شهرداری، تنها متولی مدیریت گردشگری مشهد مقدس  ...

شهرداری، تنها متولی مدیریت گردشگری مشهد مقدس ...

شهرداری، تنها متولی مدیریت گردشگری مشهد مقدس نیست/ فعالیت‌های فرهنگی، مردم‌محور باشد

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، عصر امروز، کارگروه تخصصی-پژوهشی «زیارت و گردشگری» شورای اسلامی شهر مشهد مقدس به منظور بررسی بودجه جاری و عمرانی حوزه زیارت و گردشگری و برنامه‌های این حوزه، برگزار شد.

مهدی ناصحی، رئیس کارگروه تخصصی-پژوهشی زیارت و گردشگری با بیان اینکه سیاست‌ها و راهبردهای کلان شورای ششم، در نخستین روزهای فعالیت شورای شهر، به شهرداری ابلاغ و پس از آن هم بروزرسانی شده، اظهارکرد: شهرداری باید مبتنی بر این نگاه‌ها، برنامه‌های جاری خود را ارائه دهد؛ که مهمترین تجلی و جلوه این مهم، لایحه بودجه است.

وی افزود: تنها ملاک شورای شهر در قبال بودجه سال 1401 شهرداری، «لایحه بودجه» است؛ لایحه بودجه‌ای که توسط شهردار تقدیم شورای شهر شده و هرگونه تغییر و اصلاح آن از سوی شهرداری، باید صرفا مشروط به درخواست مکتوب شهردار باشد.

رئیس کارگروه با بیان اینکه طرح‌ها و برنامه‌های حوزه گردشگری و زیارت باید در تراز «مشهدالرضا(ع)، جهانشهر برکت و کرامت» و مبتنی بر پژوهش‌های روشن باشد، گفت: از سوی دیگر باید توجه داشت که شهرداری، تنها متولی عرصه مدیریت گردشگری نیست و تنها بخشی از آن به مدیریت شهری بازمی‌گردد.

ناصحی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری و زیارت، 6 دستگاه به صورت مستقیم صاحب نقش هستند ولی گاه صرفا فعالیت‌های مرتبط با این حوزه، از شهرداری مطالبه می‌شود؛ مدیریت شهری براساس سیاست‌ها و راهبردهای خود، اقداماتی را دنبال می‌کند اما سایر دستگاه‌ها هم باید به سهم خود به انجام وظیفه بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه شورای ششم چندین سیاست را در حوزه فرهنگی دنبال می‌کند، افزود: یکی از آنها، این است که باید به سمت طراحی رویدادهای دائمی برندساز برای مشهد برویم و همچنین شهرداری، مجری طرح‌ها نباشد و در حوزه اجراء، یک قدم به عقب برویم؛ ورود شهرداری صرفا باید بنا به ضرورت باشد.

· مشارکت مردمی در فعالیت‌های حوزه فرهنگی مدنظر قرار گیرد

محمد سهیلی، عضو شورای چهارم شهر مشهد و عضو کارگروه هم به طرح نظرات و دیدگاه‌های خود پرداخت و اظهارکرد: برنامه‌های پیشنهادی معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد از تنوع خوبی برخوردار است ولی این برنامه‌ها باید با مدیریت هماهنگ همراه باشد.

وی با تاکید بر اینکه در برنامه‌های خود باید شاخص‌های عملیاتی تعریف شده داشته باشیم، گفت: باید بدانیم که برنامه‌ها، مبتنی بر چه شاخص‌هایی تعریف شده‌اند تا شاهد برنامه‌های سلیقه‌ای نباشیم.

سهیلی در ادامه افزود: در برنامه‌ها باید مشارکت مردمی و تشکل‌ها را مورد توجه قرار داد و تشکل‌های فرهنگی محوریت داشته باشند؛ این رویکرد در برنامه‌های زائر و زیارت، جریان مردمی ایجاد می‌کند و سرمایه اجتماعی برای آینده شکل می‌دهد.

شایان ذکر است، پروژه‌های فرهنگی در سال 1401 بیشتر سعی شده که به سمت مناطق سوق داده شوند و شهرداری مرکز نقش راهبردی و هدایت داشته باشد.

ضمن اینکه در برنامه‌های معاونت گردشگری و زیارت، 52 برنامه پیش‌بینی شده که حدود 40 درصد آن برنامه‌های جدید هستند و در سال 1401 پیش‌بینی شده است.

لینک اصل خبر در سایت شورای شهر مشهد

    منبع خبر

    شورای شهر مشهد

    شورای شهر مشهد یک شورای شهر در شهر مشهد می باشد

      نظرات