۹۵ رشته قنات در خراسان جنوبی احیاء و مرمت شده است

۹۵ رشته قنات در خراسان جنوبی احیاء و مرمت شده است

http://www.bananews.ir

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۹۵ رشته قنات احیاء و مرمت شده است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) غلامرضا هادربادی امروز چهارشنبه ۱۷ اسفند جاری در جمع خبرنگاران، گفت: خراسان جنوبی دارای شش هزار و شش رشته قنات است که بخش زیادی از آن کم آب بوده یا خشک شده‌اند.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹۵ رشته قنات در استان، با اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار و ۶۰۰ میلیون ریال مرمت و احیاء شدند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، حجم آب استحصالی از قنوات دایر این استان را بیش از ۲۴۳٫۳۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و ادامه داد: در حال حاضر تعداد دو هزار و ۲۵۲ رشته قنات در بیرجند، ۷۷۱رشته در سربیشه، ۴۰۹ رشته در نهبندان، ۶۶۶ رشته در درمیان، یک هزار و ۱۹۱ رشته در قاین، ۳۲۶ رشته در فردوس، ۱۹۹رشته در سرایان و ۱۹۲ رشته قنات در بشرویه وجود دارد.

هادربادی، قنات "سوغات" نهبندان با ۸۰ لیتر آب در ثانیه را پرآب‌ترین قنات استان عنوان و تصریح کرد: قنات "دهسلم" نهبندان با ۷۰ لیتر در ثانیه، "آبیز" قاین با ۶۸ لیتر در ثانیه، "گزدز" سربیشه با ۶۴ لیتر در ثانیه، "گیو خوسف" با ۵۶ لیتر در ثانیه، "گزیک" در درمیان با ۵۳ لیتر در ثانیه و قنات "برون" در فردوس با ۴۹ لیتر در ثانیه از جمله قنوات پرآب این استان محسوب می‌شوند.

وی از تخصیص مبلغ ۱۷ هزار و ۷۳۵ میلیون ریال اعتبار در سال گذشته برای لایروبی و مرمت ۱۴۱رشته قنات در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: با انجام این عملیات، حجم آب استحصالی از قنوات مرمت شده حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

    نظرات