جهاد برای تامین آب روستاهای کشور/ حرکت وزارت نیرو به سمت ایرانی بدون روستای بی‌آب

جهاد برای تامین آب روستاهای کشور/ حرکت وزارت نیرو به سمت ایرانی بدون روستای بی‌آب

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، با مرور اجمالی اخبار صنعت آب و برق به این نکته خواهیم رسید که از ابتدای استقرار دولت سیزدهم توجه ویژه به موضوع آبرسانی روستایی باعث فعال شدن پروژه‌های راکد آب در کشور شده، به‌طوری که این دولت توانسته در حدود بیش از چهار ماه علاوه بر سایر پروژه‌های آب و برق، طرح‌های آبرسانی به 480 روستای کشور را همزمان با دهه فجر امسال به مرحله بهره‌برداری برساند.
"ميثم جعفرزاده" رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در این باره با اشاره به برنامه‌ریزی این وزارتخانه برای آبرسانی روستایی، اظهار می‌کند: در سال‌های گذشته فعالیت‌های آبرسانی به روستاها انجام شده ولی همچنان در کشور حدود 8 میلیون نفر از جمعیت روستایی درگیر تنش آبی هستند.
وی با اشاره به شرایط اقلیمی و وضعیت آبی کشور، اضافه می‌کند: در دولت مردمی برای کاهش تعداد روستاهای دارای تنش، نیازمند یک اقدام جهادی بودیم که در این راستا وزارت نیرو شورایی را با نام جهاد آبرسانی با مرکزی زیرمجموعه همین شورا تشکیل داد که ماموریت ویژه برای آبرسانی و محرومیت‌زدایی به 10 هزار روستای کشور دارد.
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو از اولویت‌بندی روستاها در بحث آبرسانی خبر می‌دهد و می‌گوید: با دستور رئیس جمهور در هفتمین روز از ایام‌ دهه فجر عمليات اجرايي آبرساني به ۷ هزار و ۱۳۸ روستا از مجموع ۱۰ هزار روستای هدف با جمعیت ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار نفر طبق تفاهم‌نامه‌ با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آغاز شد.
وی با اشاره به اجرای طرح‌های آبرسانی در تمامی استان‌های کشور، خاطرنشان می‌کند: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ... نسبت به شرایطی که دارند در اولویت بهبود و اصلاح آبرسانی قرار دارند.
جعفرزاده با اشاره به برنامه زمان‌بندی ۳۰ ماهه برای اجرای طرح‌های آبرسانی تصریح می‌کند: مبلغ اعتباري که برای 10 هزار روستا در نظر گرفتیم 30 هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه در سازوکار طرح‌های آبرسانی از تمامی اقشار مردمی استفاده‌ کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: از همه نهادهای مردمی، ارگان‌های سپاه پاسداران، ستاد اجرایی فرمان امام(ع)، بنیاد مستضعفان و غیره در شورا و مرکز جهاد آبرسانی حضور دارند که می‌توانند با ظرفیت جهادی طبق زمان‌بندی کیفیت مناسب را در آبرسانی به روستاهای دارای تنش ارائه کنند.
جعفرزاده با بیان اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام شده در سه ماه پیش‌رو، طرح‌های آبرسانی 1219 روستا به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه می‌کند: در حال حاضر آب مورد نیاز بسیاری از روستاهای مناطق مرزی، با آبرسانی سیار تامین شده که قصد داریم در این طرح‌ها مدل‌های جدیدی را برای آبرسانی سیار ارائه کنیم.
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو جمعیت بهره‌مند از اجرای طرح‌های مرحله اول این طرح را سه میلیون و 500 هزار نفر عنوان کرد و می‌افزاید: آبرسانی به این تعداد جمعیت فقط در مرحله ابتدایی صورت می‌گیرد.
این گزارش می‌افزاید، بر مبنای آمار مستند آب و فاضلاب کشور، در حال حاضربیش از 99 درصد از شهرهای کشور به آب شرب استاندارد و پایدار دسترسی دارند که این آمار در روستاهای کشور به 82 درصد می‌رسد.
در حالی‌که آمار دسترسی به آب آشامیدنی بهداشتی پایدار در سطح کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای توسعه یافته عدد بالاتری است، اما در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی، تلاش‌ها برای ارتقای شاخص دسترسی مردم به‌ویژه در روستاهای کشور با سرعت بیشتری ادامه دارد.
لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

منبع خبر

وزارت نیرو

وزارت نیرو

وزارت نیرو

    نظرات