار و ۶۰۰ متر مکعب، ۴۴ هزار متر مربع آسفالت، ۱۵۶ دستگاه پایه چراغ خیابانی و دو دستگاه برج روشنایی ۱۸ متری است.

بهره‌برداری از چند پروژه جدید در بندر شهید رجایی

همچنین از چند پروژه جدید در بخش‌های مختلف بندر شهیدرجایی با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بهره‌برداری شد.

از جمله این پروژه‌ها می‌توان به بهره برداری از سالن ترانزیت گمرک بندر شهیدرجایی با اعتباری بالغ بر ۱۰٫۵ میلیارد ریال با هدف ترانزیت شبانه‌روزی کالا اشاره کرد.

اجرای این پروژه ۱۱ ماه بطول کشیده و در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۵۰ متر مربع احداث شده است. همچنین از محوطه‌سازی ساختمان گاز و انتظامات بندر شهید رجایی بهره برداری شد که اعتبار آن ۱۱٫۵ میلیارد ریال و در مدت زمان ۱۰ ماه در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع انجام شده است.

همچنین امروز سیستم بازرسی کانتینری ایکس ری مجتمع بندر شهیدرجایی با اعتباری بالغ بر ۱۶٫۶۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

مدت زمان اجرای پروژه ۱۳ ماده بوده که هدف از اجرای آن رضایت مشتری و تکریم ارباب رجوع، برنامه‌ریزی جهت کنترل و بازرسی با تصریع در فرآیند ترخیص کالا و کاهش ترافیک است.

از دیگر پروژه‌های بهره‌برداری شده در بندر شهیدرجایی تعمیرات اساسی ورودی ساختمان اداری ، سالن آمفی تئاتر و دفاتر اداری ساختمان مرکزی مجتمع بندری شهیدرجایی اشاره کرد.

اعتبار این پروژه ۲٫۸۱۰ میلیارد ریال بوده که در مدت چهار ماه آماده بهره‌برداری شده است.

امروز همچنین مرکز کنترل عملیات شبکه NOC (مانیتورینگ) در بندر شهیدرجایی به بهره‌برداری رسید. اعتبار این پروژه ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده که در مدت زمان پنج ماه با میزان اشتغالزایی ۱۵ نفر و با هدف کنترل جهت عملکرد شبکه اداره کل با دقت و حساسیت بیشتر جهت جلوگیری از اختلال عملیات‌های جاری در سطح مجموعه اداره کل و اسکله‌ها راه اندازی شد . در مجموع با بهره برداری از این پروژه‌ها برای۶۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

بهره‌برداری از لایروب سومار در بندر شهید رجایی

علی‌اکبر صفایی در جریان بازدید مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از لایروب بازسازی شده سومار گفت: تعمیرات موتورهای اصلی، موتورهای لایروب، سیستم هیدرولیک و تهویه، سیستم ایمنی و کنترل و تخلیه خن و شستشو از جمله اقدامات انجام شده در بازسازی این لایروب است.

وی افزود: این لایروب در سال‌های گذشته در بندر بوشهر دچار سانحه آتش‌سوزی شد که منجر به غرق شدن شناور و وارد آمدن آسیب جدی به موتورهای سیستم رانش و دیزل ژنراتورها و محل استقرار خدمه آن شد.

صفایی خاطرنشان کرد: با تلاش مجموعه فنی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان این لایروب در سال‌ گذشته توسط یدک کش به این اداره کل منتقل شد که نواقص کلیه سیستم‌های آن برطرف و این شناور آماده به کار شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: رفع نواقص سیستم کنترل موتورهای رانش و تهیه قطعات مورد نیاز این شناور از خارج از کشور یکی از مهم‌ترین کارهای انجام شده جهت بازسازی این لایروب بود.

وی اضافه کرد: رفع نواقص در سیستم لایروبی شامل آلانمیت (ترازمندی) موتورها و گیربکس و پمپ‌های اصلی، راه اندازی سیستم هیدرولیک شامل پمپ‌ها (پاور پک)، سلونوییدولها و جک‌هااز دیگر کارهای صورت گرفته بر روی این لایروب است.

به گفته وی سیستم تجهیزات ایمنی شامل قایق‌های نجات نیز در این شناور مستقر شده است.

برنده مزایده اپراتور دوم بندرشهید رجایی بزودی اعلام می‌شود

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص زمان اعلام برنده مزایده اپراتور دوم بندر شهیدرجایی گفت: شرکت برنده در آینده نزدیک معرفی می شود.

سیدعطاءالله صدر در بازدید از بندر شهیدرجایی به خبرنگاران گفت: اقدامات اولیه انتخاب اپراتور دوم بندر شهید رجایی انجام شده و بزودی شرکت برنده مشخص و معرفی خواهد شد.

وی بدون اشاره به زمان دقیق معرفی برنده این مزایده بزرگ اظهار کرد: پاکتهای اسناد شش شرکت حاضر در این مزایده بازگشایی شده که با حذف تایدواتر به دلیل نداشتن شرایط لازم(بدهی) در مرحله اول، قیمت‌های پیشنهادی پنج شرکت ارزیابی شد.

صدر اضافه کرد: با توجه به اینکه شرکت برنده مزایده باید بخشی از عملیات اپراتوری بندر شهید رجایی را برای مدت طولانی برعهده بگیرد، باید تمام جوانب در نظر گرفته شود تا به مشکل بر نخوریم.

به گزارش ایسنا، فراخوان مزایده انتخاب اپراتور دوم بندر شهید رجایی بیستم تیرماه سال جاری در کشور منتشر شد.

گفتنی است، شرکت برنده این مزایده علاوه بر اپراتوری و تخلیه و بارگیری کشتی ها در ترمینال دوم بندر شهید رجایی، تامین تجهیزات یال شرقی و غربی فاز دوم طرح توسعه این بندر را نیز برعهده خواهد داشت.

 

 

    نظرات