نخستین همایش ملی معماری در بستر فرهنگ پایان یافت

http://www.bananews.ir/نخستین همایش ملی معماری در بستر فرهنگ با معرفی آثار برتر در شهرستان سقز به کار خود پایان داد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سقز ظهر امروز در مراسم اختتامیه این همایش دو روزه که در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: به دنبال فراخوان این همایش تعداد ۱۸۰ مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از بررسی آثار رسیده توسط هیئت داوران، در مجموع ۲۰ مقاله و پوستر برای عرضه در همایش و قرائت انتخاب شد.

بابک پاساری در ادامه با بیان اینکه شهرستان سقز دارای ابنیه‌های فراوان تاریخی و فرهنگی است، افزود: اماکن فرهنگی و تاریخی نشان از میراث کهن نیاکان ماست و بر همه واجب است که از این آثار به خوبی محافظت کنیم.

وی در ادامه هدف از برپایی این همایش در سقز را شناسایی نقاط قوت برای نحوه حفاظت از معماری‌های قدیمی و جلوگیری از تخریب آنها عنوان کرد.

*فروش ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت

شهردار سقز نیز در این همایش از فروش ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق مشارکت از ۲۱ اسفند ماه برای عمران و آبادانی هرچه بیشتر شهر سقز خبر داد و اظهار کرد: به دنبال آن به تدریج ۸۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز به فروش می‌رسد.

عثمان رحیمی افزود: متاسفانه در گذشته به آثار قدیمی، تاریخی و فرهنگی اهمیت چندانی داده نمی‌شد و به راحتی این آثار تخریب می‌شد.

وی در ادامه برگزاری این چنین همایش‌هایی را بستری بسیار مناسب برای ریشه‌یابی بی‌مهری به آثار قدیمی شهرسازی دانست و تصریح کرد: ۱۸ باغ بزرگ در اطراف شهر سقز وجود داشت که متاسفانه سودجویان آنها را برای ساخت و ساز نابود کردند.

شهردار سقز این عمل را بزرگ‌ترین خیانت به این شهر باستانی خواند.

وی همچنین غیر فنی کارکردن بعضی مسئولان در شهرسازی را از دیگر عوامل تخریب بافت قدیمی شهر سقز ذکر کرد و خواستار حفاظت مردم در کنار شهرداری برای نگهداری بافت قدیمی این شهر شد.

رحیمی اضافه کرد: اقدام شهرداری سقز برای الگوی ایرانی اسلامی در شهرسازی آغاز شده و سعی می‌کنیم این شهر باستانی را به جایگاه واقعی خود برسانیم.

در پایان این همایش از سوی کمیته علمی همایش دو مقاله با عنوان ( باز شناسی اندیشه‌ها و مفاهیم بنیادین معماری ایرانی و رویکرد فضاهای عارفانه و تاثیر مدرنیسم بر روند شهرسازی مناطق کوهستانی غرب ایران ) به عنوان مقالات برتر معرفی و از صاحبان آنها تقدیر شد.

    نظرات