ساخت‌وسازهای بدون شناسنامه‌ در تهران

ساخت‌وسازهای بدون شناسنامه‌ در تهران

http://www.bananews.ir/شناسنامه‌فنی ساختمان در تهران به‌رغم وعده‌های مکرر درباره از سرگیری صدور آن، هنوز در «تعلیق» به سر می‌برد به طوری که انبوه ساخت‌وسازهای مسکونی طی یک‌سال گذشته در حالی که باید با ابزار موثری همچون شناسنامه‌فنی، به لحاظ کیفیت مورد بازرسی و کنترل قرار بگیرد، در خلأ کامل مقررات، در حال انجام است.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) طرح صدور شناسنامه‌فنی ساختمان حدود سه سال پیش با تفاهم مشترک وزارت مسکن، شهرداری‌تهران، سازمان نظام مهندسی و شورای‌شهر برای اولین بار در تهران اجرایی شد و در قالب آن، یکی دو ساختمان بزرگ مسکونی به شناسنامه‌ای مجهز شدند که اسامی کامل عوامل ساخت و مصالح ‌ساختمانی به کار رفته در ساختمان، در آن نوشته شده بود و در نهایت، مهندس‌ناظر با امضای خود پای شناسنامه، کیفیت سازه را تضمین کرد. اما این طرح به دلیل اختلاف‌نظر بین نهادهای تفاهم‌کننده چند ماه پس از اجرا، معلق شد و تا امروز صدور شناسنامه‌‌فنی متوقف مانده است. شناسنامه‌فنی دفترچه‌ای است که سازنده ساختمان در پایان عملیات ساخت با امضای آن تضمین می‌دهد همه مقررات و ضوابط فنی ساخت را رعایت کرده است، طوری که ساکنان ساختمان در صورت عیب و ایراد در ساختمان، می‌توانند با استناد به این دفترچه، خسارت متحمل‌شده را پیگیری کنند.

اوایل امسال مسوولان وزارت راه‌وشهرسازی و نظام‌مهندسی وعده داده بودند این طرح را دوباره به تهران برگردانند، اما آنطور که رییس کمیسیون عمران شورای‌شهر روز گذشته به دنیای‌اقتصاد اعلام کرد، هنوز صدور شناسنامه‌فنی آغاز نشده است. تعلیق شناسنامه‌فنی دو سال پیش بصورت یک‌طرفه از جانب شهرداری، اتفاق افتاد. حمزه شکیب رییس کمیسیون عمران شورای‌شهر در این باره گفت: براساس آخرین توافقات به عمل آمده قرار بود شناسنامه فنی ساختمان برای ساختمان‌های بالای ۳ هزار متر به مدت ۶ ماه با شرایط جدید از جمله‌اینکه نظارت ناظران صوری نباشد، اجرایی شود اما هنوز ‌این توافق عملی نشده است.

شکیب ادامه داد: در آخرین مرحله پیگیری نیز در کمیسیون عمران با اجرای شناسنامه فنی ساختمان مجددا موافقت کردیم و نامه‌ای را در‌این راستا به شهرداری فرستادیم، اما شروع عملی توافق نامه اجرا نشده است. به گفته شکیب براساس این تفاهم، قرار است حضور مهندس ناظر در کارگاه‌های ساختمانی دائمی شود و در عین حال ساخت و سازهای با زیربنای بیش از ۳ هزار متر مربع فقط توسط سازنده‌هایی که مدرک معتبر از وزارت راه وشهرسازی دارند، اجرا شود.

 

 

    نظرات