امکان تامین آب کشت شلتوک را نداریم/ کشاورزان برای ما تعهد ایجاد نکنند

امکان تامین آب کشت شلتوک را نداریم/ کشاورزان برای ما تعهد ایجاد نکنند

علی شهبازی  معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با بیان اینکه  امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک در تابستان سال آینده را نداریم، اظهار کرد: کشاورزان  با اجاره اراضی کشاورزی خود و یا با انعقاد قرار داد برای پیش فروش کردن برنج برای ما تعهد ایجاد نکنند.

وی با اشاره  به هشداری که در خصوص منابع آبی در حوضه کرخه داده شده است، افزود: با توجه به منابع آبی که در این حوضه وجود دارد به هیچ عنوان امکان تامین آب مورد نیاز کشت شلتوک را نخواهیم داشت.

معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه سازمان آب و برق فقط آب مورد نیاز شلتوک را نمی‌تواند تامین کند یا در مورد کشت محصولات دیگر نیز وضعیت به همین صورت است، گفت:در حوضه کرخه کشت تابستانه وجود ندارد و تمام تمرکز ما به تامین آب مورد نیاز شرب ، دام‌های سنگین و نیازهای زیست محیطی تالاب است.

شهبازی با بیان اینکه آب باقی مانده در حوضه کرخه برای نیازهای ضروری است، عنوان کرد:  اگر انحرافی  در منابع آبی صورت بگیرد با مشکل روبرو خواهیم شد به همین دلیل باید مدیریت مصرف صورت بگیرد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه  با توجه به مشکلاتی که در تابستان امسال  برای دام‌های سنگین به وجود آمد آیا منابع آبی ما در حوضه کرخه  به اندازه‌ای است که هم آب شرب و هم آب مورد نیاز دام‌ها را تامین و بحرانی نداشته باشیم، بیان کرد:  تمام تلاش خود را می‌کنیم که آب کافی تامین شود، در این خصوص با دستگاه‌های ذی‌ربط از طریق استانداری هماهنگی‌های لازم  بر اساس راهکارهای تامین آب و شرایط مختلف در نظر گرفته شد تا دچار تنش نشویم.

شهبازی گفت: اولویت با تامین آب شرب مردم است و آب شرب به هیچ عنوان نباید با تنش روبرو شود، در اولویت بعدی تامین آب دام‌های سنگین و محیط زیست بود.

وی در با بیان اینکه اکنون نمی‌توانم اطلاعات دقیقی در رابطه با میزان اراضی کشاورزی که پاییز امسال در حوضه کرخه زیر کشت رفت بدهم، افزود: قطعاً سطح زیر کشت ما در پاییز امسال  بیش از سنوات گذشته بوده است و بخاطر همین در توزیع آب دچار مشکل شدیم.

شهبازی بیان کرد: سهمیه‌بندی آب در تمام بازه‌های رودخانه‌ای بر اساس معیارهای توزیع عادلانه آب صورت گرفته و به بخش‌های مختلف نیز  اعلام شده است.

وی عنوان کرد: اکنون علیرغم کمبود منابع آب موفق شدیم بخش زیادی از  نیاز آبی را تامین و بخش‌های کوچکی از حوضه که مشکل دارند را سعی می‌کنیم تا مشکل آن‌ها را نیز حل کنیم.

شهبازی با تاکید بر اینکه کمبود آب شرب خط قرمز وزارت نیرو است گفت: در خصوص تامین آب شرب کلیه اقدامات مهم با وزرات نیرو صورت گرفته و به  تمام شرکت‌های آب و فاضلاب گفته شده جهت جلوگیری از هر گونه اخلال، تمهیدات لازم را اتخاذ کنند.

لینک اصل خبر در سایت شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    منبع خبر

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان

    شركت بهره برداری از شبكه آبیاری و زهكشی دز-شمال خوزستان یک سازمان دولتی می باشد

      نظرات