توجه به مسکن پایدار در انبوه‌سازی

http://www.bananews.ir/استادیار دانشگاه آزاد اسلامی همدان گفت: مسکن پایدار در انبوه‌سازی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به گزارش بنانیوز (BanaNews.ir) کیانوش ذاکرحقیقی در حاشیه دومین همایش معماری پایدار در گفت‌وگو با فارس در همدان با بیان اینکه معماری پایدار مانند توسعه پایدار معماری است که نیازهای امروز جامعه را در نظر می‌گیرد و نیازهای آیندگان را نیز باید در نظر داشته باشد، اظهار کرد: در این نوع معماری مسائل اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی و زیست محیطی آینده را فدای امروز و منافع مادی خود نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئله اصلی در بحث معماری و مسکن پایدار این است که این دو مقوله با همدیگر ارتباط شدید و نزدیکی دارند، تصریح کرد: با توجه به مسائل حادی که در جامعه به صورت معضل کمبود مسکن وجود دارد، رویکرد همه دولت‌ها حرکت به سمت انبوه‌سازی و بحث مسکن و تعداد بیشتر آن است اما نکته این است که با بالا رفتن کار در این زمینه کیفیت به شدت کاهش پیدا می‌کند.

استادیار دانشگاه آزاد همدان گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد آنچه که در بحث انبوه‌سازی مطرح است ملاحظات اقتصادی و اجتماعی است و در حقیقت بحث زیست‌محیطی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد که این روند باعث می‌شود که در آینده نزدیکی با بحران مسکن روبرو شویم که این نوع بحران دیگر کمبود مسکن نیست بلکه بروز مسکن ناپایدار و زاغه‌های نوساز است.

وی یادآور شد: در روند کنونی ساخت مسکن در کشور احتیاج داریم به بحث توسعه پایدار و مسکن پایدار بازگشت داشته باشیم که در این راستا مهم‌ترین مسئله نگاه یکپارچه به کل نظام این موضوعات است که باید در حقیقت بحث استفاده بهینه از منابع را نیز در نظر بگیریم در حالی که بحث‌های فرهنگی و اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داده‌ و رعایت کنیم چرا که غفلت از هر یک از این مباحث، معضلات بسیار جدی به وجود می‌آورد.

ذاکرحقیقی با بیان اینکه به غلط عنوان می‌شود که معماری پایدار از غرب به ایران وارد شده در حالی که عکس این مطلب صادق است، اضافه کرد: اگر بخواهیم به سمت معماری پایدار حرکت کنیم مهم‌ترین راه، بازگشت به اصول و اساس معماری سنتی ایران است.

وی با بیان اینکه برداشت برخی از افراد از گرایش به اصول و اساس معماری سنتی، سنتی‌سازی مسکن است، ضمن رد این بحث گفت: ما باید اصول و بنیادهایی که معماری سنتی در دل خودش داشته و استادان بزرگ معماری آن را مطرح کرده‌اند را مورد توجه قرار دهیم که در این زمینه اصل سازندگی، کارایی و بهینه استفاده کردن از منابع است.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی همدان با بیان اینکه وظیفه دانشگاه‌ها در حقیقت ایجاد بنیان‌های پژوهشی و نظری است که از این منظر این کنفرانس‌ها فوق‌العاده است، ابراز کرد: در عرصه عمل در بحث مسکن، سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها دخیل هستند و دانشگاه‌ها کمتر در این حوزه وارد می‌شوند چرا که دانشگاه باید در پرورش متخصص آگاه در این زمینه فعالیت کند.

وی با اشاره به برگزاری دومین همایش معماری پایدار نیز گفت: بر اساس این همایش‌ها به تدریج متخصصان ما به آن آگاهی می‌رسند که بحث در پیرامون معماری پایدار بازگشت به خانه سنتی با حوض مرکزی نیست بلکه بازگشت به اصول معماری پایدار است.

ذاکرحقیقی در بخش دیگری از سخنانش در ارتباط با ساخت مسکن مهر نیز تصریح کرد: مسکن مهر با توجه به تعجیلی که در دل خود دارد نگاه خیلی روشنی به طرح‌های فرادست خود نداشته و معمولاً در جاهایی که از قبل زمین خالی وجود داشته، احداث شده است.

وی ادامه داد: در بحث مسکن مهر مقوله دسترسی‌ها از جمله بحث دسترسی به حمل و نقل عمومی مدنظر قرار نگرفته و از طرف دیگر به دلیل اینکه کیفیت در یک سطح استاندارد حداقلی رعایت شده با همین سیستمی که در حال ادامه است، این ساختمان‌ها در ۲۰ تا ۲۵ سال آینده به احتمال بسیار زیاد ممکن است دچار بحران شوند به دلیل اینکه کیفیت مسکنی که امروز حداقل رعایت می‌شود مشخصاً با استانداردهای ۲۰ سال آینده، همخوان نیست.

استادیار دانشگاه آزاد همدان با تأکید بر اینکه نیازمند یک بازنگری در طراحی‌های فرادست و کل‌نگر و جزءنگر در مسکن مهر هستیم، خاطرنشان کرد: در بحث مسکن مهر باید بازنگری کنیم ببینیم آنچه که ساخته شده یا در حال ساخت است چگونه می‌تواند با بدنه اصلی شهر ادغام شده و جزئی از شهر تلقی شود.

وی در پایان گفت: اگر بحث کل‌نگری و طرح‌های فرادستی در زمینه مسکن مهر مورد توجه قرار گیرد در آینده نزدیک نه یک شهرک مسکونی دورافتاده که فقط اقشار فقیر کم درآمد فرودست در آن زندگی می‌کنند بلکه ساختمان‌هایی در دل شهرها خواهیم داشت که بر سر به دست آوردن آن نیز رقابت خواهد بود، که این رقابت نه به دلیل کمبود مسکن بلکه به دلیل کیفیت نوع مسکن‌های ساخته شده است.

 

    نظرات