مصرف بهینه برق را از کجا آغاز کنیم؟/ خدمات 3 گانه "برق من" برای مشترکان

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو(پاون) به نقل از ایلنا، آئین‌نامه هیئت دولت درباره نحوه تعیین تعرفه مشترکان برق این روزها تمامی اقشار مردم را به بهینه کردن مصرف برق فرا می‌خواند و این پرسش را به وجود آورده که برای رعایت الگوی مصرف و ماندن در الگو باید از کجا آغاز کرد؟
بدون تردید شرط موفقیت در رعایت الگوی مصرف و حتی بهره‌مندی از مشوق‌های پیش‌بینی شده، آن است که مشترکان از جزئیات نحوه مصرف برق خود مطلع باشند، بدانند با چه میزان مصرف برق زیر الگو قرار می‌گیرند و با میزان مصرف فعلی خود در کدام گروه یعنی " حد الگو"،  "بالای الگو" و یا "پرمصرف" قرار می‌گیرند.
بر اساس مصوبه اخیر هیئت دولت، مشترکان برق باید تلاش کنند مصرف‌شان را در چارچوب الگوی مصرف حفظ کنند، چراکه در صورت بالا رفتن مصرف، ناگزیر خواهند بود هزینه مازاد مصرف را با تعرفه‌های غیریارانه‌ای بپردازند و این در حالی است که هر چه مصرف برق مشترکان در خارج از الگو صعودی شود، مشمول تعرفه‌ای پلکانی و افزایشی خواهند بود. بدین ترتیب که هر کیلووات ساعت مصرف مازاد بر الگو در پله اول 450 تومان، در پله دوم 750 تومان و در پله سوم 1050 تومان محاسبه خواهد شد، حال آنکه در چارچوب الگوی مصرف، میانگین قیمت برق به نرخ یارانه‌ای از 96 تومان برای هر کیلووات ساعت فراتر نخواهد رفت.
فرآیند معکوس این وضعیت نیز در مصوبه دولت پیش‌بینی شده است، بدین معنا که در چارچوب الگو و با کاهش مصرف نسبت به قبوض و دوره‌های مشابه قبل، مشترکان مشمول سیاست‌های تشویقی شده و به همان نحو، یعنی به قیمت هزینه تامین برق مشمول دریافت پاداش می‌شوند. اگر این صرفه‌جویی در زمان اوج بار مصرف برق باشد، پاداش دریافتی آنها نیز به دو برابر افزایش یافته و با پیش‌بینی و انتخاب پله مصرف خود و رعایت پله مصرف‌شان در نرم‌افزار برق من باز هم تا 5 درصد تخفیف بر روی کل صورت حساب قبض خود دریافت خواهند کرد، حال چنانکه مشترک برق تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی باشد و بتواند مصرف برق خود را در 50 درصد سقف الگوی منطقه زندگی‌شان مدیریت کند، از برق رایگان بهره‌مند خواهد شد.
ضمن اینکه باید الگوی مصرف برق در کشور در ماه‌های غیرگرم سال 200 کیلووات ساعت در کل کشور بوده و در 4 ماه گرم سال یعنی خرداد تا شهریورماه برای منطقه عادی کشور که بیش از 80 درصد مشترکان را شامل می‌شود 300 کیلووات ساعت و برای مناطق گرم 1 تا 4 این میزان تا 3000 کیلووات ساعت هم می‌رسد.
اما از کجا بدانیم مصرف برق ما اکنون در چه وضعیتی است و اگر دارای مصرف بیش از الگو هستیم چگونه می‌توانیم مصرف برق خود را مدیریت و بهینه کنیم؟
بهترین راه دستیابی هر مشترک به اطلاعات مصرف خود، ورود به صفحه اختصاصیش در سامانه برق ایران به آدرس https://bargheman.com  و یا دانلود و نصب برنامه کاربردی برق من بر روی گوشی هوشمند تلفن و استفاده از آن است.
این سامانه دارای خدمات متنوعی است که در 3 بخش به آن پرداخته‌ایم:

1. خدمات قبض و پرداخت
این سامانه در صفحه نخست خود به معرفی بخش مهمی از خدمات پرداخته و عنوان می‌کند: در سامانه برق من دیگر نیازی به قبض کاغذی نیست و می‌توانید تمام قبض‌های خود را بدون نیاز به شناسه پرداخت و شناسه قبض، استعلام و پرداخت کنید.

3

در واقع سامانه برق من و اپلیکیشن موبایلی آن علاوه بر امکان مشاهده و بررسی جزئیات مصرف، مجهز به درگاه‌های بانکی بوده و امکان پرداخت قبوض را نیز برای مشترکان برق فراهم آورده است.
ارائه قبوض الکترونیک با جزئیاتی چون "جایگاه مشترک در طبقه بندی مشترکان برق"، "پیش‌بینی مصرف دوره آتی مشترک"، "میزان مصرف مشترک در مقایسه با همشهریان" و حتی "معرفی و مامور قرائت کنتور" که از نظر حفظ امنیت مشترکان دارای اهمیت بسزایی است، از طریق نمودار و تصویر به قبوض سنتی مشترکان افزوده شده و در صفحه اختصاصی مشترکان برق قابل دسترسی است.
در این رابطه اطلاعات و نحوه انتخاب پله مصرف، مشاهده سوابق مصرف و پرداخت های مشترک، خوداظهاری کنتور، اعلام خاموشی و ده‌ها خدمت دیگر در اختیار مشترکان برق قرار گرفته است و این امکان فراهم است که مشترکان از میزان مصرف برق خود در حال حاضر مطلع شده، حتی چشم‌انداز و پیش‌بینی مصرف آتی خود را بدانند و در راستای مدیریت مصرفشان اقدام کنند.
نکته مهم در این رابطه انتخاب "پله مصرف" است، چراکه اگر مشترکان برق در ابتدای هر ماه پله مصرف خود را انتخاب کنند، مشروط به این که پله مصرف انتخاب شده کمتر از میزان مصرف دوره مشابه آنها در سال قبل بوده و بتوانند مصرف خود را بر اساس پله انتخاب شده مدیریت کنند تا 5 درصد تخفیف در کل صورتحساب برق بهره‌مند خواهند شد.

2

2. ارائه خدمات غیرحضوری برق
علاوه بر این سامانه برق من بستری مناسب برای ارائه تمامی خدمات مهم مربوط به مشترکان برق است، خدماتی که تا کنون نیاز بود مشترکان برای دریافت آنها به ادارات مربوطه مراجعه کرده و حضورا اقدام کنند. دریافت انشعاب، افزایش یا کاهش قدرت، آزمایش کنتور، جمع آوری موقت، تغییر مالکیت، اصلاح سرویس برخی از این خدمات است. در واقع سامانه برق من در شرایط حاد کرونایی کشور دسترسی به انواع خدمات را بدون نیاز به مراجعات حضوری و صرف وقت و هزینه برای مشترکان برق امکانپذیر کرده است.

1

3. آموزشی، اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه برق
مشترکان برق علاوه بر دریافت انواع خدمات مورد نیاز می‌توانند با مراجعه به بخش "راهکارهای مصرف بهینه برق" به اطلاعات جامعی درباره نحوه صحیح مصرف دست یابند، در واقع این بخش ضمیمه آموزشی و اطلاع‌رسانی را به شکل چندرسانه‌ای ارائه می‌کند و اطلاعات مفیدی را برای مصرف بهینه در اختیار مشترکان قرار می‌دهد، مطالبی چون کسب اطلاع درباره برچسب انرژی، نحوه استفاده صحیح و بهینه از لوازم برقی اعم از ماشین لباسشویی، کولر، یخچال، همچنین نحوه رعایت الگوی مصرف و .....

علاوه بر اینها سامانه برق من اطلاعات مربوط به خاموشی‌ها را در اختیار مشترک قرار داده و بخش ویژه‌ای برای پاسخ به پرسش‌های مشترکان برق پیش‌بینی کرده است.

1111

پس برای آغاز مصرف بهینه و داخل الگوی برق سری به سامانه برق ایران و یا نسخه موبایلی آن یعنی برق من زده مدیریت مصرف خود را از هم اکنون آغاز کنیم.

لینک اصل خبر در سایت وزارت نیرو

    منبع خبر

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

    وزارت نیرو

      نظرات