بـرقـی کــردن خـط تـهـران ـ تـبـریـز در دو فــاز
مدیر طرح برقی کردن راهآهن با اشاره به اینکه با افتتاح خط برقی تبریز- آذرشهر میزان خطوط برقی موجود در کشور به ۲۰۰ کیلیومتر میرسد، گفت: برقیکردن خط تهران – تبریز در دو فاز تهران – قزوین و قزوین – تبریز نیز در دست مطالعه است.
به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) نورالله بیرانوند- مدیر طرح برقی کردن راهآهن - در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: عملیات برقی کردن مسیر تبریز –آذرشهر به طول ۵۰ کیلومتر توسط پیمانکار که کنسرسیومی ایرانی – روسی، است، انجام شده و اکنون در حال انجام هماهنگی برای افتتاح این مسیر ریلی هستیم.
وی در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در این مسیر قطار دیزلی سیر میکند، تصریح کرد: تاخیر در تولید و ارسال تجهیزات باعث تعویق بهرهبرداری از این مسیر برقی شد.
مدیر طرح برقی کردن راهآهن با بیان اینکه این خط بیشتر کاربرد مسافری دارد و از تبریز تا تربیت معلم سیر میکند، خاطرنشان کرد: ظرفیت افزایش سرعت تا ۱۲۰ کیلومتر در ساعت در این مسیر فراهم میشود اما اینکه قطار با چه سرعتی دراین خط سیر کند به شرایط بهرهبرداری بستگی دارد.
وی با بیان اینکه برای خط تبریز- آذرشهر لوکوموتیو برقی داریم، افزود: با بخش خصوصی در حال مذاکره برای وارد کردن ترن ستهای برقی هستیم.
مدیر طرح برقی کردن راهآهن درباره قیمت بلیتها در این مسیر گفت: قیمتها سازوکار جداگانهای ندارد و با توجه به شرایط جغرافیایی منطقه و همچنین در نظر گرفتن میزان تقاضا و سایر فاکتورها تعیین میشود.
بیرانوند خط برقی تبریز – آذرشهر را دومین خط برقی کشور اعلام و اضافه کرد: خط اول از تبریز به رازی برقرار بود اما پروژه مهم و اساسی دیگر پروژه برقی کردن تهران – مشهد است که در بهمن ماه عملیات اجرایی آن آغاز شد.
اولین تجربه ایران در زمینه برقی کردن خطوط راه آهن مربوط به برقی کردن راهآهن تبریز- جلفا است که در سال ۱۳۶۱ به طول ۱۴۸ کیلومتر احداث و در زمان جنگ تحمیلی بیش از ۱۰۲ میلیون تن بار در این مسیر حمل شد، اما اکنون کارایی چندانی ندارد.
مدیر طرح برقی کردن راهآهن با بیان اینکه در پروژه برقی شدن تهران – مشهد طول خطوط با ایستگاهها به ۲۵۰۰ کیلومتر میرسد، تصریح کرد: برقی کردن روی خط فعلی با ایجاد شبکه بالا سری برقی انجام میشود و لوکوموتیوها برقی خواهند بود.
وی میزان خطوط برقی کشور با افتتاح تبریز – آذرشهر را ۲۰۰ کیلومتر اعلام و اضافه کرد: در حال مذاکره با بخش خصوصی برای برقی کردن محور بافق – بندرعباس برای حمل ونقل مسافر و به ویژه بار هستیم.
بیرانوند گفت: با برقی کردن بافق- بندرعباس ظرفیت حمل و نقل باری در مرحله اول تا ۲۵ میلیون تن و در مراحل بعد تا ۴۵ تن با افزایش ناوگان قابل ارتقا خواهد بود.
مدیر طرح برقی کردن راهآهن در ادامه با اشاره به اینکه برای برقی کردن محور لرستان در حال مذاکره اولیه با سرمایهگذاران بخش خصوصی هستیم، ادامه داد: برقی کردن خط تهران – تبریز در دو فاز تهران – قزوین و قزوین – تبریز نیز در دست مطالعه است.
نظرات