ساعت‌نظارت مهندسان‌ناظر افزایش می‌یابد

ساعت‌نظارت مهندسان‌ناظر افزایش می‌یابد

http://www.bananews.ir/زمان نظارت و همچنین دستمزد مهندسان ‌ناظر براساس طرحی که رییس سازمان نظام مهندسی تهران از پیشنهاد آن به دولت خبر داده، قرار است افزایش پیدا کند.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) مهندسان‌ناظر که بعد از هر حادثه ساختمانی انگشت پیگیری‌ به سمت آنها نشانه می‌رود، در حال حاضر لازم نیست «تمام‌وقت» در پروژه‌ها حضور داشته باشند و به همین خاطر مسوولیت آنچه ساخته می‌شود عملا برعهده مالک ساختمان است.

رییس سازمان نظام‌ مهندسی تهران در دفاع از مهندسان‌ناظر به قانونی اشاره دارد که تاکید می‌کند مهندسان‌ناظر مکلف به حضور تمام‌وقت در محل اجرای پروژه نیستند، بلکه موظفند در زمان‌های مشخصی سر پروژه حاضر شوند.

سعید غفرانی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد تصریح کرد: پیشنهادی برای تغییر این قانون مطرح است مبنی بر اینکه فعالیت مهندسان‌ناظر به صورت «مقیم در پروژه» دربیاید و در عین حال دستمزد واقعی‌تری به آنها پرداخت شود.

آنطور که مقام ارشد مهندسان‌ناظر اعلام کرده، مهندسان‌ناظر ماهانه به طور متوسط حدود ۵/ ۱ میلیون تومان از محل نظارت درآمد عایدشان می‌شود که رقم قابل توجهی نیست.

غفرانی با انتقاد از سهم بسیار ناچیز مهندسان ناظر و پایین بودن دستمزد آنها به نسبت اهمیت فعالیتی که انجام می‌دهند، گفت: در حال حاضر سهم مهندسان ناظر کمتر از یک‌درصد قیمت ساخت و ساز در هر متر مربع است.

وی در پاسخ به‌این سوال که آیا سازمان نظام مهندسی تهران برنامه‌ای برای افزایش تعرفه سهم مهندسان ناظر دارد؟ تصریح کرد: افزایش دستمزد ناظران در اختیار سازمان نظام مهندسی نیست و تعرفه دستمزد مهندسان ناظر از سوی وزارت راه و شهرسازی تعیین و ابلاغ می‌شود. البته مسلم است که‌این میزان دستمزد رقمی‌نامناسب است و باید هرچه سریع‌تر تعدیل شود.

رییس سازمان نظام مهندسی تهران با بیان اینکه پرداخت حق و حقوق بیشتر و مناسب‌تر نیازمند حضور بیشتر و دقیق‌تر مهندسان است، گفت: در پیگیری‌های اخیر خود در امر نظارت به دنبال‌این هستیم که نظارت را به شکل حرفه‌ای دائمی‌دنبال کنیم و ناظران در قالب انجام کار پروژه‌ای به عنوان مهندس مقیم همواره در محل ساخت و ساز حضور داشته باشند.

وی گفت: در ‌این زمینه جدولی هم طراحی شده است که در صورت تصویب و ابلاغ به عنوان مبنای شغلی مهندسان‌ناظر مقیم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

متوسط دستمزد ماهانه مهندسان ناظر

وی در خصوص متوسط دستمزد ماهانه یک مهندس ناظر درجه یک تصریح کرد:‌ این امر بستگی به نحوه و نوع کار دارد.اینکه مهندس ناظر در قالب سازنده، ناظر صرف یا طراح در امر ساخت‌و‌ساز دخالت داشته باشد بر میزان دستمزد وی اثرگذار است.رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران تاکید کرد: از سوی دیگر در هر یک از‌این موارد میزان دستمزدها بسته به حجم کار، نوع فعالیت و میزان فراغت متغیر است و نمی‌توان عدد ثابتی برای آن درنظر گرفت.با ‌این وجود اگر پرداخت دستمزد مهندسان ناظر به صورت قاعده‌مند انجام شود باید به طور متوسط ماهانه بین یک تا یک میلیون و پانصدهزار تومان درآمد داشته باشند.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت مسکن

رییس سازمان نظام مهندسی تهران  اعلام کرد: قیمت مسکن در ماه‌های اخیر ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده و بازار مسکن در رونق قرار دارد، اما حجم کار مهندسان‌ناظر افزایش پیدا نکرده است.

غفرانی در توضیح بیشتر در این باره تاکید کرد: افزایش تعداد متقاضیان دریافت پروانه ساخت و ساز در مقطع زمانی کنونی بیشتر ناشی از دلایل فنی همچون نگرانی از برخی محدودیت‌های احتمالی در زمینه دریافت پروانه پس از اجرای طرح تفصیلی است که ‌این امر دلیلی برای رونق ساخت و ساز محسوب نمی‌شود، بنابراین وضعیت کاری مهندسان ناظر نسبت به گذشته تغییر محسوسی نکرده است.

علت اختلاف با شهرداری چیست؟

رییس سازمان نظام مهندسی تهران در خصوص اختلافات و تنش‌هایی که از سال‌های قبل میان ‌این سازمان و شهرداری تهران وجود داشته و در حال حاضر نیز ادامه دارد، توضیح داد: واقعیت‌این است که شهرداری از سازمان نظام مهندسی توقع افزایش سرعت در امر ساخت و ساز دارد و بخشی دیگر از اختلاف ها هم به علت برخی کم کاری‌های مهندسان ناظر است.

غفرانی تاکید کرد: درخواست شهرداری برای افزایش سرعت ساخت به منظور افزایش درآمد آن،درخواستی طبیعی است که در سازوکارهای جدیدی که سازمان مهندسی برای اجرای ماده ۳۳ قانون درنظر گرفته است پیش بینی می‌شود زمان انجام کار کاهش یابد و تقابل شهرداری با سازمان نیز به حداقل برسد.

وی با رد ادعای شهرداری مبنی بر نقش ۱۰۰درصدی مهندسان ناظر در وقوع تخلفات ساختمانی و حوادث ناشی از آن گفت: مهندس ناظر در بخش کیفیت ساخت و ساز مسوول است؛ به‌این معنی که در مقاطع زمانی مشخصی موظف به حضور در مکان ساخت و ساز و نظارت بر امر ساخت است هرچند محدودیتی در رابطه با زمان و میزان حضور وی وجود ندارد، اما تعیین درصد برای نقش مهندس ناظر در کیفیت ساخت کار درستی نیست، به ‌این دلیل که فرآیند ساخت‌و‌ساز فرآیندی چندوجهی است که عوامل متعددی در آن دخالت دارند و ناظر تنها یکی از آن عوامل به شمار می‌رود.

وی افزود: برخلاف تصورات موجود که مهندس ناظر را مکلف به حضور تمام وقت در محل اجرای پروژه می‌دانند قرار نیست مهندس ناظر به صورت مستمر در محل ساخت و ساز حاضر باشد؛ قانون هم، چنین تاکیدی نکرده است.این سازنده یا مجری است که باید به صورت مستمر در محل حاضر باشد و ناظر در واقع نظارت کننده کار مجری است.

 

 

    نظرات